audhage Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hei Jeg skal kanskje bygge en HTPC til min far som er (noe mer enn vanlig) stereofil. (sitter på et anlegg til 250.000kr). Den skal ikke være SÅ ekstremt som anlegget hans, men den skal kjøre noen gode høytalere og en 40" Loewe tv (glass) Noen som vil komme med forslag? Kravene er: Den skal være rask og kraftig Stillegående ENKEL (han er ikke glad i å måtte ha mange duppeditter med ca 100knapper og dumme funksjoner) Den skal være stilren (ikke noe jalla) Vannkjøling er uaktuelt da det må vedlikeholdes. Prisen bør ikke overskride 20.000kr. Så om noen gadd å hjelpe meg litt hadde jeg blitt veldig glad. Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 http://www.hushtechnologies.net/pdf/Hush_E-Series.pdf Lenke til kommentar
HyperJedi Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Prøv noe i samme gata som jeg holder på med: AMD A64 3000+ / Zalman kjøler Asus A8V-E Deluxe PowerColor X700Pro SCS edition (vifteløs) med 2xDVI + HDTV ut Thermaltake Purepower Fanless PSU X antall Hauppauge PVR-kort Et eller annet Creative Audigy lydkort For kabinett, se f.eks. www.vendur.no... (selv holder jeg på å bygge om en gammel Tandberg Sølvsuper radio til kabinett) Totalprisen på dette ligger på omlag 12.000 inkl kabinett og "smådeler" som mus, tastatur og dvd-brenner. Ikke glem PDA-en som fjernkontroll, da Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Takker for forslagene. (kunne tenke meg flere da ) DragonXP: Den så bra ut. Har du litt mer detaljerte specs? Pris? (kabinettet var jo bare rått) Hyperjedi: PDA som fjernkontroll tror jeg funker dårlig for faren min. (husk at jeg sa at han ikke liker ting med ca 100knapper og forskjellige funksjoner.) Den må være BRUKERVENNLIG. Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Det er YPPERLIG om den er vifteløs Lenke til kommentar
s_M_p Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 sjekk ut dette forumet : ) http://www.avforum.no/forum/viewforum.php/16 Lenke til kommentar
HAG Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 MSI har et 939 kort: K8N Diamond som har fått noe krutt pga. krav til 24 pin power med -5V for lydkort og Wlan/BT som ikke fulgte korta - se annonse på HW fra Komplett står enda at det har -54G . Har det beste? integrerte lydkort til nå: • Creative sound Blaster Live 24-bit onboard audio - 24-bit / 96KHz audio quality - 100db SNR clarity - Up to 7.1 CH Surround Sound, Dolby Digital ready Kortet har også digital optisk og kabel utgang, har det i maskina nå med Tagan 480W (med -5V) og PowerColor x700Pro SCS nevnt over. Til fjernstyring har Logitech ei "spesiell" mus: Mediaplayer trådløs: http://www.psdata.no/ps.asp?it=108237&mlevel=011501 Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Når det gjelder lyd skal det drive et 5.1system til ca 25-30.000kr. Burde vel ha et godt kort da. Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hvis du kjører SPDIF ut med TOSLINK så har vell ikke kortet noe å si.... ?? ( eller er jeg helt på vidda) Lenke til kommentar
Torro Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hvis du kjører SPDIF ut med TOSLINK så har vell ikke kortet noe å si.... ?? ( eller er jeg helt på vidda) Nei egentlig ikke. En vil neppe høre den helt store forskjellen. Spessielt ikke når forsterkeren til far tar seg av dekoding av dolby, DTS etc. SACD og DVD audio fungerer som kjent ikke med PC, i allefall ikke uten et dedikert kort, som forøvrig sprenger 20.000,- grensa med god margin. Skal det være så enkelt at selv far skal ha utbytte av det, begrenser det seg fort. Prøv heller å ymte frampå at det er smartere med en media streamer, og en PC på gutterommet som server. Da får dere glede av utstyret begge to. Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Ok. NÅ blir jeg forvirra. Lyd er ikke helt MIN greie (bare farsan sin). Ingen som vil sette opp et komplett oppsett for 10-20.000kr uten å styre å stelle om SPDIF og TOSLINK osv.? Bare sørg for at det ER bra og at det LYDER bra. Og at det er brukervennlig. Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Skal det være så enkelt at selv far skal ha utbytte av det, begrenser det seg fort. Prøv heller å ymte frampå at det er smartere med en media streamer, og en PC på gutterommet som server. Da får dere glede av utstyret begge to. Det var et godt forslag. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Ok. NÅ blir jeg forvirra. Lyd er ikke helt MIN greie (bare farsan sin). Ingen som vil sette opp et komplett oppsett for 10-20.000kr uten å styre å stelle om SPDIF og TOSLINK osv.? Bare sørg for at det ER bra og at det LYDER bra. Og at det er brukervennlig. Mvh Audun Hagen Spørs om far setter pris på komprimert DivX på Loewe'n eller lav bitstream lyd på stereoen. Selv med et annlegg som koster et middels husbank-hus, låter ikke MP3 spessielt godt for en lyd entusiast....og DivX på 40" er lite engasjerende. Ønsker du opp i nivå WMV-HD, så kommer kanskje 20" til kort? Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Hvem snakket om divx og mp3? Som sagt er jeg HELT grønn på det området så poenget mitt var at jeg ikke skjønner for mye av alt dere sier men bare vil ha et system som er BRA til å ta opp, (trenger bare tv-kvalitet når man tar opp da det ikke er noe mer man tar opp. Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
Torro Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Så det du sier er at han egentlig trenger en DVD opptaker med harddisk? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Den skal være rask og kraftig Hva skal du bruke maskinen til da? Hvis du kun skal bruke den til enkel avspilling av musikk og film holder det med f.eks Athlon XP-m. Et litt dyrere, kjappere og muligens mer stillegående alternativ er Pentium M. Hvis du har tenkt til å bruke maskinen til tung bildeprosessering med FFDshow etc, er det en kraftig Pentium 4 som gjelder. Stillegående Det kommer litt an på hva du velger å putte i boksen. En P4 3.6 og et GF 6800 Ultra vil nødvendigvis støye noe med luftkjøling, mens en Pentium M og et vifteløst skjermkort er topp hva støynivå angår. ENKEL (han er ikke glad i å måtte ha mange duppeditter med ca 100knapper og dumme funksjoner) Dette har kun med programvare å gjøre, og du har diverse mer eller mindre gode alternativer som gir deg muligheten til å spille av musikk og filmer, se på bilder osv, F.eks Windows Media Center. Det lar seg imidlertid gjøre å skreddersy et eget oppsett, men jo flere funksjoner du skal implentere i oppsettet ditt samtidig som det skal være enkelt å bruke, jo vanskeligere blir det å konfigurere det. Mastiff her på forumet har et ekstremt avansert oppsett på sin HTPC, men det skal visstnok være meget enkelt å bruke. Den skal være stilren (ikke noe jalla) Da kan du se på f.eks Kanam/Accent eller Silverstone (Microplex, Vendur og Komplett selger disse). Når alt dette er sagt, så blir det nødvendigvis noe mer plunder med en HTPC enn f.eks som noen nevnte, en DVD-opptaker med harddisk. HTPC er ikke for alle. Endret 30. januar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 SACD og DVD audio fungerer som kjent ikke med PC, i allefall ikke uten et dedikert kort, som forøvrig sprenger 20.000,- grensa med god margin. Mitt Creative Augidy 2 kort som nå koster ca 4-500,- har DVD-audio avspilling. Dette finnes på alle nye Creative kort. DVD-audio trenger ikke noe spesielt annet enn dekoding hardware. SA-CD trenger noe mer, derfor er dette sjeldent på en PC. Men kortene har ikke digital utgang for DVD-audio (enda). Helt ærlig ville jeg heller ha puttet 10.000,- i en multi formats DVD spiller alla Pioneer DV-868 eller en fra Denon. Vil gi bedre lydgjengivelse enn hva en HTPC kan i dag. Selv om HTPC kanskje kan matche på bildet. Så er dette en mye bedre løsning alt i alt. Men smak og behag. En PC kan jo mye annet. Lenke til kommentar
audhage Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Ok. Skal snakke med ham snart jeg. Takker for alle svar hittil Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå