dabear Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg har nettopp installert SuSE 9.1 personal, og jeg må si jeg blei både litt imponert og skuffa. Jeg har dualboot m/windows, så det er på windows jeg sitter og skriver nå. Problem 1: Internet Virker ikke, pga at jeg bruker en usb-adapter som ikke har drivere til linux. "Dette fikser jeg" tenkte jeg, og lasta ned Prism drivere. De fant jeg ut jeg skulle laste ned fra http://www.linuxmagasinet.no/article/articleview/761/1/3/ . harddisk->inn på diskett->reboot Problem 2: Jeg kom til punkt 2 på lenka overfor. "make gjennkjennes ikke". "Javell, jeg får laste ned make da". Reboote til windows-> ftp://ftp.gnu.no/pub/gnu/make/ -> legge inn på diskett->reboot til Suse->pakke ut. Problem 3: tok en "./configure" etter at make var pakka ut. "Ingen kompiler funnet". Så jeg reboota igjen til windows for å finne en rpm til gcc (for kommandoen rpm virker, det testa jeg nemlig ut) . Nå sitter jeg her, ikke finner jeg noen rpms, og jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Hjelp! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 SUSE har ingen compiler som default rett og slett fordi det er en Personal-versjon. Legg til FTP-kildene i YaST og installer fra der. http://www.novell.com/products/linuxprofes...nt_mirrors.html http://www.novell.com/products/linuxprofes.../downloads/ftp/ Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Og det må du ha nett for å gjøre, så finn deg et annet nettverkskort du kan bruke midlertidig. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 SUSE har vel over 10,000 ferdige pakker som alle lar seg installere med et par klikk. Du skal ALDRI behøve å kompilere noe som helst med mindre du driver egen programutvikling. Anbefaler også å legge inn SUSE 9.2 Professional, som nå ligger som gratis brennbar ISO på FTP. Ellers må du legge til pakkekildene selv. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 slime mold: du kan vel ikke gi meg en link? Har problemer med å finne det.. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 slime mold: du kan vel ikke gi meg en link? Har problemer med å finne det.. SuSE har noe som heter yast, ligger i menyene. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) slime mold: du kan vel ikke gi meg en link? Har problemer med å finne det.. ftp://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/suse/92-iso-split/ Endret 30. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Det er personal, han skulle ha professional. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Det finnes vel ikke noe oppdateringspakke fra suse 9.1 personal til 9.2 professional da? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Det er personal, han skulle ha professional. Rettet på lenken. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Nei huff. jeg får bare gi opp. Har ikke dvd-brenner, og ftpinstall går jo ikke.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Trur ikkje professional har make inne heller, men det er jo berre å: YaST > Install and Remove Programs > Søk etter "make" Treng vel gcc også... Trur ikkje du vil ha problem med å få lånt deg eit gammalt 3com nettverkskort om du ikkje har frå før, så ta ein FTP-install av SuSE 9.2. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Trur ikkje professional har make inne heller, men det er jo berre å: YaST > Install and Remove Programs > Søk etter "make" Treng vel gcc også... Trur ikkje du vil ha problem med å få lånt deg eit gammalt 3com nettverkskort om du ikkje har frå før, så ta ein FTP-install av SuSE 9.2. Professional har ikke make inne på standard install, men det er jo bare å endre litt på pakkevalgene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå