Gå til innhold

Dårlig kvalitet på AVI fra DV via firewire

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har søkt endel men finner ikke problemet beskrevet/løst. Det er første gangen jeg prøver å overføre film fra videokamerat til PC'en så jeg er litt jomfru på dette området.

Jeg overfører video fra mitt Canon MV6i til en PC via firewire, jeg lagrer i AVI format og har prøvd programmene Mini-DV, Windows Movie Maker og DVIO alle med samme problemet.

Problemet er at kvaliteten på AVI filen blir så dårlig, det blir etterslep ved bevegelser og filmen blir av dette uklar.

Hvis jeg spiller av filmen direkte på TV'en fra videokameraet så er kvaliteten veldig bra. Det er AVI filen som blir så dårlig. Jeg for også bare lyd hvis jeg lagrer i Type-1 AVI, hvis jeg lagrer i Type-2 AVI så får jeg kun bilde.

Jeg har en 3GHz Pentium 4 maskin med 1Gb RAM og lagrer filmen på intern disk.

Er det noen av dere som har noen anelse om hva som kan være galt, er det noen instillinger jeg har satt feil eller kan det være driver-problemer?

På forhånd takk :-)

Mvh.

Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at kvaliteten på AVI filen blir så dårlig, det blir etterslep ved bevegelser og filmen blir av dette uklar.

Det er ikke dårlig, det bare ser dårlig ut på en PC-skjerm. Etterslepet er fordi videoen fra et DV-kamera er interlaced. En TV viser videoen med to halvbilder etter hverandre, mens en PC viser helbilder (to halvbilder samtidig). Er det mye bevegelse, blir halvbildene så forskjellige at det blir grøtete på PC'en. Men sluttresultatet vist på TV blir altså bra. Man kan deinterlace videoen for at den skal se bedre ut på PC-skjermen, men da mister man halvparten av bildeinformasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...