:---{D Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg har egentlig hatt lenge lyst til å lære å lage skikkelige hjemmesider. Har laget noe tullegreier i freewebs og geocities med noen venner, men har lyst til å rykke litt opp fra det stadiet. Men hvor skal jeg begynne? Hva slags programmer trenger jeg? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Se litt på denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=176376 Der kan du se mange forskjellige linker til hvor du kan lære deg å lage hjemmesider. Det jeg kan anbefale deg er å lære deg HTML sammen med CSS på www.htmldog.com Ellers er det bare å spørre her på forumet, for her hjelper vi alle Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Du trenger jo en html editor eller du kan bare bruke notisblokka å skrive kodene i den. Les på de sidene som Skomaker nevner aller først så kanskje du får en del klarhet i det hele. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Bare for å få det sagt: Når man skal lage en side er det vanlig å tegne siden først, i photoshop eller noe. Så når du er ferdig å tegne siden kan du begynne å kode etterpå Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Bare for å få det sagt: Når man skal lage en side er det vanlig å tegne siden først, i photoshop eller noe. Så når du er ferdig å tegne siden kan du begynne å kode etterpå Man deler opp bildet etterpå? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Igrunn anbefaler eg deg å gi blaffen i grafikk i første omgang. Lær deg først korleis HTML og CSS fungerer om kverandre, så lærer du alt godt fra bunnen av Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Man deler opp bildet etterpå? Jepp Igrunn anbefaler eg deg å gi blaffen i grafikk i første omgang. Lær deg først korleis HTML og CSS fungerer om kverandre, så lærer du alt godt fra bunnen av Smart, hør på arve Endret 31. januar 2005 av Equerm Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Man deler opp bildet etterpå? Jepp Igrunn anbefaler eg deg å gi blaffen i grafikk i første omgang. Lær deg først korleis HTML og CSS fungerer om kverandre, så lærer du alt godt fra bunnen av Smart, hør på arve Kan akkurat starten.. Får begynne litt i PS... Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Men hvor skal jeg begynne? Jeg sliter litt med samme problemet, men trur det er viktigst å lære kodedelen ordentlig først, slik at kodedelen ikke ødelegger for grafikkdelen. Start med html beginner før du leser css beginner, og slik fortsetter du http://htmldog.com/guides/htmlbeginner/ Hva slags programmer trenger jeg? Trur det er like greit å bruke notepad.exe. Det skriver de på htmldog i hvert fall Endret 31. januar 2005 av INGaR Lenke til kommentar
Aisutora Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Bildet kan du jo faktisk dele opp i Photoshop, det er bare til å bruke slice tool'en så lagrer du som web etterpå. UTEN HTML (for du vil ikke ha den tables suppen som Photoshop lager. Da lagrer Photoshop hver slice som et eget bilde. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Bildet kan du jo faktisk dele opp i Photoshop, det er bare til å bruke slice tool'en så lagrer du som web etterpå. UTEN HTML (for du vil ikke ha den tables suppen som Photoshop lager. Da lagrer Photoshop hver slice som et eget bilde. Hørtes spennede ut.. Fortell mer! Hvordan lager man knapper og sånn? (Hvs det er noe sånt du mener) Lenke til kommentar
Aisutora Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Kan vise deg med bilder fra min egen side, så skjønner du sikkert tegningen. Til venstre har jeg merket av slice toolen med rødt. Det du må gjøre når du er ferdig med bildet er at du lager en slice rundt headeren, en rundt eventuelt footer, og en rundt hver knapp (da er det viktig at den er nøyaktig bare på knappen. Alle de mørkeblå strekene er slicer, som vil bli egene bilder når du lagrer for web. De lyseblå er bare guide-linjer som gjør det lettere for meg å beregne og måle. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Kan vise deg med bilder fra min egen side, så skjønner du sikkert tegningen. Til venstre har jeg merket av slice toolen med rødt. Det du må gjøre når du er ferdig med bildet er at du lager en slice rundt headeren, en rundt eventuelt footer, og en rundt hver knapp (da er det viktig at den er nøyaktig bare på knappen. Alle de mørkeblå strekene er slicer, som vil bli egene bilder når du lagrer for web. De lyseblå er bare guide-linjer som gjør det lettere for meg å beregne og måle. Takk for hjelpa, men jeg skjønte fortsatt ingen ting... Flytter bare skriften.. (Btw. hvordan får man fram hjelpelinjer?) Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hehe, han viste til feil, dette er Slice Tool. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå