Skarphedin Olsen Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Bruker lørdagskvelden til å finne ut hva jeg skal bruke deler av studielånet på... Har mer eller mindre kommet fram til dette: Hovedkort, EPoX EP-8KDA3+ Cpu, AMD Athlon 64 3200+, boxed Skjermkort, Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP,"Ultra/1960 XP GS"ViVo/2xDVI, Retail Ram, Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs Pasta er sunt, eller noe, men det er også kabinett og strømforsyning. Har ikke tenkt å gå for det billigst mulige på de to sistnevnte, men jeg stanger hodet litt i veggen - da pengene stort sett har gått med til stashet overfor her. Setter pris på om noen kan fortelle meg om den gylne middel vei ligger ca. her (Chieftec LCX-04 Midi Tower kabinett) eller her (AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT)? Hadde nemlig vært utmerket å få med en dugelig strømforsyning til et ok kabinett; utseende gir (nesten) jeg pokker i. Forøvrig er jeg ganske fersk i pc-gamet, og selv om jeg har trålet div tråder i forumet her en stund nå, så setter jeg pris på tilbakemeldigner om dette Noe som minner på et par avsluttende spørsmål: 1. Må jeg ha en overgang for å bruke mine ata-disker med epoxkortet? 2. Burde jeg like godt slenge med denne, (NorthQ 3312 Giant UFO CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/939, (12-24db))? Det er naturligvis for spilling jeg oppgraderer. Overklokking har jeg ikke drevet med før, men det kan hende jeg drister med til å finne ut mer om expert-tool Edit: Jeg mener å tro at det ikke er noen nforce4 alternativer som gir meg like mye valuta for pengene, men kan hende jeg tar feil - i såfall setter jeg pris på å bli rettet på. En ting å huske på for meg iallefall er at det ikke blir billigere å handle fra 5 forskjellige steder, da forsvinner ting porto osv. Endret 30. januar 2005 av Skarphedin Olsen Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Ser ut til at jeg har hatt tvangstanken 939=nforce4/pci-e & sli... Endret 30. januar 2005 av Skarphedin Olsen Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 tvangstanker??? Kjøp dfi sitt nf4 ultra kort (kan moddes til sli, hvis du vil, og du ikke vil ha garanti) koster 1400.- Og 3000+ winchester til 1300.- Skjermkortet du har plukket ut er bra, men selv hade jeg valgt xfx sitt så lenge vi snakker pci-e, da jeg synes gainward overpriser kortene sine litt Dette blir litt dyrere men du får et relativt fremtidsrettet oppsett, med gode oppgraderingsmuligheter... Rammen du ser på er grei til å klokke med og det er resten av HW'en og.... Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Takk for at du gadd svare her også unOkai Har så smått begynt å skjønne litt mer nå (ikke for mye da), og har fått tanker om 939 istedet, med tanke på kompitabilitet fremover i tid osv. Oppsettet mitt ser forløping slik ut: Hovedkort, DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Cpu, AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz OEM (gud vet hvorfor OEM koster 5kr mer) Ram, Corsair ValueS 1024MB DDR-DIMM PC3200 Kit w/two matched Value Select 512MB Skjermkort, Asus Geforce 6600GT 128MB Skjermkort, PCIe 16x, 128BIT, DDR, CRT+DVI+TV, SLI. Tenkte at jeg kunne satse på et sli-kort om det er lett å modde det dfi-hovedkortet til sli som du sier - finnes det en link til det et sted som forklarer hvordan? Kabinett, Chieftec LCX-04 Midi Tower kabinett, ATX, 360W power, Med dør. Virker som en god ide da det følger med strømforsyning og med tanke på at jeg tyner lommaboka til det ytterste. Kan hende jeg er for trøtt nå, men jeg finner ikke noe sted om den strømforsyning kommer med 24-pin - for det trenger jeg j til hovedkortet? Noen som vet? Kjøler, Arctic Cooling Freezer 64. Grei denne? Får den ok plass på hovedkortet? Lenke til kommentar
