Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

B230F og 98oktan på volvo 740-89


dj_j0tul

Anbefalte innlegg

hei!

 

Som topic sier... Jeg har kjørt denne kombinasjonen med orginal chip og slikt en stund nå, og nå soter bilen litt. Skal bytte Lambda på søndagen nå, for å sjekke om den kanskje er gåen. Men, kan denne bilen gå på 98 oktan? personlig virker det som den er mye kvikkere på 98 enn 95, men er det dette som gjør at den soter litt?

Har ikke justert tenninga.. en mekaniker sa til meg at den tilnærmet justerer seg selv. :hmm:

Motoren har tross alt gått 300 000 da, så om lambdaen er gåen og bestemmer dette, så er det liten tvil =) Men greit å få en pekepinn om jeg skal gå tilbake til 95 i framtiden

 

takker for alle svar og tips ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilnærmet av seg selv, faktisk :p

He he, ja jeg kan vel i grunn ikke gi deg noe mindre vage svar jeg heller. Bilen din har kanskje en bankesensor, og at den med det "tilnærmet justerer seg selv" i fht forbrenningshastighet på den bensinen du bruker. Jeg vet ikke jeg, men jeg har litt vanskelig for å se at du skulle merke de helt store forskjellene i ytelse mellom det ene eller andre oktanvalget, hvis tenning er riktig for de begge. Jeg for min del ville valgt det oktantallet motoren er lagd/justert for, og det må da være mulig å finne ut?

 

Bare litt synsing fra min side altså ;)

Lenke til kommentar

ja.. heh.. det står i instruksjonsboka at den den helst skal ha 95 oktan. Har kjørt på dette før, men den gikk en smule bedre med 98 følte jeg.

 

Men, trurn jeg skal gå tilbake til 95 oktan...når jeg tenker meg om, så er det etter jeg begynte med 98 oktan at sotinga kan ha startet, for den var ikke slik når jeg kjøpte den i fjor sommer ;) Kjørt med 98oktan siden November tenker jeg.

 

Er ikke store effektforskjellen.... 98oktan'en gjør motoren min mer villig på 3000 og opp, mens 95 oktanen gjør den noe sterkere rundt 2000. Hakke fått målt forbruks-forskjellen enda men.. :innocent:

 

Høres dette lurt ut kanskje? ;)

Lenke til kommentar

Hvis tenninga stilles tilsvarende så spiller det liten rolle om man bruker 95 eller 98oktan. Så lenge man ikke begynner med blybensin (dreper katalysatoren) så går det nok bra.

 

Hvis sotinga skyldes 98oktan så er det nok enklest å bruker 95. Hvis sotinga ikke er relatert til 98oktan kan du undersøke om det er lønnsomt å gå over til 98. Mange motorer bruker mindre bensin, og da er det ikke sikkert det blir dyrere likevel på tross av dyrere literspris.

Lenke til kommentar

Uten at jeg muligens har peiling på det jeg skriver nå, synes jeg det høres svært pussig ut at bilen soter mer av 98 oktan bensin enn av 95 oktan.

 

Volvoen til faren min ('86 240 B230A) har alltid blitt kjørt på 98 oktan av den enkle grunn at den ikke går på 95 oktan (det ble fylt 95 oktan en gang i Sverige, og da var den umulig å få til å gå skikkelig).

 

Jeg vet at gamle Volvo av 140-serien var veldig oktankresne den gang de var nye, da de krevde 100-oktan for å gå best.

 

Hvis du har problemer med at bilen din soter på 98-oktan, kan det kanskje hende det hjelper å justere opp fortenninga litt. Da vil den kanskje ikke bare slutte å sote, men begynne å gå bedre også?

Lenke til kommentar
Uten at jeg muligens har peiling på det jeg skriver nå, synes jeg det høres svært pussig ut at bilen soter mer av 98 oktan bensin enn av 95 oktan.

 

Volvoen til faren min ('86 240 B230A) har alltid blitt kjørt på 98 oktan av den enkle grunn at den ikke går på 95 oktan (det ble fylt 95 oktan en gang i Sverige, og da var den umulig å få til å gå skikkelig).

 

Jeg vet at gamle Volvo av 140-serien var veldig oktankresne den gang de var nye, da de krevde 100-oktan for å gå best.

 

Hvis du har problemer med at bilen din soter på 98-oktan, kan det kanskje hende det hjelper å justere opp fortenninga litt. Da vil den kanskje ikke bare slutte å sote, men begynne å gå bedre også?

Det var dette jeg følte da jeg skiftet også. Bilen gikk noe bedre enn på 95, men absolutt ingen problemer å kjøre på 95 oktan.

 

Jeg har nå byttet plugger på bilen... fra orginale Bosh Super FR7D+ plugger til NGK BPR6E plugger. (det som NGK anbefaler til bilen min.) Og jeg tok en tur til Biltema og kjøpte ny Lambdasonde, og byttet denne samtidig. (ja, sorry, hadde ikke råd til orginal Lamba til 1500 når den koster 500 på biltema.. ;) )

 

Så, i dag la fysisk inn en liten tyggis inn i eksosrøret,hehe, for å se om det blir soting, og sålangt ser det ganske bra ut! blitt mye mindere soting.

Men, skal teste litt til før jeg kan si sotet er borte.

 

Men, merker nå at bilen går litt dårligere. Aksen er ikke det samme.. den "slipper" liksom ikke helt... hehe, men det er godt mulig det skal være slik. bilen har brukt opp imot 1,5 liter på mila under småkjøringa mi, så om nye plugger og Lamba justerer ned forbruket litt, er det bare bra. Kommer meg fint fra A-B, selv med en daff motor ;)

 

Men, jeg tittet litt på de gamle pluggene...

Bosh-pluggene var "hvite" på tuppen, sotet rundt kanten, og antynding til litt orange på isolatoren til kjernen....skal det være riktig? Feit blanding?

 

B230ET motorene skal ha 98 oktan pga turbomatingen Billy_bob, hehe, ellers hadde det vært liten tvil hva jeg skulle valgt! ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns da fortsatt du skal bruke 95, hvis det er det som står i boka. Men så også sørge for at motoren er justert for dette. Altså finn ut hva "tilnærmet av seg selv" betyr på norsk.

Som du sikkert vet sørger jo oxygenføleren (lamdasonden) for riktig blanding, så hvis det er den minste mistanke om at den ikke var helt god, kan det fort gi soting eller andre problemer.

 

Jeg har fortsatt litt vanskelig for å tro at du med en normalkomprimert motor virkelig vil merke forskjell i effekt, forutsatt at motoren er justert for 95.

Den merkbare forskjellen bør være i samme størrelsesorden som at man merker forskjellige dekk's forskjellige rullemotstand, eller at man får mer effekt av div additiver av typen "turbo på litersflake", Booster på bensinledningen osv osv.

Mange vil hevde at disse tingene er virkningsfulle, jeg tror det er vel så mye placeboeffekten som trår til.

 

Igjen, bare min mening, men sørg i alle fall for at motoren din er optimalt innstilt for den bensintypen du til slutt velger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...