Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense\Hindre tilgang til maskin i nettverk.


Anbefalte innlegg

Hei!

Situasjonen er som følger:

Jeg har en maskin stående i boden, stappfull i disker, for å slippe støyen på min stasjonære maskin i stuen. Har tidligere bare vært meg som har brukt linja, men har nå laget avtale med 2 av andre i huset (bor i hus med 4 leiligheter) om at de skal bruke samme linje. har 3000\512 linje fra catch. Det jeg lurer på, er hvordan kan jeg, og bare jeg få tilgang til diskene i "lagringsmaskina"? Ønsker ikke at andre skal snuse i mine saker uten at jeg vet det. Begge maskinene kjører windows XP pro.Det beste hadde vært om de ikke hadde tilgang til lagringsmaskina i det hele tatt.

Finnes det noen programmer som ordner dette for meg? eller er det en funksjon innebygga i xp?

 

Håper jeg forklarte meg godt nok, om ikke er det bare å spørre :)

 

Takk for all hjelp og forslag :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

når du deler ut diskene som er i maskinen i boden må du dele ut til spesifiserte brukere med passord og slå av "delte dokumenter" - du kan også bruke en programvare brannmur. Enten den som følger med XP eller for eksempel zone-alarm - så setter du den slik at bare din IP (må da være fast) får lov til å kommunisere med den maskinen i boden.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar :)

 

Blir nok til å bruke den innebygde i xp da.(har sp2) Noen som kan gi meg en litt mer utfyllende forklaring på hvordan jeg gjør dette? Er ikke helt bak mål(sånn teknisk sett), men dette med nettverk er ikke en av mine sterke sider :p

Lenke til kommentar

Ok.

På pc'en med diskene:

 

Først, hvis du ikke har allerede, lager du deg en brukerkonto der.

 

Så går du inn i mappealternativer -> vis -> slå av "Bruk enkel fildeling"

 

Så høyreklikker du på mappen(e) som er delt / skal deles, Egenskaper, Deling, og "Tillatelser". Legg til din bruker ("Avansert" har søking), gi den de tillatelsene du vil ha, og fjern alle andre brukere som står listet der.

 

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan man velger bruker når man går inn på serveren over nettverk, men husker man kunne bruke "Koble til nettverks-stasjon" til det.

 

Et par andre tips:

Man kan skjule serveren ved hjelp av en brannmur som bare tillater din pc å koble til.

Problemet er at det er forholdsvis enkelt å gå rundt det ved å bytte til din ip.

 

Videre er delte mapper som slutter med $ vanligvis skjult(bare legg til en $ på slutten av "Navn på delt ressurs"), men det er også mulig å finne de via 3rd party tools.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gode de andre brukerene på nettet ditt er, men å knekke et share brukernavn er ganske enkelt på Windows XP.

 

Så bruk en brannmur (Zonealarm) til å godkjenne din ip, og la maskinen i stua gå 24/7 så er du ganske sikker.

 

Setter du opp en sniffer for å se om det går pakker til serveren din fra andre en din ip kan det være lurt å bytte passord 1 gang i uka.

 

Har du først tilgang til lokalnett, så er det veldig vanskelig å holde det helt tett. Windows XP som ikke er et server os, gjør dette ikke noe enklere.

 

Du får håpe at dine linje brukere er normale brukere uten interesse for serveren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...