Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pc+Pc+Hub=Internett+Delte dok. +Felles skriver?


Anbefalte innlegg

Har koblet en krysset kabel til UPLINK kontakten på nettverkshub'en. Så har jeg koblet 2 pc'er på nr. 2 og 4 i hub'en. Jeg får internett til å fungere, men jeg vil også kunne dele filer og skriver. Er det noen som kan hjelpe meg, ved å lage en slags ABC innstruks? Jeg finner ingenting på Mine nettverkssteder, og ja, jeg har skrudd på deling av Delte dokumeter på begge pc'ene. Vet det er flere som spør om det samme, men jeg har ikke funnet noe interessant ved hjelp av søkefunksjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sjekke at du har satt de til å være i samme arbeidsgruppe.

Og når du er inne på min nettverkssteder må du trykke på "vis datamaskiner i arbeidsgruppen" for å få opp maskiner i samme arbeidsgruppe.

Forøvrig kan det også være firewall som gjør at maskinene ikke vises. Som regel kan du likevel koble til dem med å skrive inn addressen på pcen i addresse linjen. Kaller du f.eks. den første pcen "PC1" så skriver du inn "//PC1" i addresselinjen så kobles du til:)

Lenke til kommentar

Har Norton Internet Security 2004 og brannmuren i SP2. Tror sistnente ikke skulle lage problemer, men hva må jeg evt. gjøre? Hvis jeg trykker på "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" kommer det opp ingenting. Jeg har satt begge pc'ene som MSHOME.

 

Edit: Har Norton Internet Security 2004 på begge pc'ene.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

hmm :hmm: takk for tipset, men kan du forklare litt mer hva jeg skal gjøre? Bør jeg bruke Windows brannmur eller Nortons? Problemet mitt er at brannmuren sperrer for at pc'ene får tilgang. Vet at jeg kan stille inn på dette, men jeg får det ikke til. På den ene pc'en får jeg opp bilde av en datamaskin med navn på Mine nettverkssteder, men når jeg trykker på den, får jeg melding om at jeg ikke har tilgang.

Lenke til kommentar

Du kan endre brannmuren slik at de noen iper er "trusted" som det heter i norton. Finn ut i hvilken ip range routeren deler ut ip addresser og godkjenne disse, da vil alle på det lokale nettverket få tilgang til den maskin du gjør det på.

 

Hvis du ikke vet hvordan du finner ip addressen på en maskin og hvordan du legger til trusted zones i norton finnes det hjelpe filer som kan bruker. Trykk F1 i norton f.eks. eller så kan du søke på google.

Lenke til kommentar

Har norsk versjon av Norton, men har lagt ved noen skjermbilder av det jeg tror du mener. Spørsmålet er hvilket av bildene jeg skal bruke? Kan noen gi meg en forklaring på hvilke tall jeg skal sette inn hvor? Dette må vel gjøres på begge pc'er antar jeg. Takker for svar...

post-61-1107019566_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Begynner å skjønne/få til litt. Jeg får hvertfall opp min egen pc på Mine nettverkssteder. Skjønner ikke helt hvor du får den siste adressen fra... Er det slik at hvis den ene pc'en har standard gateway (første internett adr.) så skal det legges til på tillatt listen på den andre pc'en. Jeg ser at første internett adr på norton skal være standard gateway, men hva er siste internett adr.? Skjønner ikke hvor du får 10.0.0.255 fra?

Lenke til kommentar

Du skal dele skriveren med alle maskinene i det lokale nettverket? Da må du jo først lage en nettverksforbindelse mellom de maskinene i nettverket. så må du inn på maskinen som har du har kobblet skriveren til. deretter velger du å dele skriveren i et nettverk. Så går du inn på den/de maskinene som skriveren skal deles med og prøver å finne skriveren manuelt ved å gå inn på my nettworkplases. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har nettverksforbindelse, og vet hva jeg skal gjøre bare maskinene oppdager hverandre. Problemet mitt ligger i brannmuren. Har stillt inn begge pc'ene med første nettverks adresse som 10.0.0.2 og andre som 10.0.0.255. Får alikevel bare min egen pc opp i Mine nettverkssteder. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...