Gå til innhold

Total noob. Hvor skal jeg begynne?

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig hatt lenge lyst til å lære å lage skikkelige hjemmesider. Har laget noe tullegreier i freewebs og geocities med noen venner, men har lyst til å rykke litt opp fra det stadiet. Men hvor skal jeg begynne? Hva slags programmer trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man deler opp bildet etterpå?

Jepp

Igrunn anbefaler eg deg å gi blaffen i grafikk i første omgang.

Lær deg først korleis HTML og CSS fungerer om kverandre, så lærer du alt godt fra bunnen av :)

Smart, hør på arve :)

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

Man deler opp bildet etterpå?

Jepp

Igrunn anbefaler eg deg å gi blaffen i grafikk i første omgang.

Lær deg først korleis HTML og CSS fungerer om kverandre, så lærer du alt godt fra bunnen av :)

Smart, hør på arve :)

Kan akkurat starten.. Får begynne litt i PS...

Lenke til kommentar
Men hvor skal jeg begynne?

Jeg sliter litt med samme problemet, men trur det er viktigst å lære kodedelen ordentlig først, slik at kodedelen ikke ødelegger for grafikkdelen.

Start med html beginner før du leser css beginner, og slik fortsetter du http://htmldog.com/guides/htmlbeginner/

Hva slags programmer trenger jeg?

Trur det er like greit å bruke notepad.exe. Det skriver de på htmldog i hvert fall :D

Endret av INGaR
Lenke til kommentar
Bildet kan du jo faktisk dele opp i Photoshop, det er bare til å bruke slice tool'en så lagrer du som web etterpå. UTEN HTML (for du vil ikke ha den tables suppen som Photoshop lager.

Da lagrer Photoshop hver slice som et eget bilde.

Hørtes spennede ut.. Fortell mer! Hvordan lager man knapper og sånn? (Hvs det er noe sånt du mener)

Lenke til kommentar

Kan vise deg med bilder fra min egen side, så skjønner du sikkert tegningen.

Til venstre har jeg merket av slice toolen med rødt.

Det du må gjøre når du er ferdig med bildet er at du lager en slice rundt headeren, en rundt eventuelt footer, og en rundt hver knapp (da er det viktig at den er nøyaktig bare på knappen.

Alle de mørkeblå strekene er slicer, som vil bli egene bilder når du lagrer for web.

De lyseblå er bare guide-linjer som gjør det lettere for meg å beregne og måle.

post-76-1107274311_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan vise deg med bilder fra min egen side, så skjønner du sikkert tegningen.

Til venstre har jeg merket av slice toolen med rødt.

Det du må gjøre når du er ferdig med bildet er at du lager en slice rundt headeren, en rundt eventuelt footer, og en rundt hver knapp (da er det viktig at den er nøyaktig bare på knappen.

Alle de mørkeblå strekene er slicer, som vil bli egene bilder når du lagrer for web.

De lyseblå er bare guide-linjer som gjør det lettere for meg å beregne og måle.

Takk for hjelpa, men jeg skjønte fortsatt ingen ting... Flytter bare skriften.. (Btw. hvordan får man fram hjelpelinjer?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...