Gå til innhold

TV2Web tv.. gratis eller bare dumt?

Anbefalte innlegg

Poenget, Vice, er at TV2 må tjene pengene selv, fordi de ikke får lisenspenger.

Hadde TV2 fått lisenspenger, så hadde de ikke trengt verken reklame, eller å ta penger for webtjenestene.

Og NRK er ikke gratis så lenge man betaler lisens. Det er som å si at det er gratis å kjøre kollektivt, dersom noen tvinger en til å kjøpe månedskort.

Ja det er poenget. De har valgt en helt annen "forretningsmodell" så lisenssammenligningen blir litt vanskelig. Jeg er også smertelig klar over at NRK som sådan ikke er gratis da store deler av kanalen finaniseres gjennom kringkastingsavgiften.

Men uansett, hvis Bitex sier at all reklame er fjernet fra web'en nå, da forsvarer jo dette prisen til en viss grad. Men jeg er fortsatt av den mening at egenprodusert materiale på web-tv bør inngå i totaltilbudet fra TV2. Slik web-tv fungerer idag er det jo heller ikke noe fullgodt substitutt for TV. Selv på høyeste kvalitet er ikke bildet/lyd sammenlignbart med TV.

Edit: Med forbehold om lyd bilde/kvalitet da jeg som nevnt ikke har brukt TV2WebTV siden de innførte pris på alle program. Det kan jo hende at de har forbedret seg kraftig , men jeg tviler.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV2 spiller av i 600kbit/s, som er nok i massevis for å kjøre fullscreenbilde og se helt klart og tydelig. Mulig det er enda høyere, for når jeg brukte det hadde jeg 768/1024 ADSL, nå har jeg 1024/256, men ikke sett på (brukte det ifjor for å se Team Antonsen og The Julekalender). Klart, når vi ikke må se reklamen som er hele grunnlaget for TV2's eksistens, må vi betale litt for å se WebTV. Noe annet ville vært selvmord kommersiellt sett.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Poenget, Vice, er at TV2 må tjene pengene selv, fordi de ikke får lisenspenger.

Hadde TV2 fått lisenspenger, så hadde de ikke trengt verken reklame, eller å ta penger for webtjenestene.

Og NRK er ikke gratis så lenge man betaler lisens. Det er som å si at det er gratis å kjøre kollektivt, dersom noen tvinger en til å kjøpe månedskort.

Ja det er poenget. De har valgt en helt annen "forretning

Nei. Det er ikke TV2 som har valgt denne forretningsmodellen i stedet for lisenspenger. TV2 har aldri hatt mulighet til å velge seg lisenspenger.

Lenke til kommentar
Nei. Det er ikke TV2 som har valgt denne forretningsmodellen i stedet for lisenspenger. TV2 har aldri hatt mulighet til å velge seg lisenspenger.

Det har valgt det i den forstand at de valgte å starte en helt ny egen kanal, som ikke var statlig avhengig. Det har såvidt jeg vet aldri vært snakk om, fra TV2 sin side, å starte en ny statlig kanal. Deres grunnprinsipp var i utgangspunkte å starte en ny reklamefinansiert kanal.

Hvis, rent hypotetisk, TV2 fikk valget idag om å bli en lisensfinansiert statlig drevet kanal, fremfor en fullkommersialisert "uavhengig" TV kanal tror jeg ikke TV2 ville vært sene om å avslå.

Lenke til kommentar
TV2 spiller av i 600kbit/s, som er nok i massevis for å kjøre fullscreenbilde og se helt klart og tydelig. Mulig det er enda høyere, for når jeg brukte det hadde jeg 768/1024 ADSL, nå har jeg 1024/256, men ikke sett på (brukte det ifjor for å se Team Antonsen og The Julekalender). Klart, når vi ikke må se reklamen som er hele grunnlaget for TV2's eksistens, må vi betale litt for å se WebTV. Noe annet ville vært selvmord kommersiellt sett.

Tv2 spiller av i opp til 1500 kbit/s om du har linje fra

* Telenor

* NextGenTel

* BKK

* Lyse Kraft

* Chello

Jeg bruker det selv, og kvaliteten er mye bedre enn hva eg får inn på tven min.

Lenke til kommentar

Jeg har fra Telenor og har 2048/256 -linje.. Og det står når forbindelsen blir testet at jeg har avtale med leverandøren min på 1500 kb/s. Så det funker helt fint.. Men, jeg bruker WebTV til å se HotelCæsar (jada, jeg ser på det, så ikke mobb :p ), og litt Idol (jada, jeg ser litt på det, så ikke mobb :tease: ) :) men, det ER reklame på de snuttene jeg ser ihvertfall.. Nå er det par-tre dager siden sist jeg kikket, men det har vel ikke forandret seg på den lille stunden?!

Lenke til kommentar
Kanskje annonsørene ikke betaler like mye for å få det vist på web-tv og da anser tv2 det som mer lønnsomt og ta betalt for tjenesten.

Poenget er vel at de tar betalt og viser reklamesnutter på WebTV.

Reklamesnuttene kan man hoppe over hvis man vil. Burde riktignok vært redigert bort, men man kan "spole" over de som på en videospiller. Med spole mener jeg å dra fremdriftsindikatoren ca. 4-5 minutter lenger frem i programmet.

Ellers forstår jeg godt at de må ta seg betalt for web-tv. TV 2 hadde ikke gjort dette om de ikke kunne tjene penger på det. Tror også TV 2 Interaktiv (som driver web-tv) er "selvforsynt" med penger og ikke får reklamepenger fra TV 2 til å opprettholde driften. NRK sin løsning får nok penger fra lisensen... det NRK drar inn i lisenspenger er nok til å drive syv (7) TV 2 kanaler, så da bør de kunne bruke litt av det på gratis web-tv.

Ellers skal ikke dette bli en lisensdiskusjon. Så langt er det greit, men jeg ser faretruende tegn på at dette blir en diskusjon om at "man må betale lisens selv om vi ikke ser NRK, men bare TV 2", og det er diskutert mange ganger før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...