Gå til innhold

Hjemmelaget Eksternt Power

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at det som bråker mest i min pc nå som jeg fikk meg vannkjøling er Poweret, det er også en av de tingene som gir veldig mye varme. Det jeg da skal lage er et deskel å sette der poweret er i dag, så jeg kan koble inn fra poweret som står utenfor og på baksiden er det da kabler som går videre. Kontakter og kabler skal jeg på jobben til pappa å hente, deskelet derimot kan blir litt være. Muligens jeg finner et power som er dødt og stjeler derfra.

skal også da se hvor mye kjøling jeg trenger på poweret. Helst vil jeg fjerne alt av vifter(den har 2*80), men får se hva det blir til. Skal tegne opp en liten tegning som jeg skal legge ut og kabler&kontakter får jeg nok på mandag.

Flere bilder ligger i siste postene.

Bildet her er da kabelen som skal gå fra hk til vifte som skal brukes til radiator OG power.

post-132-1107606743_thumb.jpg

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er altså første utkast. Funnet ut at platen der powere står blir en helt vanlig aliminiumsplate kuttet til. jeg kommer til å klippe av ledningene nærme power og lodde+elektroteip for å få da ekstra lengde.

Kontaktsystemet vil mest sannsynelig bli en stor og lang kontakt med masse punkter. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Trenger jeg f.eks og ha ALLE de vanlige strømkontaktene med, eller kan jeg bruke en av dem og splitte på baksiden av kontakten.

Kommer til å stripse kablene og putte de i noe, altså den delen som vil bli uten for pc'n. Litt usikker på hva jeg skal putte di i :p noen tips?

enda en ide som kom løpendes. skal ha en radiator, og istedenfor å sette denne inne i kabinettet kan jeg jo sette den på poweret og bruke en og samme vifte til begge deler. er en 120 papst 18 desibel, burde vel holde så lenge man får jevn luftstrøm.

post-132-1107016964_thumb.jpg

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Ideer, planer og drømmer som du ikke er i ferd med å realisere, skal ikke postes her (det er ikke en worklog).

det leste jeg, dette er noe jeg er på vei til å realisere.

ideen med power og radiator i et ble fort kastet, poweret vil jo da varme radiator..

Lenke til kommentar

sant det Zipp0, men når jeg tenker godt etter så trenger ikke psu så god kjøling. Psu'n min har standard 2 vifter(en under og en utover), men det er også så den skal dra luft ut av kabinettet. Det er jo noe jeg ikke trenger, så en av de 2 viftene vil kjøle mer en godt nok.

Har funnet ut at jeg egentlig trenger en 30'pins kontakt.. 20 stk for atx, 4 for 4volt atx og så 2*molex.. ojda... der var vi oppe i 32. Skal også ha uttak til vifte og vanlig molex på dekselet. Veit aldri når man trenger sånt.

Lenke til kommentar

Delene er nå i hus. Alt uten om en kontakt hun. Denne hadde dem ikke på jobben så måtte bestille fra elfa, kom vist i morgen. kommer til å bruke dsub 25 pins for kobling av det meste, og en litt større kontakt for 12v til hk og vanlig molex siden det vil gå litt mer strøm her. Siden begge disse kontaktene kan skrus fast kommer jeg til å bruke en lexan plate bak. Skal bare måle opp str så jeg får den kuttet. Lexan er veldig fin å jobbe med slik, så lenge man slipper å lime i dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...