s_M_p Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 why not helgens RAM tilbud fra netshop ? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Kan ikke finne dette hovedkortet, og da risikerer du et alvorlig kompabilitetsproblem....... Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 why not helgens RAM tilbud fra netshop ? finner ikke noe helgens ramtilbud jeg Og sveinsel eller noen, finnes det noen god ram til dugelig pris som går med det kortet der? Fant nemlig ikke dette kortet i sticky`n om hovedkort/ram? Takk for at du påpekte det foresten; må vel være en av de kjipeste tingene - få pakka i posten for så å plages i timesvis før man tenker "Ah... Kanskje det er rammen...." Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Kjøp heller AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester'' , Asus A8N-SLI Hovedkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual-DDR, SATA, GbLAN, ATX og Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 2ns PCI Express,"Ultra/1960PCX TV-DVI GS" EDIT: Sokkel 939 er bedre med tanke på PCIe og SLI. Endret 30. januar 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 komplett selger corsair twinx 3200c2 til 1500.- og de er jo verdt å ta en titt på... les test her Grunnen til at HK ikke er listet er at det er helt nytt, og følgelig ikke testet enda antar jeg... Jeg hadde iallefall ikke vært redd for å kjøpe corsair ram til det... Her kan du lese hvordan anandtech moddet til sli og her finner du kingston hyper x til1750.- Jeg ville heller kjøpt club3d skjermkortet på mpx til1550.- da dette er omtrent likt med asus sitt. Eller xfx sitt som har dual dvi og 1.6ns minne, klokket til1200mhz. Ville ikke valgt gainward da de er dyrere enn xfx.. Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Fra anandtech "We set the jumpers to SLI" hvilke jumpere da? De eneste jeg har vært borti før er på hd`er... Og "attached the top bridge from an SLI board" får man kjøpt en slik seperat eller? Og det er den saken man bruker når man faktisk har et sli-oppsett de snakker om her, ikke sant, når man skal koble sammen to kort - og ikke noe man trenger før det? Vidre "conductive paint" Er det mer el mindre det samme som strømførende lakk? Vet nemlig at clashern har noe sånt som man kan bruke til å reparere de strømførende tinerene man finner på bakvinduet på biler. Leser at xfx sine kort bråker noe jævlig, og det vil jeg helst unngå, da jeg senere kan finne på å investere i stash for å få maskina så stille som mulig. Men jeg spekulerer virkelig på de to kabinettene og strømforskyningen de kommer med, noen kommentarer på det folkens? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg hadde helt klart tatt chieftec kabinettet, de lager gode psuer, bror min har samme kabb... Sli jumperen ligger mellom pciex16 slottene, conductive paint er sånn til bilvindu tror jeg ja... Sli bridge følger ikke med, da nforce produsenten sa ifra at det ikke kom på tale (det var orginalt med) så det må du skaffe utenom, hvis du vil modde til sli... Du trenger ikke å gjøre noe som helst for å kjøre med 1 skjermkort på hk... Jeg tror alle 6600gt bråker noe, men xfx har jo fått litt ekstra pepper for det... Er jo ikke værre enn å kjøpe artic silencer 6... Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Men trenger man da en Sli bridge som er spesifikk for det kortet man har? Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Dette spørmålet er vel å be om å bli flamet, men bedre føre var enn far: Alle Sli-skjermkort kommer med en slik bridge ikke sant? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 ja, noe annet hadde jo ver helt på tryne Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Jeg må skvise mest mulig ut av minst mulig spenn. Og dette leder jo som kjent til flere forskjellige nettbutikker. Sukk. Går vinninga opp i porto på mon tro? Har ikke bestillt noe særlig for å sette sammen (dette er faktisk første gangen det blir et helt system så si!) før nemlig. Så om det er idiotisk å bestille fra tre forskjellige kan det hende jeg redigerer i forhold til innkjøpssted. Utkast: Cpu fra mpx, AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939 6600gt fra mpx, Club3D GeForce 6600GT 128MB Kabinett fra netshop, AOpen H700B, 400W med SATA kontakt. Velger dette fordi det er billig m/psu beregnet for SATA. Hovedkort fra komplett, MSI K8N SLI Platinum Hovedkort S939 nForce4 SLI,4xSATA2,GbLAN, Firewire. Ser på dette som fremtidsrettet, med tanke på ny hd/skjermkort senere og da sannsynligvis verdt investeringen på tross av at skjermkortet fra club3d ikke er sli Ram fra komplett, Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs. Etter det jeg har forstått er dette billig og bra ram med liten sannsynlighet for å krangle med hovedkortet. Ok. Trøtt nå - sett gjennom webshopper i to dager. Bfv here I come, men for en av de siste gangene med mitt GfTi4200! PS! Alle varene er også valgt ut med det i mente at de faktisk er på lager og kan shippes mandagsmorgen. Vil ha nå! Edit: Med dette er jeg oppe i 7088nok. Fyr løs om noen vet om pakketilbud som slår dette. Er denne pakka fra netshop et bedre valg eller?Koster 8000 pluss porto. O`tvil Edit2: Innholdet i pakka jeg refererer til: Kabinett: Viking kabinett Diskettstasjon: 1,44MB Floppydisk Hovedkort:Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X Skjermkort: POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM Socket 939 512KB cache "Winchester" Vifte: Arctic Cooling Silencer 64 Ultra Socket 754/939/940 - AMD64 4000+ Minne: 1 GB DDR-DIMM PC3200 (512MBX2) Harddisk: Western Digital 200GB S-ATA 7200 RPM Caviar Special Edition 8MB cache CD-enhet: NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sort Operativsystem: Microsoft XP home Programvare:Nero brennesoftware Høyttalere: Logitech S-100 Tastatur: Logitech DeLuxe Tastatur sort mus: Logitech Wheel Mouse Optical Sort Skjerm:ingen Endret 30. januar 2005 av Skarphedin Olsen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Gratulerer ... hjernen har koblet til ..... systemet begynner å bli gjennomarbeidet Litt småflis ... , men bedre føre var enn far: Alle Sli-skjermkort kommer med en slik bridge ikke sant? Det må sjekkes at de ikke bare er PCIe. (At de har kontakter for den broen som skal være på toppen mellom kortene.) Jeg liker så godt dette kabinettet med stor vifte bak. (Les artikkelen finn testene).... Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 For de av dere som sysler med oppgraderingsplaner til 939 osv - jeg ser at det er mange tråder om det - så legger jeg med hva jeg endte opp med til slutt. Vel, nesten - har ikke bestemt meg for kabinett, psu og hd enda, men valget står mellom et par alternativer jeg kan plukke opp selv hos mamoz i Trondheim. Planen var orginalt noe a`la spilling til en bra pris, men jeg har endt opp med å sprenge busjettet og vel så det amd64 3000 til 1250 Club3D 6600GT til 1549 1G 3200 ram fra geil, 1195 DFI Lanparty NF4 SLI-D hovedkort, 1795 Der var jeg oppe i 5789 gitt. Uten kjøler til psu, kabinett eller hd. Men en ting lovte jeg meg selv for lenge siden: - Når du skaffer deg ny hardware unge mann, så skal det ikke bare bli et stille resultat, men også kjapt, kjapt, kjapt... Derfor velger jeg meg antageligvis en raptor på 74G som hd nå, med sikte på en seagate 200G senere. med det valget blir prisen ca 7300. Så var det kabinett da. Egentlig står det bare mellom Nexus Breeze, som har psu inkludert, Cooler Master Stacker eller TT Tsunami Til de to sistnevte trenges psu, så der er valget enten den nye MIST psu`n som kommer inn hos microplex i morra, koster ca 900 - lovely straps eh, eller en dugelig Tagan. Når det gjelder cpu-kjøler blir det nok en stor zalman for å kjøle mest mulig der inne. Dette blir tilsammen ca 9000, eller 10.000, avhengig av kabinettet jeg havner på. Og hva det var som sprengte budsjettet fullstendig? Jo, Valgets kvaler.DENNE, som er på vei i posten as I write Jau, lykke til allesammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå