Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsene forsvant plutselig


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da jeg starta bilen idag og kjørte ivei fikk jeg meg plutselig en overraskelse..

Da jeg bremsa trykka jeg pedalen i bånn..når pedalen er i bånn låser såvidt hjula seg på tørr asfalt..

 

Fant ut at bremsevesketanken var halvfull (den var full for 3 dager siden), fylte på bremseveske,men det hjalp ikkeno påpedalen..

 

Noen forslag til hva dette kan være? Luft i bremsene? Det er en gammel Mazda 323...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lufte bremsene, men dersom du har ein lekasje så er det bortkasta tid. Du bør først finne lekasjen og fikse den.

Dersom du ikkje har kompetanse til å fikse det sjølv så kanskje du kjenner nokon som kan hjelpe deg.

P.S Bremsene er noko av det viktigeste som er på ein bil og det beste og det lovlige er at eit verksted tar seg av å reparere det for deg.

Lenke til kommentar

Har finni ut hvor det lekker...på selve trommelen til høyre bakhjul..

 

Er muligens et dumt spørsmål, men går det ann å klemme sammen bremserøret før trommelen slik at den ikke trengs å skiftes...eller vil ikke dette fungere?

 

Eneste grunn til at jeg vurderer dette er at bilen skal byttes ut i nær, nær fremtid...

Lenke til kommentar

Nei, dette er livsfarlig. Du må enten fixe feilen eller la være å bruke bilen. Det er dyrt å ha bil. En noenlunde oppegående bil koster ca 60000 kr i året å ha. (sum bensin, forsikring, nedskrivning, renter osv) Leste dette i Motor. Det blir 164 kr for dagen.

 

Dette koster ca 1000 kr å fikse. 1000kr/ 164 kr /dag = 6 dager. Altså 6 dager med bilutgifter.

 

Konklusjon: Det er dyrt å ha bil. Deal with it.

Lenke til kommentar

en ting du skal huske på, skfifter du klosser, skiver, tromler, kaliptere, så SKAL dette gjøres i par, dvs. på begge sider samtidig.

 

Og nei, det er ikke særlig lurt å bare klemme sammen det ene bremesrøret, for det første, får du skjeve bremesr, (vill bare bremse på 3 av 4 hjul.

Og skulle du på en måte bli stoppet med dette.. så er hælvette laust..

Og det er ikke minst trafikkfarlig, kan koste deg mer enn å reparere det

Lenke til kommentar
Er muligens et dumt spørsmål, men går det ann å klemme sammen bremserøret før trommelen slik at den ikke trengs å skiftes...eller vil ikke dette fungere?

Bremsevæske er en flyktig og ukomprimerbar væske under høyt trykk ved bremsing(100+ bar) så lapping vil som andre sier her, ikke fungere uansett.

Bremsevæsker er så til de grader flyktig, at røret trenger ikke engang å ha et åpent hull før at det lekker ut, er nok at røret blir tynt nok i godset.

Lenke til kommentar

Var vist ikke noen lekasje på trommelen allikevel..

 

Ser ingen lekasje noe sted faktisk..men har lagt merke til dette:

 

Får opp trykket på pedalen, men venter jeg 10 sek med motoren på tomgang går bremsen i bånn igjen..

 

Ruser jeg motoren med en gang jeg har fått trykk på den går pedalen i bånn..

Er det bremsekraftforsterkeren eller no som har gått til h.. da eller..? Noen tips?

 

Skal kjøre(!) på verksted på mandag, men kunne vært kjekt å ha en viss peiling..

Lenke til kommentar

Ikke lekkasje i bremsekraftforsterkeren, men i selve hovedsylinderen.

Denne sitter rett i etterkant av bremsekraftforsterkeren og inneholder et stempel som presser bremsevæske ut til kaliperne foran og hjulsylinderne bak. (du finner den m.a.o. i motorrommet)

 

Du kan få tak i rep.sett til denne (som regel bestående av pakninger og evt. nytt stempel) eller bytte-hovedsylinder. Repsettet koster kanskje en hundrings, mens ny hovedsylinder ligger fra 500 til 1500 avh. av merke.

 

Om du ikke har særlig erfaring med bremser/mekanikk, bør du få noen til å gjøre det for deg. Du må f.eks lufte hele systemet i etterkant. (ingen heksekunst hvis du har gjort det før, og får med deg en hjelper)

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Helt klart som Tumbeweed sier :thumbup:

Men vær klar over at dette er litt russisk rulett-aktig og kjøre med, står du feks i bakke kan bilen begynne å trille, etter at pedalen har nådd gulvet, og det er ikke godt og si hva som skjer om du plutselig må bråbremse heller.

 

En sprukket pakning er en smule uforutsigbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...