Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justering av elektronisk choke


Comodore

Anbefalte innlegg

Heisann, på min 87 mod. toyota corolla 1.3 xl har jeg mye av de samme symptomene som "pcp160" nevner i sticky på dette forumet.. Jeg har sakset ut litt av teksten hans:

 

"Ofte skyldes problemer ved start av halv-varm motor at choken tror motor er kald, og dermed gir for mye choke.

Når dette oppstår er det gjerne bare og vente en halvtime og starte opp!!

Gjentar det seg til stadighet, er en justering av systemet oftes løsningen"

 

Det jeg lurer på da er hvordan man justerer choken?? eller mener han noe annet jeg bør justere på??

 

Sakser inn dette også fra samme mann:

 

Den ene, og mest upresise er ved hjelp av strøm. Da er det rett og slett bare 12 Volt, som går på med tenningsnøkkelen som sakte varmer bimetallet. På biler med dette systemet er det viktig og ikke ha på tenningen før man starter.

Skrur du på tenning, og lar den stå på i 5 min "tror" choken motoren er varm. (Eksempel på dette er at man starter bilen og skraper is, om den da stopper uten at man skrur av tenning, vil det være vanskelig og starte igjen.

 

Akkurat det som skjer på min bil, men jeg aner ikke hvordan jeg justerer choken når den er elektronisk.

 

Takker for alle innspill

Endret av Comodore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

La oss se om vi kan prøve og hjelpe deg litt her. For å ta det siste først

Sakser inn dette også fra samme mann:

 

Den ene, og mest upresise er ved hjelp av strøm. Da er det rett og slett bare 12 Volt, som går på med tenningsnøkkelen som sakte varmer bimetallet. På biler med dette systemet er det viktig og ikke ha på tenningen før man starter.

Skrur du på tenning, og lar den stå på i 5 min "tror" choken motoren er varm. (Eksempel på dette er at man starter bilen og skraper is, om den da stopper uten at man skrur av tenning, vil det være vanskelig og starte igjen.

 

Akkurat det som skjer på min bil, men jeg aner ikke hvordan jeg justerer choken når den er elektronisk.

 

Takker for alle innspill

Det jeg prøver å belyse her er en svakhet med denne formen for choke. Akkurat det problemet kan ikke justeres bort. Det er i grunn ment som en liten advarsel mot å la bilen stå med tenningen på uten at motoren går. Dette vil føre til at choken går av, til tross for at motoren er helt kald, og dermed får man ikke startet før selve choken blir kald igjen.

 

Hvis du mener at du har dette problemet selv om du ikke har hatt tenning på, at motoren stopper, og selv om du forsøker å starte med en gang, får du problemer, kan det veldig gjerne være en justeringsak. Problemet er at det da kan være både for mye og for lite choke som er årsaken...

 

Men bare for å ha sagt det med en gang; til tross for at dette er et svært utbredt chokesystem, er det ikke særlig bra. Det har sine klare svakheter pga at den beste justering du kan få til bare vil bli et "gjennomsnitt" av hva motoren trenger under forskjellige forhold. Choken gjør i prinsippet det samme om motoren står på tomgang (med lang oppvarmingstid) eller om du kjører full guffe på motorvei (rask oppvarming)

 

Det er blandt annet ifht dette problemet forgassere, av senere årgang er ganske kompliserte, med masse ventiler/brytere/vakum

 

Vel, det ble som vanlig mye generelt, skal jeg klare og hjelpe deg mer konkret, trenger jeg litt mer info. Først og fremst, når du sier "elektronisk" hva betyr det?

 

Jeg har ikke noe klart bilde i hodet av hvordan akkurat din forgasser ser ut, men er det slik at du, hvis du ser der spjeldaksel til choken kommer ut av forgasseren, ser det runde huset til bimetallfjær, og at det på den går en ledning inn?

Lenke til kommentar

Like greit å ta bilde med en gang :p

 

Bilen går fint når jeg kjører når den er kald og varm, men halv-varm så får jeg lissom ikke gitt full gass. står jeg stille og bare gasser klarer jeg ikke en gang å få den opp på rødmerkinga på turtelleren

Jeg ken ikke starte bilen og la den stå på tomgang til den er varm, da stopper den og vil ikke starte på en stund igjen

post-134-1107020852_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oj oj oj, denne forgasseren kommer greit inn i den kategorien jeg snakket om, med senere årganger forgassere, med mange systemer for og forsøke og eliminere alle forgasserens svakheter og mangler :no: .

 

Uten å kunne ta den i nærmere øyesyn, eller ha skikkelige funksjonstegninger, må jeg dessverre melde pass. Det vil bare bli ren gjetting fra min side.

 

Den saken på bildet som du har tegnet rundt er nok ikke helt hva vi ser etter, det ser for meg mer ut som en solinoid- ventil av noe slag. På dine bilder er i grunn den store klumpen på motsatt side (med liten etikett på) mer hva vi søker, den ser ut til å være forbundet med det øverste spjeldet man ser nede i forgasseren. Men den så veldig stor, og litt tvilsom ut den også.

 

Men som sagt, jeg VET ikke sikkert at det spjeldet er choke en gang. Det kan kanskje se litt slik ut, ettersom det på bildene i alle fall kan se ut som selv gass- spjeldakselen kommer inn lenger nede og motsatt vei... (hvis det da ikke er noen overganger fra gasswire, som jeg ikke kan se)

 

Dette blir altså bare hardcore gjetting, og kanskje er det noen her som kjenner igjen denn forgasseren som kan bidra.

(Bare av nyskjerrighet; er det noen slanger eller ledninger som kommer inn på den store runde klumpen som vender mot toppdekselet?, og om du drar i gasswire, rører det det øverste synlige spjeldet?)

Lenke til kommentar
Comodore Skrevet 30/01/2005 : 17:27

  Det er ikke et spjeld, men en sylinder som blir ført inn og ut av det store huset ved hjelp av vakuum vet jeg. stort mer vet jeg ikke 

Ahh, ok jeg skjønner. Jeg har vært borti bra mange forgassere, men må innrømme at akkurat den du har der har jeg aldri sett :blush:

 

Det er ikke sikkert det er noen heksekunst å justere den, men det jeg har skrevet ang choke funksjon gjelder nok dessverre ikke din. Det er som jeg har sagt før, dessverre slik at forgassere fra begynnelsen av 80 tallet og til det ble slutt på dem, gjennomgikk en formidabel utvikling. Dette gikk mye på bedre tilpasning til forholdene (temperatur, belastning osv) og ikke minst miljøkravene ifht forbruk og utslipp gjorde at det kom til voldsomme mengder med tildels kompelisert dilldall.

 

Så sorry mac, vi får håpe noen som kan denne forgasseren leser her, eller at du finner noen som kan hjelpe deg litt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...