Gå til innhold

stativ til digital kamera

Anbefalte innlegg

jeg har det elkjøp stativet til 300 kroner.

det fungerer helt greit bortsett fra at det er 2 veis å ikke 3 veis justering på det.

tro meg det trenger du!! mange ganger har jeg stådd i litt kupert terreng, å da må man justere på stativføtterne for at d f.eks . skal bli vannrett.

dette går greit hvis man har god tid, men er jo ikke altid man har det da.

ellers så er stativet sånn passelig stødig. dvs. at med selvutløser på 2 sekund så får man bra bilder.

med andre ord det har ikke den kvaliteten som ett stativ for rundt 1000 kroner.

for min del er det siste gang jeg kjøper noe som er superbillig, selv om det har ett godt merke!

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at du med litt kreativitet kommer langt med en elefantfot (teleskop).

(Elefantfot = enfoting)

Jeg er ofte i skibakken med kameraet, og har fått montert en skru på toppen av håndtaket på den ene staven, sånn at jeg kan skru kameraet fast på toppen av en skistav. (Jeg har også en teleskop elefantfot jeg bruker.)

Så stikker jeg skiene inn i reima som hånden skal igjennom. Den ene skia rett ut til høyre for meg, og den andre rett ut til venstre. Dette fungerer faktisk ganske bra!

Poenget mitt er at en elefantfot er noe man gidder å drasse med seg, og ved hjelp av litt kreativitet så kommer man langt med den.

Jeg har også et tripodstativ, men det samler støv på loftet.

Lenke til kommentar

Det blir enklere om du definerer ca. prisklasse og hva slags bruk du primært seg for deg og ikke minst hva som er din tyngste linse/totalvekt på kamera og objektiv.

Det bør dessuten tilføyes denne posten at billigstativer kanskje ikke er like billige på sikt - jeg kjøpte et billigstativ til 695,- på elkjøp og det ble ikke billig siden det knapt tålte et halvt års bruk før det parkerte (tålte to turer på Mølen).

(edit:trykkleif)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

He He..

Jeg hadde håpet å få et under 1000.-

Nå har jeg bare den medfølgende 14-45 linsa, og jeg er ikke helt sikker på hva det veier. :blush:

For meg er det viktig at stativet ikke veier for mye, de kvalitets stativene jeg har brukt var for tunge til at det var praktisk å dra på. En egen bæreveske er også et pluss :yes:

Lenke til kommentar

Ja, det kjipe med stativer er at opp til en viss prisklasse så virker det som om vekt er omvent proposjonalt med kvalitet :)

Rett over 1000 kroner (1200?) får du et Manfrotto 190DB med RC141-hode, har selv et 190ProB med dette hodet og det fungerer svært bra for meg. Er ikke allverdens tungt og har fester til reim (i alle fall det jeg har) noe som gjør at det ikke er så mye pes å ha det med (selv om det er langt fra å være "i sekken hele tida", for det veier vel rundt 3 kg). Dette er imidlertid et lavt stativ, ca 150 med hode når alle bein og midtstolpen er ute.

SLIK lager også et stativ til rundt 1000-lappen, DX500 (skal visst være et 340DX som jeg så en hyggelig test av i Photography Monthly), kjenner ikke prisen da jeg ikke vet hvem som selger disse.

Har testa noen velbonstativer som også ligger rundt 1000-lappen, virka greie nok disse, men disse er gjerne beheftet med betegnelser som "4 benseksjoner!" og "ekstra høyt!" - noe som muligens kan ha konsekvenser for stabiliteten.

Du kan også følge med på bruktmarkeder, f.x. på foto.no, mulig du kan finne et manfrotto 055/RC141 eller tilsvarende brukt til rundt 1000 kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...