Gå til innhold

Valget i Irak

Anbefalte innlegg

Det bor rundt 1,2 millioner stemmeberettigede irakerne i eksil rundt om kring i verden. På tirsdag hadde rundt 280.000 registrert seg som stemmere. På tirsdag gikk fristen ut, hvis noen har villet registrere seg seinere, har det vært for seint.

Ja, og vi skal ta klassekampen sine ord om dette, uten at de peker ut kilde for tallene sine? 280.000 ut av 1,2M ville ikke vaert darlig det, nar det er bare et fatall stemmelokaler satt opp rundt omkring i verden. Tror det er 4 stemmelokaler satt opp i USA, sa alle av de som ikke kan komme seg til de, eller ikke har rad til a komme seg til de, sitter med et problem. Da er det ikke sa rart at bare 25% registrerte seg. Hallo, bare 50% stemmer i USA nar det er valglokaler i hver eneste skole nesten. :roll:

Men her ser vi tydelig at anti-USA folk kommer til a drite sa mye de kan pa det forste demokratiske valget i Irak pa 50 ar. Det er merkelig at de ikke gjorde dette for det som skjedde i Ukraina og. Veldig merkelig.

Ser du antiamerikanere rundt hvert hjørne?

Hva Ukraina har med dette å gjøre skjønner jeg ikke.

Du, Olsen, som er kommunist syns vel ikke noe særlig om at Irak har fått demokrati?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener Irak ikke har fått demokrati da jeg mener demokrati er mer enn å putte en lapp i ei kasse en gang hvert 4. år. Forsåvidt så er det flott at Irak gjennomfører et valg, det hadde vært enda flottere om USA trakk seg ut og holdt seg unna gjennomføringen.

@Seixon: USA hadde faktisk en finger med i spillet i "revolusjonen" i Ukraina, i Georgia også.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Jeg mener Irak ikke har fått demokrati da jeg mener demokrati er mer enn å putte en lapp i ei kasse en gang hvert 4. år. Forsåvidt så er det flott at Irak gjennomfører et valg, det hadde vært enda flottere om USA trakk seg ut og holdt seg unna gjennomføringen.

@Seixon: USA hadde faktisk en finger med i spillet i "revolusjonen" i Ukraina, i Georgia også.

Litt realisme, vær så snill.

Hadde USA ikke vært til stede, så hadde ikke valget vært gjennomførbart i det hele tatt.

Og hva mener du med antydningen om at dette demokratiet ikke er mer enn 'å putte en lapp i ei kasse en gang hvert 4. år'?

Lenke til kommentar

Sakset fra caplex.no:

demokrati (av gr. demos, folk, og kratein, folkestyre); en styreform hvor flertallet har avgjørende innflytelse, men mindretallets interesser også blir tatt hensyn til. Ved direkte d. treffes beslutningene ved direkte avstemning, ved representativt d. av valgte representanter. Som viktige trekk ved et demokrati regnes allmenn stemmerett, rettssikkerhet, organisasjons- og ytringsfrihet og fri partidannelse. Ofte betraktes et samfunn uten for store sosiale og økon. ulikheter som en forutsetning for et fungerende demokrati.

Så jeg vil i aller høyeste grad påstå at det er blitt innført et demokrati i Irak.

Lenke til kommentar

Det som blir spennende er jo om Iraks nye folkevalgte går inn for at de ønsker at USA skal trekke seg ut. Vil da USA følge denne "oppfordingen" ?

Men det blir vel vanskelig, ettersom irakiske hæren ble "lagt ned" i 2003.

Dessverre er det slik at myndighetene i Irak vil være avhengig av USA en god stund fremover, noe som kan gi USA makt i Irak.

Amerikanerene klarer til og med å få Tyskland til å løpe med halen mellom benene pga sin militære tilstedeværelse i Tyskland. Men det er en annen sak, OT.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det ikke er så veldig demokratisk når alle ikke har råd til å stemme. Hadde man kunne stemme via posten, slik man kan ved en god del andre valg, ville det blitt mer demokratisk.

