Gå til innhold

Største musikerne gjennom tidene

Pjakk

Anbefalte innlegg

Enig i mange av de som har blitt nevnt, men må også nevne i min mening en av de største;

Cliff Burton (ser Metallica er nevnt tidligere, men synes spesielt han bør få en utmerkelse her, da han etter min mening var "sjelen" i det ekte Metallica som en gang var, og en sinnsykt dyktig bassist. R.I.P. Cliff :cry: )

Nja, han "stjal" mye fra Thin Lizzy da...la ikke skjul på det selv engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal ta opp alle som kopierer mye fra andre her, så blir det nok veldig få originaler igjen, i hvertfall slik jeg ser det... Uansett fortjener Cliff å settes sammen med de store musikerne (det gjør forsåvidt Metallica forøvrig også), i hvertfall etter min mening da. ;)

Lenke til kommentar

Hverken Eminem eller Britney Spears er viktige nok i denne sammenhengen. De har vært utrolig mediakåte, noe som kanskje er noe av grunnen til at folk nevner dem. Eminem og Britney er dukkene til plateselskapene som er til for å skape skandaler, ikke for å lage revolusjonerende musikk.

Jeg vil dessuten også si at Eddie Van Halen er viktigere enn Steve Vai. Eddie Van Halen var vel en av de første som begynte med tapping, ihvertfall før Steve Vai, og Steve Vai har aldri laget noe banebrytende musikk, bare spilt veldig bra. Steve Vai er ihvertfall strøket fra min liste, som tar for seg moderne musikk.

Skip James

- Ekstremt viktig for Blues-musikkens utvikling. Han særegne spillestil som vi hører på de gamle opptakene fra 30-åra har forandret Blues-musikken betraktelig. Hør Hard Time Killin' Floor Blues.

Louis Armstrong

- Veldig viktig for Jazz-musikken. Hans geniale tolkning av musikken er utrolig. Alle bør kjenne til Mack The Knife, og ikke minst What A Wonderful World?

Elvis Presley

- Yup, det var han som oppfant Rock-musikken. Han var ihvertfall hovedkilden. Trenger jeg si mer...?

Chuck Berry

- Hans særegne måte å spille gitar på, har omtrent alle gitarister kopiert mer eller mindre fra. Også har han jo skrevet mange bra, velkjente sanger, som f.eks. Johnny B. Goode.

The Beatles

- Revolusjonerte Popmusikken på 60-tallet. Nesten hver plate av dem var revolusjonerende. Jeg viser da spesielt til A Hard Day's Night, Revolver, Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, The Beatles(White Album) og Abbey Road.

The Who

- My Generation, trenger jeg si mer? Dette er et band som virkelig fremmet dette med sex, drugs & rock'n'roll. Pete Townsend er jo en av grunnene til at Marshall-forsterkerne ble til. Han ville ha mer støy på gitaren. De var de første til å ha masse støy på gitaren, knuse instrumenter på scenen og slenge mikrofonen rundt i sirkel. I My Generation, nevner Roger Daltrey dette: I hope I die before I get old..., noe som vil si at han bør dø i veldig nær fremtid...!

Jimi Hendrix

- Sannsynligvis den mest innflytelsesrike gitaristen noensinne. I tillegg til å spille utrolig bra teknisk, spilte han på en utrolig nyskapende måte. Det er trist at han døde like etter at karrieren hadde blitt satt igang for alvor.

Blood Sweat & Tears

- Jazzrock. Fusion. Utrolig viktige. David-Clayton Thomas har en syk stemme, og Al Kooper vet dette med å håndtere tangenter, selv om sistnevnte ikke var så mye med i bandet. Han stiftet det, også stakk han etter første album... Somethin's Goin' On er min favoritt. Utrolig viktige.

Led Zeppelin

- I dette bandet er alle medlemmene revolusjonerende. John Paul Jones visste å håndtere tangenter og bass, Jimmy Page spilte på en utrolig nyskapende måte, Robert Plants særegne stemme er det ingen som har klart å kopiere, og John Bonham er en av mine yndlingstrommeslagere. Jeg mener at Led Zeppelin var og er det beste Rockebandet noensinne. Hvem har vel klart å blande tung blues, heavyrock og britisk folkemusikk på en så geniale måte før? Ingen har gjort det etter dem heller. Kjøp ALLE platene, dere som har sans for skikkelig Rock.

James Brown

- Get Up I Feel Like A Sex Machine var en av de virkelig store hit'ene i 1970. Han har vært utrolig viktig for utviklingen av Funk, dessuten har han en utrolig stemme.

Deep Purple

- Smoke On The Water er en sang de fleste kjenner til, og hovedriffet er det første målet for nybegynnerne på gitar... Støy på orgel var det ingen som hadde prøvd før. Surpompgitaristen, også kjent som Ritchie Blackmore, var en som virkelig utviklet deres særegne Rock-sound som "alle" har kopiert.

Aretha Franklin

- Soul. Jeg gjentar soul. Dette er en som kan synge! Dessuten er måten å formidle Soulen blitt revolusjonert gjennom henne.

B.B. King

- Ikke best teknisk, men har en utrolig særegen måte å spille på. Det virker som han VIRKELIG har øre for å hva som høres bra ut. Dessuten er Blues tøft. Når det gjelder sanger, har han ikke laget noe særlig som skiller seg ut, men hør Lucille, for der er både teksten og melodien tøff som bare fy...

Sex Pistols

- Banebrytende for Punken. Punken var også en levemåte for disse personene. Skikkelig garasjeband... Anarchy In The UK!

Michael Jackson

- Unødvendig å si noe som helst.

Eddie Van Halen

- Som nevnt først i innlegget, er han en av de første som startet med tapping. Hans gitarspilling er noe mange ungdommer har kopiert, og vi finner den igjen nesten overalt. Utrolig viktig.

Rush

- Neil Peart, Geddy Lee og Alex Lifeson resulterte i et meget viktig band for Progrocken og for musikken generelt. Neil Peart regnes dessuten som en av verdens beste trommeslagere, og det er ikke uten grunn. Anbefaler spesielt albumet Permament Waves fra 1980.

Elton John

- Your song? Can You Feel The Love Tonight? Sorry Seems To Be The Hardest Word? Elton John har laget en mengde klassikere, selv om jeg skal presisere at han bare skrev melodien. Teksten ble skrevet vanligvis skrevet av Bernie Taupin, men Tim Rice har også skrevet tekster.

Jeg kan ha glemt noen, men det er ihvertfall de som datt inn i hodet på meg i skrivende stund.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Elvis Presley

- Yup, det var han som oppfant Rock-musikken. Han var ihvertfall hovedkilden. Trenger jeg si mer...?

:dontgetit:

Rock'n'roll var en musikksjanger negere "oppfant". Dette er utviklet ut av blues - city blues.

Det plateselskapene gjrode var å skapte en hvit mann til å selge de svartes musikk og tjene enorme penger på dette, fordi det fenget og det var nytt. (ja også var jo det satans verk...)

Men Elvis var en viktig del av rockebevegelsen på den tiden fordi han gjorde det mer bredt pga han hudfarge.

Lenke til kommentar
Elvis Presley

:dontgetit:

Rock'n'roll var en musikksjanger negere "oppfant". Dette er utviklet ut av blues - city blues.

Det plateselskapene gjrode var å skapte en hvit mann til å selge de svartes musikk og tjene enorme penger på dette, fordi det fenget og det var nytt. (ja også var jo det satans verk...)

Men Elvis var en viktig del av rockebevegelsen på den tiden fordi han gjorde det mer bredt pga han hudfarge.

Det var kanskje litt feil av meg å si "hovedkilden", det var jo negerne som var. Men det er faktisk sant at det var Elvis Presley som plutselig begynte å hoppe rundt mens han spilte Blues/Country-gitarspill fort. Negernes musikk er opphavet, men Elvis gjorde bluesen om til rock'n'roll.

Lenke til kommentar
Shagrath

Erkekjetter Silenoz

Vortex

Abbath

Sathonys

Frost

Satyr

Fenriz

Yngwie Malmsteen

Joe Stump

Marco Hietala

Jukka Nevalainen

Wildchild

Tony Kakko

Morten Veland

...sånn i forbifarten... det er MANGE flere jeg egentlig burde ha nevnt...

Huh? Jeg har ikke hørt om halvparten av disse musikerne engang, hvordan kan de da være de største gjennom tidene?

Creds til Oleway for en god liste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...