Gå til innhold

Klokking for nybegynnere?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri overklokket før, men kom over denne testen av en Pentium 4 2,4 GHz Prescott. Har nemlig en slik selv, og vil gjerne overklokke. Har tenkt å kjøpe meg en annen kjøler m/vifte. Kan noen gi meg en enkel forklaring på HVA jeg må gjøre for å øke til 3,2 GHz og 1,4 Vcore? Vil ikke ødelegge pc'en, og vil gjerne ha tips om generell overklokking. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nybegynnerguiden er sikkert et passende sted å starte.

Jeg har forresten samme prosessor selv, og den går fint til 3.6 GHz. Problemet er den sinnsyke varmeutviklingen som oppstår da, så det holder ikke under stresstesting. Det er først og fremst chipset på hovedkortet (Abit IS7) og strømforsyningskretsen til CPU som står for overopphetingen. Jeg holder imidlertid på å lage meg en hjemmelaget OTES-løsning, og vannblokk til chipset kommer også.

Du kommer forresten ingen vei (veldig kort, i såfall) uten vannkjøling på prosessor.

Lenke til kommentar

Hva er forresten stresstesting? Men takker for fint innlegg. Har Artic Cooling T1 kabinett med aktiv PSU, samt 4 kabinett vifter. Skjerm og hovedkortet er passivt. Hovekortet er MSI 865PE. Lurer på hvor langt jeg kan klokke med evt. denne kjøleren med vifte. Kan lese mer om den her. Har tenkt til å begynne med å klokke til 3,0 GHz.

Lenke til kommentar

Les begynnerguiden! Det er aldri noen fasit på hvor langt du kan klokke prosessoren din heller! Når man skal klokke, må man klokke litt av gangen. Les nybegynnerguiden++ og kom heller tilbake med spørsmål som evt. ikke blir besvart der. OG les bruksanvisningen til hovedkortet ditt!

Lenke til kommentar

Har lest nybegynner guiden, men synes den ikke gir meg noen forklaring på hva jeg skal gjøre. Er litt for generelltl. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg noen individuelle råd om hva jeg bør gjøre..

Maskinvare:

MSI 865PE (Intel 865PE chipset)

Intel Pentium 2,4 GHz Prescott

Kingston ValueR 512MB

Western Digital 200GB SATA

GeForce FX5200 128MB

Dette viser hvordan jeg har tenkt meg å klokke det til, og dette viser hvordan det er orginalt.

Har bestillt Zalman kjøleribbe med vifte linket i tidligere innlegg samt en tupe Artic Silver kjølepasta. Hadde vært fint om noen ganske enkelt kunne gitt med råd/svar på det jeg jeg ber om, istedet for å sende meg videre til en nybegynner guide som kun gir forklaring på hva overklokking er. Takk!

Lenke til kommentar

Først og fremst ville jeg heller bestilt en annen kjøler, da prescott er VELDIG varm. Denne kjøleren er av eldre dato, og det er konstruert nyere, mer effektive kjølere somer beregnet på varmeutviklingen fra prescott. Det du må gjøre er å stille opp fsb 5 MHz om gangen, for så å sjekke hvor stabilt det er med Prime95 (google etter dette). Er det ikke stabilt (prime95 gir feilmelding), men temperaturene er ok, stiller man opp vCore en tanke. HVORDAN du gjør dette står i manualen til hovedkortet ditt.

EDIT: Så på specs til kjøleren din at den IKKE er laget for Prescott, men for den mye kaldere Northwood-kjernen.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

hmm, min prescott kjøre ca 10 grader kaldare enn min gamle northwood og begge var/er 3ghz. prescott kjører jo 1,375V mens northwood kjører 1,475 eller noke.

den kjører også kaldare enn alle A64 cpuane eg har sett her på forumet med stock kjøler(har seff sett langt ifra alle)

Lenke til kommentar

Takker for bra svar. Har lest en test av kjøleren her, og synes den virker kjekk siden man lett kan bytt ut viften med hvilken som helst 80mm vifte. Kjøleren er av kobber, og er enkel å montere pluss at det følger med fin hatt og viftekontroll. Alt dette koster ikke mer enn 95 kr på tilbud, vanlig pris er 295. Evt. hvilken vifte er anbefalt, til den prisenklassen?

Lenke til kommentar

Okey... nå har jeg kjøpt og montert Zalmann 7000 cu kjøler, og sikler etter å klokke. Jeg har vært turen innom bios, men alle stedene det er meningen å kunne forandre på, er det gråe bokstaver, og jeg kan ikke endre. Er det en slags lås jeg må løse opp? Har prøvd å klokke med CoreCenter som følger med MSI hovedkort, men når jeg når rundt 2,9 GHz så begynner skjermen å blinke og pc'en skrur seg av. Når den starter opp igjen så er alle innstillinger nullstillt, altså 2,4 GHz. Er det Vcore jeg må øke? Takker...

Lenke til kommentar

Core Center klokker bare for den økten du holder på med, virker det som. Ikke noe galt du har gjort, men den lagrer ikke settinger i bios. Det pleier å stå hva du må stille inn på i biosen for å kunne endre på ting. Regner med at du må sette cpu og ram-settings til "Manual" og ikke auto. Det holder ofte å ha RAM-en til auto, så stilles den inn i forhold til hastighet og cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...