Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett motorsykkel eller moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde skjekke ut mopedportalen

Bli medlem der. Siden inneholder mye 99% moped og 125cc stuff.

 

Advarsel: ikke alle er like seriøse, så ikke stol blindt på hva alle sier. Bruk fornuften så burde det gå greit :D

 

Ontopic:

 

1)Scooter er blandt mange (inkl meg) regnet som femi/jentete, og bare jenter og de som ABSOLUTT skal kjøre lovlig bør ha scooter. Å kjøpe scooter for å trimme den er noe av det mest femi du kan gjøre.

 

2)Skal du ha girmoped av nyere årgang MÅ du ta ut plomba. Ellers ligger du i 25-30 i motbakker og motvind (erfaring). En uplombert gir-moped gjør ca 80-90 på flata med orginal dreving og har ca 8hk. Jeg vil på det sterkeste anbefale gir bl.a pga det er utrolig nyttig å ha erfaring med gir FØR du begynner med bilopplæring. Ellers er det hovedsakelig tre girmotorer på markedet:

*Derbi-motoren som brukes av Derbi og Gilera

*Suzuki-motoren som brukes av Suzuki

*Minarelli AM6 motoren som brukes av ALLE andre (jeg vet ikke om andre gir-motorer)

Suzuki-motoren er noe svakere enn de andre men har lengre levetid. Personlig har jeg en uplombert AM6 som sitter i en Aprilia RS50 Racing-moped og gjør 85km/t på flata. (I vognkortet står det at den har 1.5HK, men siden jeg har fjerna plomba, slik at den er FABRIKK-orginal (ikke NORGE-orginal) og har ca 8HK)

 

3)Jeg vil helst anbefale 125cc pga bedre opplæring, bedre kvalitet på sykler, mer krefter lovlig, (MYE mer krefter ulovlig på to-takterene, ca 34HK på uplombert Aprila RS125 :whistle: ) Om det er dyrt er det nok det beste, se om du får foreldrene dine til å sponse deg litt. Bil-lappen vil nok også bli betraktelig billigere og foreldrene dine vil føle seg tryggere når de øvelsekjører med deg.

 

4)VIKTIG: IKKE KJØP 125cc SCOOTER Det er det aller laveste noen kan finne på å gjøre, du vil bli mobbet av alt og alle (untatt snobber i midtlivskrise som ikke gidder å gire selv :tease: )

Lenke til kommentar
Du må da skjønne at ingenting slår ein trimma moped.

 

 

:roll:

Jo... er eni i det, men så er det det at jeg ikke akkkurat bor på landet da... Bor 2-3 min. ( gå ) fra politistasjonen pluss at skolen også er 2-3 min. unna. Så jeg vet ikke jeg... Kan jo alltids kjøpe meg en bil...

Hehe, den var heller ironisk og var meint til sedsberg. ;)

Lenke til kommentar

Heihei!

Er 15 år selv og har såvidt begynt på opplæringen til lett-mc, så du skjønner sikkert at jeg er enig i flere andre her som har sagt at det er bedre å kjøpe en lett-mc. Men du må selvsagt holde deg innenfor rammefaktorene; og det jo penger. Man kan ikke kjøpe noe hvis man ikke har penger. Det går jo selvsagt an å ta opp lån, men som jeg og forhåpentlig vis alle er enige om er at det er vel et dårlig utgangspunkt å ta opp lån som 15åring :p

Så har du pengene og ikke minst interessen så vil jeg på det sterkeste anbefale lett-mc. Men selvsagt så må du prioritere hva som er viktig for deg, er det data, lett-mc, stereoanlegg eller traktor. Det går jo ikke an å ha alt her i livet. synd men sant.. :roll:

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
2)Skal du ha girmoped av nyere årgang MÅ du ta ut plomba. Ellers ligger du i 25-30 i motbakker og motvind (erfaring). En uplombert gir-moped gjør ca 80-90 på flata med orginal dreving og har ca 8hk. Jeg vil på det sterkeste anbefale gir bl.a pga det er utrolig nyttig å ha erfaring med gir FØR du begynner med bilopplæring. Ellers er det hovedsakelig tre girmotorer på markedet:

