tommy_sn Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hei! Da jeg starta bilen idag og kjørte ivei fikk jeg meg plutselig en overraskelse.. Da jeg bremsa trykka jeg pedalen i bånn..når pedalen er i bånn låser såvidt hjula seg på tørr asfalt.. Fant ut at bremsevesketanken var halvfull (den var full for 3 dager siden), fylte på bremseveske,men det hjalp ikkeno påpedalen.. Noen forslag til hva dette kan være? Luft i bremsene? Det er en gammel Mazda 323... Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Du kan lufte bremsene, men dersom du har ein lekasje så er det bortkasta tid. Du bør først finne lekasjen og fikse den. Dersom du ikkje har kompetanse til å fikse det sjølv så kanskje du kjenner nokon som kan hjelpe deg. P.S Bremsene er noko av det viktigeste som er på ein bil og det beste og det lovlige er at eit verksted tar seg av å reparere det for deg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Samme skjedde mer Mercen min... Kostet 1k å fikse det i Bergen. Bytte et bremserør. Fikk det fikset samme dag, heldigvis. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 bremserør får du i ferdige lengdter tilpasset bilen din, blant annet på biltema. Forholdsvis enkelt å bytte selv. Jeg ville ikke kjørt en eneste meter før jeg fant ut av problemet. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Har finni ut hvor det lekker...på selve trommelen til høyre bakhjul.. Er muligens et dumt spørsmål, men går det ann å klemme sammen bremserøret før trommelen slik at den ikke trengs å skiftes...eller vil ikke dette fungere? Eneste grunn til at jeg vurderer dette er at bilen skal byttes ut i nær, nær fremtid... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Nei, dette er livsfarlig. Du må enten fixe feilen eller la være å bruke bilen. Det er dyrt å ha bil. En noenlunde oppegående bil koster ca 60000 kr i året å ha. (sum bensin, forsikring, nedskrivning, renter osv) Leste dette i Motor. Det blir 164 kr for dagen. Dette koster ca 1000 kr å fikse. 1000kr/ 164 kr /dag = 6 dager. Altså 6 dager med bilutgifter. Konklusjon: Det er dyrt å ha bil. Deal with it. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Enig, dette MÅ fikses hvis du skal kjøre. En hjulsylinder til Mazda 323 koster ikke all verden, og mens du er der nede kan du like godt skifte på begge sider. Regn med å bruk slegge og makt for å få av trommelen. T'Weed Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 en ting du skal huske på, skfifter du klosser, skiver, tromler, kaliptere, så SKAL dette gjøres i par, dvs. på begge sider samtidig. Og nei, det er ikke særlig lurt å bare klemme sammen det ene bremesrøret, for det første, får du skjeve bremesr, (vill bare bremse på 3 av 4 hjul. Og skulle du på en måte bli stoppet med dette.. så er hælvette laust.. Og det er ikke minst trafikkfarlig, kan koste deg mer enn å reparere det Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Som de andre sier, du har ikke noe annet valg enn å reparere dette. Dessuten er 1000 kr bare en dråpe i havet av hva det kan koste å fikse på en bil. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hvis du ikke reparerer det så lar du bilen stå. Det er nok bare lekarsje på slavesylinderen eller hva den nå heter (den som presser bremsebåndene ut i trommelbremser) Rengjør tromlene skikkelig for bremseklossene tåler ikke bremsevæske. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Er muligens et dumt spørsmål, men går det ann å klemme sammen bremserøret før trommelen slik at den ikke trengs å skiftes...eller vil ikke dette fungere? Bremsevæske er en flyktig og ukomprimerbar væske under høyt trykk ved bremsing(100+ bar) så lapping vil som andre sier her, ikke fungere uansett. Bremsevæsker er så til de grader flyktig, at røret trenger ikke engang å ha et åpent hull før at det lekker ut, er nok at røret blir tynt nok i godset. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Var vist ikke noen lekasje på trommelen allikevel.. Ser ingen lekasje noe sted faktisk..men har lagt merke til dette: Får opp trykket på pedalen, men venter jeg 10 sek med motoren på tomgang går bremsen i bånn igjen.. Ruser jeg motoren med en gang jeg har fått trykk på den går pedalen i bånn.. Er det bremsekraftforsterkeren eller no som har gått til h.. da eller..? Noen tips? Skal kjøre(!) på verksted på mandag, men kunne vært kjekt å ha en viss peiling.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Lekasje inni bremsekraftforsterkeren? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Ikke lekkasje i bremsekraftforsterkeren, men i selve hovedsylinderen. Denne sitter rett i etterkant av bremsekraftforsterkeren og inneholder et stempel som presser bremsevæske ut til kaliperne foran og hjulsylinderne bak. (du finner den m.a.o. i motorrommet) Du kan få tak i rep.sett til denne (som regel bestående av pakninger og evt. nytt stempel) eller bytte-hovedsylinder. Repsettet koster kanskje en hundrings, mens ny hovedsylinder ligger fra 500 til 1500 avh. av merke. Om du ikke har særlig erfaring med bremser/mekanikk, bør du få noen til å gjøre det for deg. Du må f.eks lufte hele systemet i etterkant. (ingen heksekunst hvis du har gjort det før, og får med deg en hjelper) T'Weed Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Helt klart som Tumbeweed sier Men vær klar over at dette er litt russisk rulett-aktig og kjøre med, står du feks i bakke kan bilen begynne å trille, etter at pedalen har nådd gulvet, og det er ikke godt og si hva som skjer om du plutselig må bråbremse heller. En sprukket pakning er en smule uforutsigbar. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Forsvinner bremsevæska uten at du kan se lekkasjer noe sted, er det trolig hovedsylinderen som lekker væske inn i bremsekraftforsterkeren. Derfra suges bremsevæska inn i motoren og kommer ut sammen med eksosen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå