Gå til innhold

Vannkjøling OG peltier-element?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel for egen del nevne at jeg har (nettopp bestilt) følgende hardware:

Kabinett: Lian Li PC6277 med Mist Xtreme støydempningsmatter

PSU: Bzerk 500W PSU Silver

Hovedkort: Asus P4P800-E DELUXE

CPU: P4 3.2 Ghz m/1 MB Cache (Prescott)

RAM: Corsair XMS3200C2 DDR (1024 MB)

Skjermkort: Sapphire Radeon X800PRO VIVO@XT PE (16 pipes via softmod) som til nå har blitt kjølt av en AC VGA Silencer ATI4

Harddisker: WD Raptor S-ATA (74 GB) (+ 1x WD 120 GB S-ATA og 1x 200 GB S-ATA som jeg allerede har..)

og Raptor'en skal henge i en Sunbeam Harddisk Silencer

Målet er i utgangspunktet å overklokke CPU så mye som mulig, uten at det går ut over stabilitet. Derfor tanken rundt peltier-element; -enda bedre effekt, om mulig.

Vannkjølingen skal derfor bestå av blokker for både CPU, GPU og Chipset. Regner med at en trenger en forholdsvis solid radiator for dette, men aner ikke hva som er bra og ikke...

Har vurdert 3 alternativer;

Asetek's WaterChill Antartica med Dual Radiator

Thermaltake's BigWater (holder radiator og pumpe mål? Finnes det chipset kjøler for HK?)

eller evt. et selvkomponert sett med bedre deler...

Brukte mesteparten av budsjettet på hardware og kabinett, så pris spiller også litt rolle her... :blush:

Lenke til kommentar

OK, sett at jeg setter i en ekstra strømforsyning; hvilken løsning vil passe best utifra hardware og målsetning?

Er det noen som har en direkte link til noen som har gjort noe lignende? En faktisk tutorial på vannkjøling kombinert med peltier hadde vært perfekt... Har lest så og si alt av guider på www.overklokking.no, men ingen av disse omhandler selve kombinasjonen av peltier med vann.

Også var det dette med hvilke varer da; -er Asetek eller Thermaltake sine pakkeløsninger "kompatible" med bruk av peltier osv..?

Lenke til kommentar

kjenner ikke de pakkene, men en ting er i alle fall sikkert.... med peltier-elementer i systemet skal du transportere ca 3 ganger så mye varme ut av vannet sammenlignet med kun vannkjøling.. dette stiller krav til en stor radiator... og antagelig store slanger og høy flow..

swiftech og dangerden (Maze 4) er vel (såvidt jeg vet) de blokkene som er forberedt for peltier...

Lenke til kommentar

Peltier uten vannkjøling kan du bare glemme, blir aaaltfor varmt.

Har selv peltier + vann på CPU og GPU i OC-riggen min.

Sjekk ut tingen på DangerDen sine sider, bare bra saker der.

Har du lite erfaring med dette vil jeg anbefale deg å kjøpe ferdigpakker der peltierelmentet alt sitter på kjøleblokken.

Lenke til kommentar

Blokk med peltier

Jeg har samme hovedkort som deg, men P4 3.4, og det er langt fra varmen som stopper overklokkinga hos meg. Å ha peltier på CPU kan (merk: kan) være bortkasta.

Jeg kjører både CPU og GPU (begge klokket) med mid-end-blokker og en low-end 120mm radiator. På 3,8GHz er load på 42C.

Jeg har klart å få den opp i stabilt på 4,1GHz, og da med load på 45C (+-, er en stund siden), og da altså langt fra temperatur som stoppet overklokkingen.

Så til det konkrete poenget: Dersom du kjøper deg en god 2x120mm radiator og noen gode DangerDen-blokker bør du klare deg godt uten peltier. Iallefall på CPU.

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
Blokk med peltier

Jeg har samme hovedkort som deg, men P4 3.4, og det er langt fra varmen som stopper overklokkinga hos meg. Å ha peltier på CPU kan (merk: kan) være bortkasta.

Jeg kjører både CPU og GPU (begge klokket) med mid-end-blokker og en low-end 120mm radiator. På 3,8GHz er load på 42C.

Jeg har klart å få den opp i stabilt på 4,1GHz, og da med load på 45C (+-, er en stund siden), og da altså langt fra temperatur som stoppet overklokkingen.

Så til det konkrete poenget: Dersom du kjøper deg en god 2x120mm radiator og noen gode DangerDen-blokker bør du klare deg godt uten peltier. Iallefall på CPU.

Takk til alle sammen for linker!

Kan ikke fatte hvordan jeg ikke så den hos Microplex. (Har vel sett meg blind på andre ting siden jeg nesten bare ser etter ferdige sett...) Dette er første gangen jeg skal forsøke meg på vannkjøling, men har klokket en Celeron 400 til 600 (602 faktisk... ;) ) med hjelp av peltier tidligere.

Link til Celeron Panaflow Sandwich..

Vaffelkake; du sa at det ikke er varmen som stopper overklokkinga hos deg... Hva er det da?

Swiftech-blokken var veldig interessant, men hva er det som er så spesielt med den løsningen DMPoWer linket til? Så liksom bare ut som en standard pakke..?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne slenge ut et bilde av plassen rundt CPU og Chipset kjøleren... Er det plass til vannkjølingsutstyr på hovedkortet, eller er det enkelte modeller av kjøleblokkene jeg bør styre unna?

CPU_Chipset.jpg

Vurderer også å la kjøleribba til chipsettet stå... (mtp lydnivået og tempraturen til vannet med/uten chipset inkludert i vannstrømmen..) Hva syns dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...