[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Heisann! Har akkurat begynt med dette scriptet... Er det noen som har peiling på åssen jeg endrer fonts, farge, background..??? Takk for alle innlegg...! Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Gå til options --> templates, så redigerer du det du vil. Endret 30. januar 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
neb Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 hvis du f.eks. har definert, font, farge osv. på et "h" element i CSS, vil den automatisk bruke den malen. For å endre på ting gjør du det prodigy_ sa. Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 skjønner ikke en **** hehe, kan dere forklare det på et "dummies" nivå? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hva er det du ikke skjønner? Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 åssen jeg endrer fonten på active news... Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Du kan gjøre det med det vanlige stilarket ditt. I CSS da: p { font-family: arial; } Vet ikke helt hvordan man gjør det i HTML, men det er heller ikke å anbefale. Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 hmm... hvor er det jeg setter det inn??? guide please Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Har du allerede et ekternt stilark? I så fall er det her du enkelt gjør endringene, om du ikke vil bruke inline-css på alle elementene. Dersom du ikke har et eksternt stilark, gjør følgende; Lag en ny fil i Notisblokk eller Dreamweaver. Lagre den som style.css i samme mappe som index.php-filen din. Legg til denne snutten i mellom <head>-taggene i index-filen din; <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css"> Du har nå et (tomt) stilark koblet opp mot websiden din. Finn ut hvilke elementer AJ bruker i templaten. Om jeg ikke husker feil, bruker den h1 som overskrifter og så bruker den p til vanlig tekst. Legg inn følgende i stilarket ditt; h1 { font-family: Tahoma, Verdana, sans-serif; color: blue; font-size: 1em; } p { font-size: 0.8em; color: grey; } Du har nå laget stiler for disse to elementene. Last opp style.css og index-filen din til web, og du skal nå se forskjellen om du har gjort det riktig. Dette var bare helt enkle eksempler på formatering, en full oversikt over egenskaper/verdier du kan bruke, finnes i CSS2 Reference. Font er vel det meste aktuelle i ditt tilfelle. Ønsker du å ikke bruke en ekstern CSS-fil, kan du style elementene direkte i templaten; <h1 style="font-family: Tahoma, Verdana, sans-serif; color: blue; font-size: 1em;">{title}</h1> Jeg vil anbefale deg at du lærer deg litt grunnleggende HTML og CSS, det vil du alltid få nytte for. HTMLDog og W3Schools er finne utgangspunkt for en nybegynner. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Tipper du ikke har et stilark, men du kan sette denne koden inn mellom <head og </head taggene dine. <style type="text/css"> p { font-family: arial; } </style> EDIT: PoleCat var før meg, og du burde helst gjøre slik han har forklart å prøve å lære deg HTML og CSS før du endrer på templaten. Endret 30. januar 2005 av Skomaker Lenke til kommentar
NisseMannH4X Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Tror det følger med et stilark som inneholder alt, heter example.css! Men du må legge inn koder til til i html, det er ikke gjort på forhånd! Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 men skulle bare vite hvor jeg kunne endre font å farge... vilken template og hvor den ligger... noen som veit noe om det her... Please - skal bli ferdig idag skjønner dere... Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 ' date='30/01/2005 : 14:22'] skal bli ferdig idag skjønner dere... en god side er ikke lagd på en dag. Finner du ikke templates når du logger inn under Options ---> Templates ? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Det er jo akkurat det vi forklarer deg hvordan du skal gjøre. Utseendet på elementene (eller teksten om du vil), styres ved hjelp av et stilark. Slik det skal være, det. Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 ja skønner, men har et stilark som heter example... er det det jeg jeg skal bruke elr??? Lenke til kommentar
NisseMannH4X Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Ja! Er i CSS (stilarket) du endrer alt sånn, ikke i templaten! I fila show_news.php (tror det er det den heter) så legger du inn denne kodesnutten i <head>: <link href="example.css" rel="stylesheet" type="text/css"> Og i example.css (åpne i notepad eller noe) så står det skrifttyper, farger, str og alt for hver sin del av aj-fork! Feks div.articletext er for teksten i artikkelen: div.articletext { font-family: "Verdana"; font-size: 9pt; color:#155970; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } h1 er for overskrift 1, h2 for den under. Det er bare og prøve seg frem og se hva som gjelder for hva hvis du skulle være i tvil om det! Lenke til kommentar
NisseMannH4X Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Her er en mer ryddig utgave av example css: (tror jeg, hehe) /* CuteNews */ h1 { margin-bottom: 2px: padding: 0; font: 12px "Verdana", Arial,Helvetica,sans-serif; color: #FFFFFF; letter-spacing: 0px; font-weight:bold; text-transform: uppercase; } h2 { margin: 0px 0px 0px 0px; padding: 0; font: 10px "Verdana", Arial,Helvetica,sans-serif; color: #FFFFFF; text-transform: uppercase; } /* Form felt*/ input, textarea { font-family: "Verdana", Verdana, Arial, sans-serif; font-size: 12px; color: #777777; } /* Ikon rammer */ img { border: 0px; } div.article { font-family: "Verdana"; font-size: 9pt; color:#000; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; border-bottom: 1px dashed #FFFFFF; } div.articletext { font-family: "Verdana"; font-size: 9pt; color:#155970; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } .cn_comment_even { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#FFFFFF; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } .cn_comment_odd { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#FFFFFF; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } .desc { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#000; margin-left:0px; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } .specials em { font-family: "Verdana"; font-size: 10px; color:#000; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } #latestcomments { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#FFFFFF; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } #comment { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#FFFFFF; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } .comment { font-family: "Verdana"; font-size: 10pt; color:#FFFFFF; margin-left:0em; margin-right:0em; line-height: 130%; text-align: left; } Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 example.css tror jeg er for hvis du er inne på AJ-Fork kontroll panelet kan du trykke på example. Og se hvordan det blir, selv om det ikke blir sånn så jeg skjønner ikke helt den funksjonen Så da får du i hvertfall bare et template om du bruker example.css Tror jeg Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) *huske å oppdatere når man har vært lenge vekke* Endret 30. januar 2005 av Loomy Lenke til kommentar
Hazz Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Vet ikke om det er off-topic jeg: Men er det ikke lurest å få Cutenews til å spy ut tekst i "raw"-format? Dvs, ikke alle div'ene, men alt i <p> <h1> <h2> osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå