drbass Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hei Jeg hadde tenkt til å bytte hdd led og power led som sitter i fronten på kabinettet mitt, men er ikke sikker på hvilken volt disse er på. Er det noen som vet det? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Tror de vanligvis ligger på 3 volt, eller noe derom, men de overlever 5 volt. Lenke til kommentar
alos Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Definnetivt ikke! led overlever ikke 5volt hvis di er beregna på 3volt, ikke gi tips om noe hvis du ikke veit hva du prater om!! Di er på 3 voldt eller mest sansynlig 2,8v (gidder ikke måle sorry) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hei du som betviler det jeg sier. Hvordan vet du så mye om levetiden til lysdioder, da? Jeg har faktisk gått et år på elektro. Der gikk det veldig mye i kobling av LED's. Jeg har faktisk gått et år på elektronikk. Der gikk det veldig mye i kobling av LED's. Jeg går på Service-elektronikk, og driver fortsatt på med lysdioder. Nå er jeg spent på å høre hva du har å si... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Quote: Den 2002-06-17 10:12, drbass skrev:HeiJeg hadde tenkt til å bytte hdd led og power led som sitter i fronten på kabinettet mitt, men er ikke sikker på hvilken volt disse er på.Er det noen som vet det? 5V. Jeg har byttet ut mine. tok lysdioden og en motstand og koblet på. Lyste som bare det. Testet dem på skolen ført og det var samme lystyrke (5V på skolen også). Kan kanskje variere fra hovedkort men det er ikke verre en og bruke voltmeter da. Lenke til kommentar
drbass Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2002 Takk for det, jeg har bestillt leds fra 3dfx cool nå. Men på 3dfx står det at de er for 12v med mjedfølgende motstander..kan jeg da bare gi **** i motstanderen så vil ledsene være på 5v da? Noen som vet? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 HVis de kommer med motstander, ville jeg ha gjort som de sier. De har jo tross beregnet den beste spenningen. Og da er det jo bare til å koble den på 12 volten. Tror nok det er det letteste. Lenke til kommentar
|Flame| Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Her er en link til en som har bytte leds i front. http://hinux.hin.no/~vidarf/index.php?id=noisekiller Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Tok modig fram multimeteret og nøppa ut power LED kontakten på HK. Og målte spenninga til 5v, logikken sier at det er 5v på HDD LED og! Jeg tror neppe det er forsjell på spenninga ut til LED på forsjellige HK, pga at LED'sa står på kabinettet når man kjøper det og da ville man må ta hensyn til hvilke LED som står på kassa når en kjøper den(i forhold til HK da). Og jeg kjenner ihvertafall ingen som gjør det!! [ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-06-17 17:23 ] Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Dessuten klarte jeg å presse flere 2v LED's opp på 6v før de ikke lyste lengere så 3v LED's på 5v burde gå fint, ikke garantert. Lenke til kommentar
|Flame| Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Har snakket med en som har bytta LED'sene, og han fant ut at: HDD led lå på rundt 3,5v og power led var rundt 5v. Lenke til kommentar
totveit Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 HD led varierer noe grusomt, har bytta selv, jeg målte faktisk på det meste litt over 5V. Så jeg brukte samme motstander som til power led. Detfunket fett. Knall blå powerled og knall (ikke sånn vanlig pisse rød) rød HD led. Sjefs.... Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Har svidd av endel gode sykkelbaklyktLEDs på 9 voltsbatteri, de lyste godt ei stund før lyset blei brunt og de sløkna. Etter en tur i kjelleren for ikkje så lenge sida fann eg meg et adapter/omformer fra 230 til 2.4 volt for å teste LEDs, men likevel blir noen varme på 2.4? Åssen kan detta ha seg? (Beklager for å bryte inn i posten..) Jeez Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-25 22:04, Jeez skrev:Har svidd av endel gode sykkelbaklyktLEDs på 9 voltsbatteri, de lyste godt ei stund før lyset blei brunt og de sløkna. Etter en tur i kjelleren for ikkje så lenge sida fann eg meg et adapter/omformer fra 230 til 2.4 volt for å teste LEDs, men likevel blir noen varme på 2.4? Åssen kan detta ha seg? (Beklager for å bryte inn i posten..)Jeez Har du noe seriemotstand? Vis du ikke har det blir det en korsluttning. en diode fungerer slik at den begynner og lede når spenningen mellom anode og katode blir stor nok. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Hjelp meg å friske opp hukommelsen litt. Er det ikke noe med at dioder bare leder en vei? Eller husker jeg vilt feil nå? (Litt off topic, men ellers får jeg ikke sove i natt) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-25 22:26, Dan Hansen skrev:Hjelp meg å friske opp hukommelsen litt. Er det ikke noe med at dioder bare leder en vei? Eller husker jeg vilt feil nå? (Litt off topic, men ellers får jeg ikke sove i natt) Jo, det er riktig. Men det finnes en rekke forskjellige typer av dioder, bl.a. zener-dioder, som leder begge veier når spenningen overstiger en bestemt verdi, for dioden. Håper du får sove nå da! Lenke til kommentar
alos Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-17 10:59, Jimmy Pop skrev:Hei du som betviler det jeg sier.Hvordan vet du så mye om levetiden til lysdioder, da?Jeg har faktisk gått et år på elektro.Der gikk det veldig mye i kobling av LED's.Jeg har faktisk gått et år på elektronikk.Der gikk det veldig mye i kobling av LED's.Jeg går på Service-elektronikk, og driver fortsatt på med lysdioder.Nå er jeg spent på å høre hva du har å si... Du skal ikke tro du er så tøff selv om du har gåt elektro, det har vel di fleste her? (ikke halvparten engang) men jeg er hverfall elektro ingeniør så jeg veit hvertfall noe om leds, men jeg har i hvert fall ikke støtt på noen leds som er laget for 3V men tåler 5-6V men så har jeg sikker ikke møt på alle ledsene i værden heller da. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 zenerdioder ja .... er det ikke noe som heter silisiumdioder eller noe sånt? Og de er dem som bare leder èn vei? Det er tross alt over 20 år siden jeg gikk elektro :razz: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-25 22:39, Dan Hansen skrev:zenerdioder ja .... er det ikke noe som heter silisiumdioder eller noe sånt? Og de er dem som bare leder èn vei?Det er tross alt over 20 år siden jeg gikk elektro :razz: Joda, det er vel den vanligste diodetypen, og brukes i en rekke sammenheng. 20 år siden? Hehe, da leder jeg med 18 år mer enn deg da jo! Bare såvidt dioden var oppfunnet den gangen! Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 søren ... og så husker du det ennå? Men uansett, nå får jeg ihvertfall sove :wink: Ha en riktig god natt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå