Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett motorsykkel eller moped?


Anbefalte innlegg

Blir 16 om ca.10 mnd. og lurer på om det er verdt å kjøpe lett. Har brukt litt mye peng i det siste(båt, pc osv...) og har dermed bare 15k igjen. I og med at lett koster (minimum) 35k (inkl lappen) for noe helt herpa noe vet jeg ikke helt om jeg gidder å spare, men blir litt dødt med utrimma moppe au(har kontroller heile tida her i området, 100% garantert å bli tatt-purken har lang erfaring og vet hva de skal se etter) . Noen forslag??

 

#topic endret da "lett" kunne referere til hva som helst#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, vanskelig situasjon. Personlig, så hadde ikke jeg gidda å brukt ca. 10000kr på lappen og ca. 20000kr for en (brukt) lett-sykkel. Og som bare blir brukt i 2 år (til du får deg bil). Men jeg hadde heller ikke gidda å brukt 17-250000kr på noe som går i 45km\t (siden du ikke får lov å trimme). Så, jeg vet ikke helt jeg... :hmm:

Lenke til kommentar
Sjansen er vel større for at du kommer til å bruke en lett motorsykkel etter at du er 18 enn at du kommer til å bruke mopeden når du har bil lappen i tillegg. Derfor vil det kanskje være en bedre investering i å ta lett motorsykkel.

Skal bare bruke mopeden/letten inntil jeg kjøper meg bil. Har ingen planer om å forsette å kjøre mc etter 18-årsdagen, da kommer det bare til å gå i bil.

Lenke til kommentar
Vel.. Billappen går mykje glattare om du har hatt lettMC-lappen da. :)

Når du tar mopedlappen er det omtrent berre å lære seg å holde balansen, svinge og kva side av vegen du skal kjøre på, så er det full fres.

Jo enklere jo bedre. Bil-teorien er ikke så veldig vansklig, har komplette teoribøker liggende, så skal ikke være noe stort problem å ta bil-lappen når den tid kommer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Mener du bare kan drite i lett fordi det er så føckings dyrt.. Det du gjør er å kjøpe deg moped, trim, så kan du heller betale ned bøtene med de pengene du ellers ville ha brukt til lett, så sitter du fortsatt igjen med penger til overs.

 

Lett MC er så dyrt, i forhold til hva du får igjen.

Liker teorien din... likner faktisk på min! :thumbup::w00t::thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Hei.

Det er jo seff endel argumenter for begge deler. Er det kun snakk om å komme seg fra A til B billigst mulig bør du jo som Lange Kjell sier kjøpe en camino eller en billig scooter.

 

Jeg hadde selv lett lappen (jeg er da litt gammel, så det kostet nok mindre den gangen) men diskusjonen og argumentene var i grunn de samme som nå.

 

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre men vil dra frem noen argumenter som kommer dårlig frem her.

Dette med at billappen blir lettere er jo i alle fall det jeg erfarte. Man slipper teorien fordi den allerede er tatt (jeg velger og tro på Sedsberg, at man fortsatt må ta teori for å få lett lappen) Men ikke bare det, da jeg tok bil og tung lappen etter lett, hadde jeg bare det man måtte ha av kjøretimer, fordi man har vært gjennom det før. Man vet hvordan det skal kjøres for at kjørelærer/sensor blir fornøyd. Det vil jeg påstå man ikke har den fjerneste ide om etter mopedførerbevis...

 

Men uansett, det viktigste argumentet for å ta lett syns jeg i grunn gjelder de som er litt interessert (som ikke bare skal fra A til B altså) Det blir hele tiden sammenliknet blodtrimma moped vs plombert lett, og at det dermed går like fort.

Det er jo sikkert sant nok.

Men da jeg var ung (ha ha :D ) var det da ingen som kjørte original lett...

Man fikset jo litt på de også, så de uansett gikk mye bedre enn enhver moped, og ikke minst er det et mye mye bedre utgangspunkt for trim/høy fart, i form av bedre bremser stivere rammer osv. (selv om dette argumentet vel tynnes mer og mer i takt med at mopeder er mer og mer som en tungsykkel med modellfly-motor..)

 

Det siste er at man jo har lov og kjøre to på, og i alle fall i gamle dager slapp lettere unna trimkontroller.

 

Om man så er av den typen som syns det kan være greit å rette seg etter norges lover, er jo også lett en veldig mye bedre måte og komme seg fra A til B.

 

Enda en ting som jeg syns er litt viktig, som virkelig får dere til og syns det høres ut som det er pappa som skriver inn, er jo det med opplæring.

Når man ser hvordan ungdom flest trakterer sine instrumenter, altså kjører sine mopeder, er jeg overbevist om at de ikke hadde hatt vondt av litt skikkelig kjøreopplæring :cool:

 

Ja ja, bare noe tanker om saken dette, jeg er som dere skjønner for lett, men jeg forstår at det ikke passer alle. Trådstarter virker ikke til å være spesielt interessert i faget, så da er nok moped kanskje det du ser mest fordeler med :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en original Yamaha DT80 (i en DTR-ramme). Selv uten trim dro denne rett i fra så og si alt av trimma mopeder. Og den 80ccm-ern hadde ikke 15HK engang. (Trooor det er 11 den har). Når jeg i tillegg siden fikk 93ccm sylinder og alt som fantes av trimutstyr så ble det andre boller. :p

 

Kan man registrere en lett-MC som mellomklasse og fjerne plomberingene?

Lenke til kommentar
Jeg hadde en original Yamaha DT80 (i en DTR-ramme). Selv uten trim dro denne rett i fra så og si alt av trimma mopeder. Og den 80ccm-ern hadde ikke 15HK engang. (Trooor det er 11 den har). Når jeg i tillegg siden fikk 93ccm sylinder og alt som fantes av trimutstyr så ble det andre boller. :p

jeah right..

Hva av dette er det du ikke er med på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...