*Derbi-motoren som brukes av Derbi og Gilera

*Suzuki-motoren som brukes av Suzuki

*Minarelli AM6 motoren som brukes av ALLE andre (jeg vet ikke om andre gir-motorer)

Suzuki-motoren er noe svakere enn de andre men har lengre levetid. Personlig har jeg en uplombert AM6 som sitter i en Aprilia RS50 Racing-moped og gjør 85km/t på flata. (I vognkortet står det at den har 1.5HK, men siden jeg har fjerna plomba, slik at den er FABRIKK-orginal (ikke NORGE-orginal) og har ca 8HK)

Hadde tenkt meg en TSX av noe eldre årgang. Såvidt meg bekjent går disse i rundt 60. Ang. trimming er jeg 200% enig i at det er det beste, men du aner ikke hvor strenge og nøye purken i denne j.. byen er. Du blir garantert tatt 1 gang, hvis ikke 2-3. Da blir det billigere å ta lett-lappen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en original Yamaha DT80 (i en DTR-ramme). Selv uten trim dro denne rett i fra så og si alt av trimma mopeder. Og den 80ccm-ern hadde ikke 15HK engang. (Trooor det er 11 den har). Når jeg i tillegg siden fikk 93ccm sylinder og alt som fantes av trimutstyr så ble det andre boller. :p

jeah right..

Hva av dette er det du ikke er med på?

ajj shit.. Så ikke det sto DT80, trodde det var DT50 du skrev :S derfor jeg klaga :p

Lenke til kommentar
Hadde tenkt meg en TSX av noe eldre årgang. Såvidt meg bekjent går disse i rundt 60. Ang. trimming er jeg 200% enig i at det er det beste, men du aner ikke hvor strenge og nøye purken i denne j.. byen er. Du blir garantert tatt 1 gang, hvis ikke 2-3. Da blir det billigere å ta lett-lappen.

En kompis av meg har tsx, den går cirka 55-60, alt ettersom. TSXen krever endel stell, og dersom du ikke kan skru er den ikke noe for deg. Noe jeg ser som en stor ulempe med den er at den er plombert på en annen måte, som gjør den vanskelig å trimme. (men den går bedre lovlig dah :yes: )

 

PS, kan spør om han vil svare... Zourse heter han....

 

EDIT: han var visst ikke registrert på hw-nettet... :thumbdown:

Endret av Tjofle
Lenke til kommentar

hei. det er ikke noe å lure på... har du muligheten så ta lett lappen.

og noen snakket i 20/30000 for lapp og sykkel :hmm:

 

ja men hvorfor så ny sykkel da???

 

betalte 6000 for min første lett sykkel, som var en kawasaki keh 100.

satt på 18hk trimsilynder på den og fikk 140kmt.

 

og hadde lovt å ha passasjer, som du garrantert vil savne på moppen!!..

 

og sinnsykt morsomt å bare daffe forbi kompisene på moppe, med passasjer på :thumbup:

 

 

dette var i93/94 da men... tok lappen til tung mc i 1998, den kom da på ca 5000kr for meg.

Lenke til kommentar
hei. det er ikke noe å lure på... har du muligheten så ta lett lappen.

og noen snakket i 20/30000 for lapp og sykkel :hmm:

 

ja men hvorfor så ny sykkel da???

 

betalte 6000 for min første lett sykkel, som var en kawasaki keh 100.

satt på 18hk trimsilynder på den og fikk 140kmt.

 

og hadde lovt å ha passasjer, som du garrantert vil savne på moppen!!..

 

og sinnsykt morsomt å bare daffe forbi kompisene på moppe, med passasjer på :thumbup:

 

 

dette var i93/94 da men...  tok lappen til tung mc i 1998, den kom da på ca 5000kr for meg.

haha, lett-lappen til 5000kr, idag må du betale det for moped-lappen.

 

og en lettsykkel idag koster nok minimum 10k (har ikke sett i det siste)

 

se her: autodb.no finner masse brukte lettsykler her

 

EDIT: ikke misforstå, har du råf bør du gå for lett motorsykkel

Endret av Tjofle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...