Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spøsmål om forgasserjustering

kloppen

Anbefalte innlegg

Var på EU-kontroll og fikk beskjed om at motoren hadde fpr mager blanding ved tomgang. Så bensinmengden ble justert litt opp. Spurte om dette hadde noe å si for bensinbruken ved kjøring, men fikk da beskjed om at dette ikke var tilfelle.

Har lagt merke til at motoren har fått litt mer kraft på tomgangen (merker mer kraft ved kjøring på tomgang).

Ved justeringen gikk ikke turtallet opp så jeg har samme tomgangsturtall

Men lurer da på om det stemmer at bensinforbruket ikke går opp under vanlig kjøring? Trudde at motoren kunne kjøres på mager blanding og dermed redusere bensinforbruket litt, eller er jeg helt på villspor?

Har en volvo 360, B200k motor... motoren gikk fint før justeringen (og etter).

Endret av kloppen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

For mager blanding, blir som å kjøre kald bil uten nok choke, altså lite responsivt og lite kraft. Så sånn sett er det normalt at du vil merke at den drar bedre etter justering.

Det er flere måter å besvare ditt spørsmål om forbruk med fetere blanding, man skulle kanskje tro at fetere blanding=mer bensin=høyere forbruk.

Riktig så enkelt er det da ikke. Det enkleste svaret, og grunnen til at du ikke nødvendigvis får høyere forbruk, ligger i at du nå har en mer "riktig" blanding enn du hadde, motoeren forbrenner mer effektivt.

At man justerer bensinmengden litt opp er såvidt jeg husker heller ikke helt det man egentlig gjør. Blandingskruen regulere vanligvis luftmengden og ikke bensinmegden. Så justere bensinmengde litt opp, er egentlig justere luftmengden litt ned. Er litt på tynn is her, så skyt meg om jeg husker feil! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La merke til at bensinforbruket har gått opp fra 1,2 til 2,0 liter pr mil på blandet kjøring.

Og når jeg nå kaldstarter og bruker manuell choke som vanlig så kveles nå motoren og må ta av choken for å klare å starte. Er dette normalt?

Kan jeg klage på NAF test og få dem til å fikse det? Eller kan en gjøre det selv så lenge en vet hvor justeringsskruene er, eller er det vanskelig å få rett forhold.

Vil gå tilbake til magrere blanding for å slippe høye bensinutgifter...

Lenke til kommentar

feilen kan ligge i blandingen, men å justere den tilbake til mager er neppe noen god ide.

Sjekk med andre verksteder om hvordan dette skal være, volvo verkstedet kan være ett godt sted å begynne

At forbuke spratt opp med 0,8 pr mil har jeg liten tro for.

Ved kald motor så skal du bruke choke ja, at du ikke klarer å få igang motoren skikkelig da tyder på problemer.

Som sagt, sjekk dette med folk som vet hvordan gasseren skal være instillt.

Lenke til kommentar

Så CO bør ligge på 0% ??

Jo mer CO vil jo bety ufullstendig forbrenning og denne vil vel være null ved rett forhold og ved for lite bensin i forhold til luft...

Så hvis du har for mager blanding vil co være null, stemmer?

Så hvordan ser du da når du har rett bensinmengde?

Endret av kloppen
Lenke til kommentar

Med fare for å ta feil, tror jeg at man aldri vil klare å justere en motor som har CO på 0%. Det vil alltid være utslipp. Den øvre grensa for hva som er tillatt mener jeg er 3,5%. Hvis CO'en er for høy, vil man justere blandingsskruen (d.v.s. lufttilførselskruen) slik at CO'en på bilen kommer like under 3,5%.

Mulig at bilfabrikantene oppgir verdier for hva CO skal være når motoren er frisk og riktig justert. Jeg vil tro at bilverkstedene har ei slik liste.

Når man justerer blandingsskruen, har denne bare noe å si for Co-mengden ved tomgang, så bilverkstedet hadde rett. Hva som er grunnen til den plutselige økningen i forbruket er ikke godt å si. 2 liter på mila på blandet kjøring, er i alle fall alt for mye.

Hvis du mener at bilen går med for fet bensinblanding, kan du jo sjekke pluggene. De skal ha et sjokoladebrunt belegg hvis alt er ok.

Lenke til kommentar

Hva som er riktig CO mengde er oppgitt av produsent, siden du ikke har kat så skal den være maks 4,5% for å få det godkjent vis jeg ikke husker feil. F.eks så skal CO på golf2 1,6 85 mod uten kat ligge på mellom 0,5-1,5%ifølge VW, min lå på 0,7%. Grov justering av CO er å justere til den går best på tomgang, da har du ca der den burde være(med forbehold om min svake hukommelse virker :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...