Gå til innhold

BenQ DW1620 eller NEC ND-3500?

MiteS

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier BenQ DW1620 eller NEC ND-3500?

Spesifikasjoner til BenQ DW1620:

Cache: 2000kB

Lesehastighet CD: 40x

Lesehastighet DVD: 16x

Skrivehastighet CD-R: 40x

Skrivehastighet CD-RW: 24x

Skrivehastighet DVD+R: 16x

Skrivehastighet DVD+RW: 4x

Skrivehastighet DVD-R: 8x

Skrivehastighet DVD-RW: 4x

Skrivehastighet DVD+R9: 2.4x

Billigst hos MPX.no (549,-)

Spesifikasjoner til NEC ND-3500:

Cache: 2048kB

Lesehastighet CD: 48x

Lesehastighet DVD: 16x

Skrivehastighet CD-R: 48x

Skrivehastighet CD-RW: 24x

Skrivehastighet DVD+R: 16x

Skrivehastighet DVD+RW: 4x

Skrivehastighet DVD-R: 16x

Skrivehastighet DVD-RW: 4x

Skrivehastighet DVD+R9: 4x

Billigst hos Netshop.no (575,-)

Hvis noen har andre forslag i samme prisklassen så tas det imot med glede.. Vil ha sort frontdeksel og skuff, det er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg den Benq brenneren og er meget happy med den.

Den har en så lenge klart å brenne alt jeg har putta inn i den.

Selv sure Thats write-r 4x plater har den svidd unna.

Noe min gamle LiteOn LDW 851S ikke klarte.

med siste firmware til den brenneren så støtter den 4X brenning av duallayer plater og.

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Sort NEC ND-3520A er på tilbud ut denne uken til 495,- hos Komplett (tilbudet står til enhver tid på venstre side på hardware.no). Ville heller kjøpt den framfor 3500.

Trond

Jeg hadde tenkt å kjøpe den, men den er ikke på lager hos komplett. Får jeg den fortsatt til tilbudspris når de får den inn igjen hvis jeg bestiller nå?

Lenke til kommentar

Hvis valget kun står mellom de to brennerene trådstarter nevner, ville jeg ha gått for NEC ND-3520A. Den har bedre hastighet på DVD-/+RW, og samtidig vil har den støtte for dual layer DVD-R i framtiden via kommende firmware.

Edit: Er ikke sikker på hvordan Komplett opererer med varer som ikke er på lager, men antar du vil få prisen som er ved bestillingsdato? Men det må andre bekrefte.

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
Edit: Er ikke sikker på hvordan Komplett opererer med varer som ikke er på lager, men antar du vil få prisen som er ved bestillingsdato? Men det må andre bekrefte.
Jeg tar sjansen på at jeg får den brenneren til prisen de har oppført.

Da har jeg ett lite spørsmål til: Hva slags DVD plater burde jeg kjøpe?

Foreløpig har jeg funnet frem til disse:

Verbatim 8x DVD+R

Lenke til kommentar

NEC ND-3520A takler de fleste platene veldig bra. Verbatim holder veldig høy kvalitet, men koster deretter, de ligger vel på rundt 10,- per stk. Det finnes mange rimeligere alternativer, men her er det bare å høre på andres erfaringer eller teste selv før en evt. går til større innkjøp.

Det en bør tenke litt på er hva en har tenkt å bruke platene til. Da kan det ofte være en fordel å ha DVD-R i stedet for DVD+R, eller omvendt. Til XBOX eller stasjonære DVD-spillere er DVD-R ofte best.

Trond

Lenke til kommentar

Fordelene til Nec ND-3520

-Bedre brennekvalitet på DVD-R

-Skrivehastighet CD 48x (mot 40X på BenQ)

-Raskere RW brenning

De største fordelene til BenQ DW1620 er

-Bedre leser (takler plater med riper etc)

-Lite kresen på plater

-Bedre brennekvalitet på DVD+R

-Mulighet for avanserte kvalitetstester

-Stadige forbedringer ved ny firmware

-Støtter bitsetting med offisiell firmware (dvs at du ved NEC ND-3520 må bruke uoffisiell firmware og BRYTE GARANTIEN for å bitsette slik av DL media kan spilles av i de fleste dvd spillere)

Ut fra dette mener jeg at BenQ DW1620 er et bedre valg enn NEC ND-3500

NEC ND 3520 har raskere RW brenning. men hivs du prioriterer bitsetting og muligheten for kvalitetstesting bør du velge BenQ'en isteden.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å kjøpe BenQ-brenneren, og også noen Fortis-plater fra norwaydisc.no. Har hittil bare brent 10 DVDer eller noe, men brenneren er svinrask (Brenner 8X-platene på 16X), stabil og hittil er den alt det jeg forventet. Anbefaler den på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Hadde vel tenkt å bruke de til å brenne ut data som tar stor plass på disken, f.eks en del tv-serier som ligger og tar opp plass. Innkjøp av ca 30 plater kan vel ikke regnes som stort innkjøp? Har brukt Verbatim CD-R før og har vært veldig fornøyd så i første omgang så går jeg for Verbatim, men kanskje jeg prøver noen andre etterhvert. Takk for hjelpen med å bestemme meg :p Har problemer med det noen ganger.

Ville du sagt at DVD+R er best til å "lagre" data på? Og DVD-R er best hvis jeg skal brenne filmer o.l som skal sees på DVD-spilleren i stua?

Lenke til kommentar

Holder du deg til Verbatim vil du garantert ikke ha noen problemer hverken med brenning eller avlesing.

Det er trolig delte meninger om DVD+R er best til brenning av data som bare skal leses i DVD-ROM på PC, DVD-R fungerer nok like greit, avhengig av media. Men kanskje de billigste platene som allikevel duger til dette er DVD+R.

DVD-R er best til å brenne film som skal brukes i stasjonær DVD-spiller.

Men dette er altså min personlige mening. :)

Trond

Lenke til kommentar
-Mulighet for avanserte kvalitetstester

Hva bruker du til å kvalitetsteste platene? Snakker vi om etter brenning her?

Du kan bruke QScan før du brenner for å finne anbefalt hastighet, men jeg tenkte mest på Nero Disc Quality Test etter brenning!

Lenke til kommentar

Antall Varenr. Beskrivelse

1.00 305762 NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black

3.00 122672 Verbatim 8x DVD+R disc 4,7GB

Bestilt!

Som alltid når jeg har handlet på nett så ordner det seg til slutt :p Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Til XBOX ... er DVD-R ofte best.

Xboxene leveres med et utall forskjellige spillere med helt forskjellig karakteristikk så en slik konklusjon kan man ikke trekke.

Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer etter å ha testet DVD-R plater i både Thompson, Philips og Samsung sine XBOX DVD-spillere. Det er de 3 spillerene jeg vet om til XBOX.

Trond

Lenke til kommentar

Jeg hadde valget mellom å få nec ND-3520A samme dag ved å stikke innom butikken som har den, eller vente noen dager BenQ DW1620. Selv har jeg blant mine brennere en nec 2510a og er fornøyd med den men etter å ha lånt benq'en noen dager så falt valget på den :) Venter nå som et lite barn på at den kommer i posten i løpet av mandag, tirsdag. Selv har jeg brent over 1300 plater og kan stolt si at jeg har spart mye penger ved å kjøpe annet kvalitets media enn verbatim. Prisen kan rett og slett ikke forsvares i mine øyne. Har man dog god råd og 200kr mot 100 kr pr 25 pakk ikke spiller noen rolle så er det greit nok, men for folk flest er annet billig kvalitets media mer enn bra nok.

X.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer etter å ha testet DVD-R plater i både Thompson, Philips og Samsung sine XBOX DVD-spillere.

Jeg kan være enig at om man ikke har peiling hvordan spiller man har i Xboxen at man prøver dvd- først.

Men det er mulig man har en spiller som liker dvd+ best, f.eks. Philips.

Btw, 6 forskjellige spillere..

Edit: Enig ;)

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Ja er enig der.

Grunnen til at jeg sa DVD-R passer best er utifra egne erfarninger (som jeg skrev i en av de øvrige postene mine). Jeg har nemlig hatt mindre hell med å få DVD+R til å virke i nevnte 3 forskjellige XBOX spillere (selv med bitsetting satt til DVD-ROM). Men ser det finnes 6 ja, så skal bøye meg i støvet jeg og, det visste jeg ikke.

Dermed stopper vi før det blir for off-topic. :)

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...