Hva er dette snakket med "mer demokratisk"? Hvor mange folk stemmer i Norge?? Hvor mange stemmer i USA? Seriost, skjerp dere.

Er USA mer demokratisk enn Norge, er det det du mener?

Jeg mener det ikke er skikkelig demokrati om ikke alle har muligheten til å stemme. Har ikke folk råd til å stemme, fordi valglokalene ligger i andre land, når man helt fint kunne organisert stemmingen ved hjelp av posten, er det ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hva Ukraina har med dette a gjore? Det var mye styr i Ukraina og, men der var det ikke snakk om "oi dette valget er sa teit, det er illegitimt, det er falskt" osv osv osv. Der var det bare positive ting a si. Hvorfor? Fordi det skjedde i Europa, og at USA ikke forarsaket valget.

:!: Hvor tar du det fra?

Dekningen av pressen?

Forsåvidt så er det flott at Irak gjennomfører et valg, det hadde vært enda flottere om USA trakk seg ut og holdt seg unna gjennomføringen.
Mhm, i den fantasiverden din sa hadde det sikkert vaert mulig det.

Ja, jeg kan tenke meg de hadde en finger med a fa til demokrati der, siden Russland ville at den andre fyren skulle vinne...

Amerikanerene klarer til og med å få Tyskland til å løpe med halen mellom benene pga sin militære tilstedeværelse i Tyskland. Men det er en annen sak, OT.
USA burde trekke seg ut av Tyskland, men da whiner Tyskland, siden det hadde odelagt okonomien til de omradene USA er i... :roll:

Jeg mener det ikke er skikkelig demokrati om ikke alle har muligheten til å stemme. Har ikke folk råd til å stemme, fordi valglokalene ligger i andre land, når man helt fint kunne organisert stemmingen ved hjelp av posten, er det ikke godt nok.

Da har du diskvalifisert hvert eneste demokrati i verden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Apropos det...

"Eastern Ukraine is heavily ethnic Russian. The main industry is coal. The miners are rough, tough, and hate Yushchenko for wanting to take Ukraine away from Russia and toward the West," writes Wheeler. "It was arranged for more than a thousand of them to be taken from Donetsk, the capital of the coal-mining region, by bus and train to Kiev, where, armed with clubs and blunt tools, they would physically beat up the Orange Revolutionaries. Such mass violence was not only to disperse the demonstrators but serve as an excuse for the government to declare martial law, suspending the Ukrainian Parliament (the Rada) and elections indefinitely."

Now comes the secret weapon: vodka.

"When the miners got on their buses and trains, they found to their joy case after case of vodka – just for them. When they arrived in Kiev, trucks awaited them filled with more cases of vodka – all free provided by 'friends' of the Donetsk coal miners. Completely soused, they never made it to Independence Square. Too hammered blind to cause any violence at all, they had a merry time, passed out and were shipped back to Donetsk." . . .

Wheeler's column goes on to explain who provided the liquor: teams of Porter Goss' CIA working with their counterparts in British MI6 intelligence.

http://www.instapundit.com/

:thumbup:

Lenke til kommentar
USA burde trekke seg ut av Tyskland, men da whiner Tyskland, siden det hadde odelagt okonomien til de omradene USA er i... :roll:

Ja, USA kan trekke seg ut og har ihvertfall "truet" med å flytte nato flybasen med sine vel 60k soldater(de fleste amerikanere) over til Polen en gang, noe som ville få fatale konsekvenser for en hel by i Tyskland.

Syntes det er en ille måte å gjøre det på med "trusler" for å få et land til å bøye seg. men så er jo ikke USA alene om det. Var en god del trussler angående fregattprosjektet når Jåtta fikk Natobase fremfor Portugal, men det slo heldigvis landenes politikere ned på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Ja, USA kan trekke seg ut og har ihvertfall "truet" med å flytte nato flybasen med sine vel 60k soldater(de fleste amerikanere) over til Polen en gang, noe som ville få fatale konsekvenser for en hel by i Tyskland.

