Gå til innhold

Ripping og CPU

vitamin2

Anbefalte innlegg

Har tenkt å rippe hele dvd samlingen min (backup) til DivX.

Pc'en min har en Celeron 2,6 gh CPU. FPS på DVDx 2.3 ligger mellom 12 og 14.

Dette synes jeg er for dårlig (det tar for lang tid).

Spørsmålene mine er derfor som følger:

1. Vil jeg få en merkbar ytelsesforskjell hvis jeg oppgraderer til en fullverdig pentium 4 når det gjelder ripping ? 2,4 - 3,0 gb mhz.

2. Er det noen som vet hvilken hvor kraftig cpu jeg kan sette inn i den Packard Bell maskinen Lefdal solgte for 3990,- for ca. et år siden ?

Alle gode tips tas imot med takk !

Edit: endret programnavn

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å rippe hele dvd samlingen min (backup) til DivX.

Pc'en min har en Celeron 2,6 gh CPU. FPS på Divx 2.3 ligger mellom 12 og 14.

Dette synes jeg er for dårlig (det tar for lang tid).

Spørsmålene mine er derfor som følger:

1. Vil jeg få en merkbar ytelsesforskjell hvis jeg oppgraderer til en fullverdig pentium 4 når det gjelder ripping ? 2,4 - 3,0 gb mhz.

2. Er det noen som vet hvilken hvor kraftig cpu jeg kan sette inn i den Packard Bell maskinen Lefdal solgte for 3990,- for ca. et år siden ?

Alle gode tips tas imot med takk !

Hallo.

Det er ikke bare prossessoren som får rippinga til å gå fortere, men hvilket program du bruker. Jeg har testet over 10 programmer og da svinger tiden fra 1 time til 5-6 timer. Et program som er anbefalende, og som ikke det tar så lang tid med er 1st DVD Ripper. Vist dette ikke går fortere med dette så har ikke jeg noe jeg skulle sagt.

Lenke til kommentar

Har merket det samme når jeg skal gjøre om xvid/divx til DVD (TV-out suger og DVD-spillern min støtter ikke xvid/divx). En full DVD kan ta opptil 12-13 timer med f.eks Nero, mens det bare tar 5 timer med et annet program.

Det er helt klart forskjell på hvordan programmer løser forskjellige problemer. Man kan spare enormt mye arbeid på å gjøre ting på den smarte måten. Og når vi snakker om video, så blir jo forskjellene fort "merkbare", siden det kan være utslag i størrelsesorden timer forskjell fra det ene programmet til det andre.

Uanstt; en bedre CPU vil jo alltid hjelpe. Celeron, som trådstarter bruker, er jo ikke kjent for å være noe ytelsesbeist. En P4 vil nok gjort en vesentlig mye bedre jobb.

Lenke til kommentar

Ja som ufo sier så vil nok en P4 gjøre det en del raskere.

Hvis det er den pc'en med Celeron du sikter til så må du nok gi litt mer info f.eks. om hvilket hovedkort du har i den før jeg kan gi noe klart svar

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar

Da tror jeg at vi er enige at en ekte pentium vil være å foretrekke foran Celeron til ripping. (Min Celeron 2,6 gh CPU er faktisk tregere enn en Celeron 1,6 gh M i en bærbar jeg bruker med ca. 2 FPS med samme program). Minne har tydeligvis ingen ting å si (512 mot 256) eller DVD spiller.

Vet dessverre ingenting om hovedkortet da Packard Bell Norge ikke svarte på min mail (dårlig reklame ?).

Tipper at det er socket 478 som er standarden her. Altså bør det vel det være mulig å bytte ut Celeronen til ekte pentium med samme socket. Hvis prosseren min idag er 2,6 gh, hva slags "safe" prosessorspeed kan jeg satse på ?

Alle tips tas fortsatt i mot med takk !

Edit: En bitte liten skrivefeil :-)

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Last ned Everest Home fra Lavalys.com. Dette programmet gir deg svar på hvilket hk du har.

HK'et støtter mest sannsynligvis P4 cpu'er med Northwood kjerne, men du bør sjekke om det takler Prescot siden det er disse som er å få kjøpt nye i disse dager

Lenke til kommentar

Til C4STOR sjekket Lavalys - Everest - veldig kjekt program. Takk for tipset.

Fikk opp bl.a. følgende informasjon:

Hovedkort Gigabyte GA-8SIML

Platform ID 0Fh (Socket 478)

Da bør det kanskje være mulig å finne hva slag CPU jeg kan oppgradere til ?

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt litt tid på å sjekke diverse nettbutikker og det ser ikke ut som jeg kan få tak i en P4-Northwood 2.6G, socket 478, 400 Mhz FSB så enkelt nei.

Har noen tips til hvor jeg kan kjøpe en slik CPU ? I Norge ?

Bruktmarkedet er selvsagt et alternativ, men det kan ta litt tid.

Edit: Beskrivelse av beste CPU som er kompatibel med hovedkortet.

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Celeron er faktisk en råtass når det kommer til MP3/DivX/Xvid/etc.-encoding. En kamerat av meg gikk i den fella. Kjøpte seg en ordentlig P4 og fikk bare en bitteliten økning i rippehastigheter.

Står sikkert i artikkelen men.. Grunnen til at den rocker er at ved encoding er det kun et lite sett med instruksjoner som brukes på en stoooor mengde forskjellig data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...