Gå til innhold

Hvordan fjerne scrollbar der jeg ikke trenger det?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Namo Webeditor 5, og har et problem, jeg får nemlig en slik stygg scroll et sted jeg ikke trenger den! (Se bildet) Hvordan fjerner jeg den?

Jeg har brukt en html tag og en link til en annen side med bare det bildet midtstilt.

Bildet er 90*90 pixler, mens boksen bildet er i er 117*100 elns.

post-76-1107012907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du legger til følgende i CSSen til div'en (eller er det en iframe?) burde det funke:

overflow:auto;

Dersom det fremdeles er scroll er det for stort til å passe inni boksen, antagelig pga. margin eller padding. For å aldri vise scroll kan du, istedenfor den over, bruke:

overflow:hidden;

Lenke til kommentar
Hvis du legger til følgende i CSSen til div'en (eller er det en iframe?) burde det funke:

overflow:auto;

Dersom det fremdeles er scroll er det for stort til å passe inni boksen, antagelig pga. margin eller padding. For å aldri vise scroll kan du, istedenfor den over, bruke:

overflow:hidden;

Det er en iframe ja. Er ganske så noob på dette, vet ikke hva CSS er engang, men har bare gjettet på at det er et slags programmeringsspråk. :confused:

Hvor skal jeg legge inn den kommandoen? I kildekoden et sted? I kildekoden til bildesiden, eller indexsiden?

Sorry at jeg ikke kan så mye, men håper du vil hjelpe litt til for det. ;)

EDIT: Bw, hva er "Div'en" ?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Vil bare takk Loomy som har hjulpet meg endel på MSn nå! :thumbup:

Lurer på en ting til da:

De stedene jeg faktiskt trenger en scrollbar, der er det så stygge scrollbars, går det ann å endre på disse? Få de litt mindre og mer diskré?

I tilfelle, kan noe hjelpe meg med dette? Jeg googler livet av meg men det er ikke videre lett å finne noe i mylderet av crap...

Lenke til kommentar

Teddy: det er ikke noe støtte for å style scrollbars i den standardiserte CSS'en som w3.org prøver å få "folk" til å følge. Men hvis jeg ikke husker feil så har Opera støtte for dette? Men IE har i hvertfall støtte for dette ;) Uansett motto, jeg ville nok latt være å style scrollbars, fordi dette ikke støttes i andre nettlesere enn IE. (Og muligens Opera, men husker ikke)

Men hvis du absolutt vil prøve, så kan du ta en titt på css regler som IE liker her: http://msdn.microsoft.com/library/default..../properties.asp

Bare se etter scrollbar3DLightColor osv på den menylista på venstre side (scroll deg nedover på den lista). I css ville du måtte skrive f.eks scrollbar-3dlight-color: red; osv...

PS: det er flere egenskaper enn bare den jeg nevnte som har med scrollbar, du ser dem i menyen)

Endret av FuLu
Lenke til kommentar
Teddy: det er ikke noe støtte for å style scrollbars i den standardiserte CSS'en som w3.org prøver å få "folk" til å følge. Men hvis jeg ikke husker feil så har Opera støtte for dette? Men IE har i hvertfall støtte for dette ;) Uansett motto, jeg ville nok latt være å style scrollbars, fordi dette ikke støttes i andre nettlesere enn IE. (Og muligens Opera, men husker ikke)

Men hvis du absolutt vil prøve, så kan du ta en titt på css regler som IE liker her: http://msdn.microsoft.com/library/default..../properties.asp

Bare se etter scrollbar3DLightColor osv på den menylista på venstre side (scroll deg nedover på den lista). I css ville du måtte skrive f.eks scrollbar-3dlight-color: red; osv...

PS: det er flere egenskaper enn bare den jeg nevnte som har med scrollbar, du ser dem i menyen)

Sikker? Jeg har da vært inne på flere sider som har hatt scrollbars med farger, mindre piler osv. Jeg har ikke peil altså, men vet bar eat jeg har vært inne på noen slike sider. :confused: Bruker Mozilla, kanskje jeg brukte IE den gangen... :hmm:

Lenke til kommentar

Sikker? Jeg har da vært inne på flere sider som har hatt scrollbars med farger, mindre piler osv. Jeg har ikke peil altså, men vet bar eat jeg har vært inne på noen slike sider. :confused: Bruker Mozilla, kanskje jeg brukte IE den gangen... :hmm:

Det er nok meget sansynelig at du brukte det. tror du kan bruke iframe slik

<iframe src="fila.min.html" scroll="no">

eller noe i den duren.

om det validerer kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...