Har ikke hort noe mer om saken, jeg haper Bush trekker USA ut av Tyskland, det er jo ingenting de har a gjore der. Fullstendig bortkastet. De burde flyttes til andre steder hvor det hadde vaert mer nodvendig. Jeg tror de sa de skulle flytte de ut... men vet ikke helt hva som skjedde med forslaget...

Lenke til kommentar

Hvor demokratisk er valget igrunn? Har USA stort sett forrhåndsregisert valget?

1. Grunnloven, som til syvende og sist er en videreutvikling (som USA har hatt en finger eller 5 med i) av den midlertidige grunnloven USA innførte etter Saddams fall legger til grunn reglene ved valget. Blant annet så forbyr denne partier med en militant fløy.

2. Det er så vidt jeg vet ikke en eneste valgobservatør inn i Irak.

3. Pressedekningen er elendig da det er få utenlandske journalister i Irak.

4. Hvordan kan USA vite hvor stor prosentandel som stemte når det ikke finnes noe reellt manntall?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
1. Grunnloven, som til syvende og sist er en videreutvikling (som USA har hatt en finger eller 5 med i) av den midlertidige grunnloven USA innførte etter Saddams fall legger til grunn reglene ved valget. Blant annet så forbyr denne partier med en militant fløy.

Hvor mange partier i Norge, USA, eller hvor som helst har en militaer floy? Hm? :roll:
2. Det er så vidt jeg vet ikke en eneste valgobservatør inn i Irak.
Der tar du feil, igjen. Les avisen.
3. Pressedekningen er elendig da det er få utenlandske journalister i Irak.

Ja, for NRK, TV2, og alle de andre hadde ikke DIREKTE sendinger derfra... :roll:
4. Hvordan kan USA vite hvor stor prosentandel som stemte når det ikke finnes noe reellt manntall?
Det finnes et manntall, men kanskje ikke et helt korrekt et, og dette setter manntallet pa ca 25M. Hvorfor er dette viktig?

Hvor demokratisk? Har folk fatt stemme? Har folk fatt velge regjeringen og nasjonalforsamlingen i Irak? Hvis ja, sa er det demokratisk.

Ser meg lei av Bush-haterene som skal pa liv og dod undergrave det demokratiske valget som har blitt holdt i Irak, ved a bruke dobbeltstandarder og tull. Sann som nr 1 her fra olsen, og de som sier at fordi Sunnier boikottet sa er det ikke demokratisk.... Eh, et demokrati innebaerer a velge, og nar du boikotter, sa er det ditt valg. Men dette horer jeg til stadig er for a bevise et ikke-demokratisk valg... Latterlig.

Let me get this straight:

Sunniene boikotter valget, og prover a drepe andre som vil delta... ogsa sier de etterpa at valget ikke er legimitimt, fordi de var sa dumme a ikke bli med???? Og drepe de som ble med??? Hallo??

Lenke til kommentar

1. Uinteresant sammenligning. Norge og USA er ikke okkupert av en utenlandsk militærmakt. forsåvidt så er det noen kommunistpartier i Nepal tror jeg som har både en parlamentarisk og en militær fløy.

2. Så vidt jeg vet så arbeidet disse fra Jordan.

3. TV2 og NRK har ikke folk i Irak.

4. Mantallet er basert på tallene bak olje for mat. Men siden olje for mat var korrupt så kan vel ikke dette være riktig?

At folk får stemme betyr ikke at det er demokratisk. Valget var utelukkende et propagandavalg for USA. Valget var kontrollert av USA. Herregud, grunnloven som legger premissene for valget er utarbeidet av USA!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
1. Uinteresant sammenligning. Norge og USA er ikke okkupert av en utenlandsk militærmakt. forsåvidt så er det noen kommunistpartier i Nepal tror jeg som har både en parlamentarisk og en militær fløy.

Argumenterer du for at det skal vaere militarisme involvert i demokrati? Sa klart man vil gjore politiske parti med militanter ulovlige! Hva hadde du sagt om FrP hadde en militant floy???!

