Gjest Yoshi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hei, jeg driver på med et skoleprosjekt om sjokolade og lurer på hvordan man klarer å framstille hvit sjokolade. Vet hvordan man lager brun, men trenger seriøs hjelp! Ikke vegre dere for å svare! Trenger hjelp nu! Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Søkt på google? Fant hvertfall ut hva Hvit sjokolade inneholder. Lys sjokolade: Kakaomasse, sukker, kakaosmør, tørrmelk, emulgator og vanilje. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Søkt på google? Fant hvertfall ut hva Hvit sjokolade inneholder. Lys sjokolade: Kakaomasse, sukker, kakaosmør, tørrmelk, emulgator og vanilje. Jupp, fant det jeg også. Hvit sjokolade er bare vanlig sjokolade tilsatt vanilje. YAY! MEn jeg har enda et spørsmål angående sjokolade: Hvor mange norske sjokoladefabrikker finnes det per i dag? Har foreløpig to; Freia og Nidar. Finnes det flere, og i såfall hvilke? Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Det er vel egentlig kun Freia og Nidar som er her i Norge. Ingen andre som jeg har hørt om vertfall, som produserer sjokolade. Det er vel produsenter til litt dyrere sjokolade, men de tror jeg er utelands. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Finnes det flere, og i såfall hvilke? Hval sjokoladefabrikk i Sandefjord. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Valrhona Valrhona er gourmetsjokolade nummer 1. Snobbete og godt! (trenger jeg nevne at den er dyr også?). Der finner du masse info om sjokolade. Hvit sjokolade består forresten av kakaofett, sukker og vanilje. Ikke kakaomasse (vanlig brun/mørk sjokolade har kakaomasse i seg). Vanlig sjokolade inneholder vanillin (ett stoff de utvinner fra granbar tror jeg), kun de dyreste sjokoladene inneholder ekte vanilje som er blant de dyreste krydderene. Hittil vet jeg bare at Bocca er blant de få i Norge som inneholder ekte vanilje. Endret 30. januar 2005 av pebbe Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hehe.. Dette er jo mer effektivt enn googlesøk. Dette foredraget blir nok klassens lengste. Takk for hjelp. Hvis noen har noe å føye til, så værsågod. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Kan vel egentlig bare føye til at Hval sjokoladefabrikk lager skikkelig digg sjokolade. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Minde sjokolade står lengre oppe i tråden. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Ikke rart jeg liker Bocca.. *nam nam* Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Freia er ikke norsk... Freia inngår i Kraft Foods Nordic som er eid av Kraft Inc. som er et børsnotert amerikansk selskap. Endret 31. januar 2005 av SBS Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Freia er ikke norsk... Freia inngår i Kraft Foods Nordic som er eid av Kraft Inc. som er et børsnotert amerikansk selskap. Han spurte etter norske sjokoladefabrikker, og som kjent ligger sjokoladefabrikken til Freia i Oslo. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Han spurte etter norske sjokoladefabrikker, og som kjent ligger sjokoladefabrikken til Freia i Oslo. Den er vel strengt tatt ikke norsk selv om den ligger her... Du kaller ikke f.eks. Nike taiwansk eller indonesisk selv om de produserer sine ting der. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Han spurte etter norske sjokoladefabrikker, og som kjent ligger sjokoladefabrikken til Freia i Oslo. Den er vel strengt tatt ikke norsk selv om den ligger her... Jo. Fabrikken er norsk. At det er utenlandske interesser som tjener penger på den er revnende likegyldig. Du kaller ikke f.eks. Nike taiwansk eller indonesisk selv om de produserer sine ting der.Jeg kaller ikke Kraft Inc. norsk fordi de produserer (og selger) noe i Norge. Men en taiwansk fabrikk er en taiwansk fabrikk, akkurat som en norsk fabrikk er en norsk fabrikk. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Nå er det en forskjell at freia bare leverer til Norge Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Minde sjokolade står lengre oppe i tråden. Det er godt mulig at jeg er blind, men jeg kan ikke se det... Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Støtter deg der Broder... Kan heller ikke se Minde lengre opp i tråden :o Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Takk folkens. Nå har jeg alt i orden. Foredraget jeg brukte det til gikk strålende. Får vite karakter i morra. Forteller hvis noen vil vite. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 mener å huske at Freia blei kjøpt opp av noen?? noen i amerika eller no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå