jerrry Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg skal bygge meg en ny pc. I dag har jeg en utrolig sen pc. Er det noe vits i å bruke en harddisk med 10.000 o/min eller er en 7200 o/min like grei? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hvis du er ute etter ytelse, vil betale og sette opp maskinen for det da er det vits i. Hvis ikke, kan du bruke hva som helst.... Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Mange sterke meninger ute å går på hd-hastigheter. Men en 7200 rpm disk med litt størrelse på vil for de fleste være bra nok. I hvert fall hvis du utstyrer maskinen med nok ram til at den ikke trenger å lese fra disken konstant. Hvis resten av maskinen er "sprek" så kan alltids en 10 000rpm disk gi det lille ekstra. Men som sagt: hvis du har masse ram, så er det først og fremst boothastigheten du merker forskjell på, ikke så mye praktisk bruk. Personlig kjører jeg to raptor74Gb i raid0. Er svært fornøyd med dem, men har dem mest forde jeg kan og hadde lyst til å lage et skikkelig kraftverk. Det faktiske behovet for dem var ikke der Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Personlig kjører jeg to raptor74Gb i raid0. Er svært fornøyd med dem, men har dem mest forde jeg kan og hadde lyst til å lage et skikkelig kraftverk. Det faktiske behovet for dem var ikke der Samme her. (Jeg gidder heller ikke kjøre rundt i en liten Fiat eller gammel Boble.) Det ligger også en del kunskap i å kjøre raskt. Kunnskap koster penger...... Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Takk for svar, men hva er det viktigste å tnke på for å få en så rask maskin som mulig? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Takk for svar, men hva er det viktigste å tnke på for å få en så rask maskin som mulig? Masse kostbar RAM. (Ehhh... litt flåsete sagt...) Det skal litt til for å mate en CPU med en jevn datastrøm. Edit: Det er egentlig snakk om penger. Endret 30. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg tenkte dette skulle være grunnsteinen i min pc Asus P5AD2 Premium, Intel P4 550 3,4 ghz ,Corsair Value S PC3200 ddr-dimm 1024MB Er det noen som kan arrestere meg hvis jeg er helt på jordet da? Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Flåsete, men sant sveinsel. Gå gjerne for 1Gb med så rask ram du kan ta deg råd til. (har 2Gb selv men bruker aldri over 1 utenom i photoshop) Skaff et godt hovedort som støtter ramen du skal bruke og prosessoren du vil ha på. Anngående prosessor så begynner tiden å nærme seg for 64bits windows, så en variant av 64 bits prosessor er kansje ikke så dumt. De to restrerende flaskehalsene da er grafikkort og hd. Et tips for økonomien som jeg har basert meg på mye: Kjøp det NEST beste du kan få tak på, koster ofte halvparten av det aller beste uten å være så mye tregere Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 64 Bits prosessor hva er det ? Jeg har AMD Duron 650 i dag,med en 6 GB harddisk som knaker som bare det. Så alt er vel uansett bedre enn hva jeg har i dag. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Asus P5AD2 Premium, Intel P4 550 3,4 ghz ,Corsair Value S PC3200 ddr-dimm 1024MBEr det noen som kan arrestere meg hvis jeg er helt på jordet da? Hvis du ikke finner RAM modulene du har planlegt her, da risikerer du et kompatiblitetsproblem.... Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Prosessoren du har nå har 32bit. 64bits prosessorer som er tilgjengelig i dag og beregnet på "mannen i gata" er Athlon64 serien fra AMD. Fordelen er at hvis operativsystemet og programmene du kjører er optimalisert for dette, så kan du få en hel del ytelsesøkning. Dårlig sammenligning: Biler med trekk på to hjul kontra firehjulstrekk. Når det kniper kan firehjulstrekken være betraktelig mer effektiv, men kjører du bare til butikken merker du neppe forskjell. Per i dag er det kun tidlige betaversjoner av windows med støtte for 64bits, men de kommer "snart" Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Takk for den informasjonen, er ikke alltid lett for en amatør og vite hva som passer best sammen. jeg tror ikke alltid de i dataforretningene vet hva de snakker om heller. jeg prøver å lese på nettet hva som passer best sammen. men den siden hadde jeg aldri sett før. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 jeg tror ikke alltid de i dataforretningene vet hva de snakker om heller. Jeg kjøper ikke datadeler på "bygderykter". Butikkene skal selge det de har på lager. Jeg kjøpte en lyspære til en lommelykt. Den som passet var butikken tom for, men de hadde en som var nesten lik. Du ville utvidet ditt ordforråd dersom du hørte hva jeg sa da jeg stod langt ute i mørke skogen, og der kom bare et blink fra lykten. Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Nå har jeg snart fått kabalen til å gå opp her med hjelp av dere. Har jeg sagt A så må jeg si B, så nå blir det ddr2 og ikke ddr ram. Ble en tuselapp dyrere men skitt au. Tror jeg går for 10.000 o/min disker også, leste et sted at hardisken var det stedet informasjonen gikk tregest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå