Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lov å sende hva man vil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WLAN frekvensene er iallfall fritt vilt. 2,4 og 5 GHz. (802.11b/g og a). Hva de nøyaktige frekvensene er finner du vel på nettet en plass.

5gHz-båndet er vel såvidt jeg vet ikke et fritt frekvensbånd. Her må man nok ha en lisens for å kunne sende...

Lenke til kommentar
WLAN frekvensene er iallfall fritt vilt. 2,4 og 5 GHz. (802.11b/g og a). Hva de nøyaktige frekvensene er finner du vel på nettet en plass.

5gHz-båndet er vel såvidt jeg vet ikke et fritt frekvensbånd. Her må man nok ha en lisens for å kunne sende...

Den brukes jo av 802.11a standarden, så da er den vel fri på lik linje som 2,4GHz? Sier ikke noe sikkert, men det er da logisk.

Lenke til kommentar
Den brukes jo av 802.11a standarden, så da er den vel fri på lik linje som 2,4GHz? Sier ikke noe sikkert, men det er da logisk.

Det at et frekvensbånd benyttes av en standard betyr ikke nødvendigvis at det er fritt... Bare se f.eks. på f.eks. det maritime VHF-båndet. Kanalplanen er standarisert (ellers vil man jo ikke kunne kommunisere), og bruken av kanalene er regulert til ulike formål, men man må likevel inneha lisens for å kunne benytte dette.

Lenke til kommentar

Det at et frekvensbånd benyttes av en standard betyr ikke nødvendigvis at det er fritt... Bare se f.eks. på f.eks. det maritime VHF-båndet. Kanalplanen er standarisert (ellers vil man jo ikke kunne kommunisere), og bruken av kanalene er regulert til ulike formål, men man må likevel inneha lisens for å kunne benytte dette.

Det skjønner da jeg og. Poenget var at standarden 802.11a er rimelig utbredt. Kanskje ikke så mye brukt, men den brukes i utstyr som hvem som helst har lov til å bruke. Dermed konklusjonen den bruker en fri frekvens. Gav jo forsåvidt bevis på det lenger oppe også, selv om jeg bomma med ~800 MHz. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...