Gå til innhold

Tåler en CPU 100% prosessorlast i timesvis?

Tommyxxx

Anbefalte innlegg

Hva tåler egentlig en Pentium Mobile M prosessor ( 1,7GHz aopen 1551)

Kan prosessoren ta skade av at den blir kjørt med 100% prosessorlast i timesvis?

Er det sikkerhetsfunksjoner innebygget for hindring av for høy prosessor temp?

Jeg ønsker seriøse svar, og ikke synsing fra folk som tror de vet.

Jeg har ikke lyst og grille CPU en min pga. dårlige råd.

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om den tar skade av det, men det skal være mulig å stille på at den skrur seg av ved en viss temperatur. Slik at du ikke "griller" cpuen. Det stiller du på i biosen altså. Hvis ikke det er mulig så finnes det en rekke programmer hvor du også kan stille det inn. Jeg tør ikke uttale meg om den blir "grilla" eller ikke. Men hvorfor skal du kjøre den så hardt??

Lenke til kommentar

Normalt sett burde det ikke være noe problem for CPU å kjøre 100% load i timesvis. Men det er jo seff en del faktorer som man må se på.

I en stasjonær PC er det jo ofte ikke noe problem å følge med på CPU temp. Hvis kjøleløsninga er ok, og CPU temp ikke overstiger grensene for CPU typen er det bare å kjøre i vei.

Jeg har en Pentium M 1500 selv, men har ikke sjekket om jeg får målt CPU temp på noe vis ( har ikke vært interessant). Men jeg har kjørt 100% CPU load i dagesvis (Folding), og den har ikke tatt skade av det. Men når man kjører 100% load vil jo den bli treig som fy, og man kan jo ikke gjøre noe annet samtidig. Også vil jo vifta gå som et uvær hele tiden!

Normalt vil en bærbar tåle en slik behandling, for kjøleløsninga på denne er kalibrert fra fabrikkens side å tåle 100% CPU load. Men for å være 100% sikker, så skriv en mail til support siden til fabrikanten, eller der du kjøpte maskinen. Da får du vite nøyaktig hva din maskin tåler.

Lenke til kommentar

Prosessoren er beregnet for å kunne stå på 100% i all evighet hvis alt virker som det skal, noe det vanligvis gjør. men maskina kan i visse tilfeller bli ustabil når den jobber 100% over lengre tid, men er ikke skadelig, har kjørt feks seti@home på flere maskiner her i et år. mao. 100% i et år, aldri hatt noen problemer med de.

Lenke til kommentar

CPU'er er beregnet for og stå med 100% Load hele tiden.

Husk, fram til Windows NT/2000/XP ble vanlig brukt, så kjørte PC'ene med 100% Load konstant. Under Windows 9x/ME og DOS så kjørte de alltid med 100% Load pga. at OS'ene ikke hadde en "idle" mode som NT/2k/XP (og Linux) har.

Maskinen skal kunne stå på 100% Load i ALL evighet, så lenge kjøleløsningen er normalt bra.

Lenke til kommentar

Som andre sier her i tråden, 100% Belastning er nok ikke skadelig for en bærbar så lenge alt er som det skal, får du feil på dataen pga dette så er det reklamasjonssak.

Derimot så kan jeg forstå at det kan være ubehagelig å jobbe med den om den blir såpass varm som 65C, finnes faktisk ekstrautstyr til lap toppen som hjelper med å få kjølt den ned, en vifteenhet som kobles på under, skal se om jeg finner en link snart.

Lenke til kommentar

Bare sørg for at det er god lufttilførsel for viften, så går det nok ganske bra. Hvis inntaket er under, løft laptoppen opp så hører man det gjerne på viften om det hjelper eller ikke. Er du bekymret for varme kan du saktens kjøre skjermkortet i "batterimodus", en mulighet jeg selv har som nedklokker skjermkortet betraktelig. I tillegg kan man bruke en ekstern harddisk som arbeidsdisk f.eks. I tillegg er det fortsatt mulig å klokke ned laptop når man kjører ifra strømnettet, se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=150848. Når det er sagt bruker jeg selv en stasjonær for rendering, billigere dersom noe faktisk går galt...

For noe skjer alltid! Jeg har akkurat sendt min laptop inn for reperasjon. For andre gang. En Acer TM803LCi, 1.6GHz Centrino med ATi M9. Etter rundt om ett års trofast og snill bruk oppdaget jeg fargerike triangler på skjermen under 3d - spill f.eks. Den ble sendt inn, hovedkort ble byttet, og fikk forklart at skjermkortet trolig var grillet.

Etter en uke med skolenotater i forelesninger, og litt Command&Conquer : Generals Zero Hour, ble skjermen plutselig en dag fyllt med tilfeldige piksler over hele skjermen. Den bærbare hadde da vært brukt kanskje 5 timer totalt til spilling iløpet av en hel uke, med lengste seanse 3 timer. Dette til tross for at jeg hadde satt gummiputer på hvert hjørne av laptop under for å gi bedre lufttilgang for viften. Absolutt optimal kjøling. Prosessortemperaturen var ikke høyere enn 65'C under maks belastning i spill (CPU+GPU).

Inn på service igjen :-) Er selvsagt ikke glad. Kommer etter dette trolig til å fortsette å la den stasjonære slite seg igjennom de hardeste oppgavene, og bruke laptoppen til andre oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...