2. Så vidt jeg vet så arbeidet disse fra Jordan.

Instead, thousands of hastily trained Iraqis fanned out to polling places to observe the vote, while a small team of 129 foreign observers worked only within the heavily guarded Green Zone in central Baghdad.

http://www.taipeitimes.com/News/world/arch...2/01/2003221834

3. TV2 og NRK har ikke folk i Irak.

448362.jpeg

NRKs Odd Karsten Tveit befinner seg i Irak, og svarer her på NRK.no/nyheter fra kl 12 på spørsmål du måtte ha om valget og de utfordringer Iraks nye styre vil komme til å møte.

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/irak_ko...en/4467954.html

4. Mantallet er basert på tallene bak olje for mat. Men siden olje for mat var korrupt så kan vel ikke dette være riktig?
Jo, i den svart/hvit verden din kan det nok stemme. For det om programmet var korrupt, i det at Saddam fikk selskap til a betale han "kickbacks" osv, trenger ikke bety at manntallet brukt var feil.

At folk får stemme betyr ikke at det er demokratisk. Valget var utelukkende et propagandavalg for USA. Valget var kontrollert av USA. Herregud, grunnloven som legger premissene for valget er utarbeidet av USA!

Ja, hva vet verdens lengstfungerende demokrati om demokrati?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Ja, hva vet verdens lengstfungerende demokrati om demokrati?

Omtrent like mye som verdens eldste sivilisasjon vet om hva det er å være sivilisert?

Stikkord: lengstfungerende

olsen sier at valget var kontrollert av USA, noe som ikke er riktig siden irakere kontrollerte det, i samarbeid med de internasjonale observatørene. Og at USA har utarbeidet grunnloven som de opererer etter, noe som også er feilaktig, selv om USA bidro hjelp til å tegne denne opp.

Uansett om USA faktisk kontrollerte valget, og utarbeidet grunnloven deres eller ikke, hvorfor betyr det automatisk at valget ikke var demokratisk?

Svaret er så enkelt i olsen sin verden: fordi USA er ond, og alt USA gjør er ondt.

Om USA hadde kontrollert valget i Irak, satt opp et perfekt demokrati, og Irak ble det beste eksempelet på demokrati i verden, så hadde olsen fremdeles sagt at det var udemokratisk - bare fordi USA var involvert.

Typisk og gjennomsiktig anti-amerikanisme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Du innrømmer selv at USA har utformet grunnloven. At de har tatt noen utvalgte irakere med på råd er revnende likegyldig. Poenget mitt er ikke at USA er ond, men at valget er et propaganda valg.

Nei, de har vaert radgivere. Det er ikke USA som har skrevet den, det er det irakere som har gjort.

Hvorfor er valget et propaganda valg olsen? Irakere har fatt stemme for representanter, hovedparten av disse har ingen stotte eller forbindelse med USA i det hele tatt.

Du sitter fast i ditt hat av USA og kan ikke engang innromme at det som har skjedd er bra for irakere. Ma jeg minne pa at irakere skal ha enda et valg om 11 maneder? Skal det og vaere et propaganda valg? Siden USA har iscenesatt alt som har med irakisk demokrati a gjore? Vil irakere noen gang kunne ha et valg uten at du sier at det er et propaganda valg?

:hrm:

PS. du ble eid i forrige innlegg fordi du hater fakta, en bieffekt av din ideologi.

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar

Som sagt. Hvorvidt utvalgte irakere har vært med på å utforme grunnloven er irrelevant da det er USA som har plukket de ut.

Valget er et propagandavalg fordi resultatet var gitt på forhånd. Uansett hvor mange som stemte så ville det vært "over 50%" og Bush ville karakterisert valget som en "seier for demokratiet".

Forsåvidt så har du rett i at jeg hater USA. Jeg er antiamerikaner og stolt av det. Og Irak vil ikke ha et demokratisk valg før USA er kastet ut og irakerne får bestemme selv i eget land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...