Tommyxxx Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hva tåler egentlig en Pentium Mobile M prosessor ( 1,7GHz aopen 1551) Kan prosessoren ta skade av at den blir kjørt med 100% prosessorlast i timesvis? Er det sikkerhetsfunksjoner innebygget for hindring av for høy prosessor temp? Jeg ønsker seriøse svar, og ikke synsing fra folk som tror de vet. Jeg har ikke lyst og grille CPU en min pga. dårlige råd. Mvh Tommy Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg vet ikke om den tar skade av det, men det skal være mulig å stille på at den skrur seg av ved en viss temperatur. Slik at du ikke "griller" cpuen. Det stiller du på i biosen altså. Hvis ikke det er mulig så finnes det en rekke programmer hvor du også kan stille det inn. Jeg tør ikke uttale meg om den blir "grilla" eller ikke. Men hvorfor skal du kjøre den så hardt?? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hvis alt er som det skal så skal den ikke ta skade av det... Lenke til kommentar
Tommyxxx Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg leker meg litt litt med et visualiseringsverktøy, men det er utrolig krevende. På flere av modellene kreves det min 1024 Mb ram. Og hvis jeg skal rendre en animasjon av en modell, så tar den 100% av cpu. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Normalt sett burde det ikke være noe problem for CPU å kjøre 100% load i timesvis. Men det er jo seff en del faktorer som man må se på. I en stasjonær PC er det jo ofte ikke noe problem å følge med på CPU temp. Hvis kjøleløsninga er ok, og CPU temp ikke overstiger grensene for CPU typen er det bare å kjøre i vei. Jeg har en Pentium M 1500 selv, men har ikke sjekket om jeg får målt CPU temp på noe vis ( har ikke vært interessant). Men jeg har kjørt 100% CPU load i dagesvis (Folding), og den har ikke tatt skade av det. Men når man kjører 100% load vil jo den bli treig som fy, og man kan jo ikke gjøre noe annet samtidig. Også vil jo vifta gå som et uvær hele tiden! Normalt vil en bærbar tåle en slik behandling, for kjøleløsninga på denne er kalibrert fra fabrikkens side å tåle 100% CPU load. Men for å være 100% sikker, så skriv en mail til support siden til fabrikanten, eller der du kjøpte maskinen. Da får du vite nøyaktig hva din maskin tåler. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 En pc som ikke tåler 100% load er som defekt å regne. Så lenge kjøleløsningen ikke er full av støv og sånt da. Lenke til kommentar
tozer Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Prosessoren er beregnet for å kunne stå på 100% i all evighet hvis alt virker som det skal, noe det vanligvis gjør. men maskina kan i visse tilfeller bli ustabil når den jobber 100% over lengre tid, men er ikke skadelig, har kjørt feks seti@home på flere maskiner her i et år. mao. 100% i et år, aldri hatt noen problemer med de. Lenke til kommentar
Tommyxxx Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Lastet akkurat ned et lite prog som måler cpu temp. Så kjørte jeg en test. CPU temp stabiliserte seg på 65 grader. Så det skal vel gå greit. 80 - 100 grader er kritisk for en slik cpu leste jeg i en annen tråd. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Som de andre nevner, er kjøleløsningen bra så skal det gå fint. Kjører Folding@home jeg, opplever ingen problemer med det. Temperaturen på CPU ligger på rundt 45 grader. Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg kjørte Hot CPU tester. Det lar CPUen stå på med 100% over 6 timer. Dette var på en FS Amilo med Pentium 4 2.6 HT. Den besto (maskinen var 8 mnd gammel og MYE brukt) Da burde vel de fleste andre prosessorer tåle det og Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Så lenge den får kjøling er det ikke noe problem. Da kan en prosessor stå å jobbe i flere år uten å ta skade, det er ingen bevegelige deler som blir slitt. Så det er bare å sette igang å tyne den stakkars prosessoren det. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 CPU'er er beregnet for og stå med 100% Load hele tiden. Husk, fram til Windows NT/2000/XP ble vanlig brukt, så kjørte PC'ene med 100% Load konstant. Under Windows 9x/ME og DOS så kjørte de alltid med 100% Load pga. at OS'ene ikke hadde en "idle" mode som NT/2k/XP (og Linux) har. Maskinen skal kunne stå på 100% Load i ALL evighet, så lenge kjøleløsningen er normalt bra. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 700mhz her går nok for fullt mens jeg skriver dette Lenke til kommentar
e321 Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) en dubbel men altså... en prosessor og dens kjøler skal jo klare 100% da. Hvis ikke hadde ikke 100% blitt 100%, men 101% 100% er jo maks.. mens 101 er over maks. Endret 30. januar 2005 av e321 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Som andre sier her i tråden, 100% Belastning er nok ikke skadelig for en bærbar så lenge alt er som det skal, får du feil på dataen pga dette så er det reklamasjonssak. Derimot så kan jeg forstå at det kan være ubehagelig å jobbe med den om den blir såpass varm som 65C, finnes faktisk ekstrautstyr til lap toppen som hjelper med å få kjølt den ned, en vifteenhet som kobles på under, skal se om jeg finner en link snart. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 OK du finner eksempel på kjøleløsninger her : Laptop Kjøling Grei å ha hvis man synnes det blir ubehagelig med høye temperaturer. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Antec Notebook Cooler skal visst være den beste: https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax= 267,- hos cShop. Skal kjøpe en slik selv til min Ferrari 3200. Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:515083;r:pg 261kr Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Min har stått på i 7dager nå på 100%.... Har dog ikke bærbar maskin! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Bare sørg for at det er god lufttilførsel for viften, så går det nok ganske bra. Hvis inntaket er under, løft laptoppen opp så hører man det gjerne på viften om det hjelper eller ikke. Er du bekymret for varme kan du saktens kjøre skjermkortet i "batterimodus", en mulighet jeg selv har som nedklokker skjermkortet betraktelig. I tillegg kan man bruke en ekstern harddisk som arbeidsdisk f.eks. I tillegg er det fortsatt mulig å klokke ned laptop når man kjører ifra strømnettet, se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=150848. Når det er sagt bruker jeg selv en stasjonær for rendering, billigere dersom noe faktisk går galt... For noe skjer alltid! Jeg har akkurat sendt min laptop inn for reperasjon. For andre gang. En Acer TM803LCi, 1.6GHz Centrino med ATi M9. Etter rundt om ett års trofast og snill bruk oppdaget jeg fargerike triangler på skjermen under 3d - spill f.eks. Den ble sendt inn, hovedkort ble byttet, og fikk forklart at skjermkortet trolig var grillet. Etter en uke med skolenotater i forelesninger, og litt Command&Conquer : Generals Zero Hour, ble skjermen plutselig en dag fyllt med tilfeldige piksler over hele skjermen. Den bærbare hadde da vært brukt kanskje 5 timer totalt til spilling iløpet av en hel uke, med lengste seanse 3 timer. Dette til tross for at jeg hadde satt gummiputer på hvert hjørne av laptop under for å gi bedre lufttilgang for viften. Absolutt optimal kjøling. Prosessortemperaturen var ikke høyere enn 65'C under maks belastning i spill (CPU+GPU). Inn på service igjen :-) Er selvsagt ikke glad. Kommer etter dette trolig til å fortsette å la den stasjonære slite seg igjennom de hardeste oppgavene, og bruke laptoppen til andre oppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå