Gå til innhold

Skal skal ikke kjøpe Dell Inspiron 6000?

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en Dell Inspiron 6000 men er usikker på om grafikkort som står i denne er bra eller ikke. (Intel® Media Accelerator 900 Graphics opp til 128MB delt minne)

Er det noen som har erfaring med Inspiron 6000 og / eller denne type skjermkort?

Er det mulig å bruke spill på denne eller er den kun brukbar til å se på film, surfe på internet etc.?

Øvrig konfig. på Dell Inspiron 6000 er:

Intel® Pentium® M Prosessor 730 (1.6GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)

Skjerm: 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050)

512MB minne

40GB IDE (5.400 RPM)

8x DVD / 24x CD-RW COMBO med Decoder Software

Internal combo 56k modem / 10/100 nettverkskort

Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card - til CELERON M prosessor

Fikk tips av en venn om Whitebox CL1557 grunnet skjermkortet men er ikke sikker på denne då det ikke er "widescreen" og kun oppløsning 1400*1050.

Jeg kan lite om bærbare maskiner og har kun hørt fra andre at "du må ju ha widescreen" etc. etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elendig skjermkort, men skal visst være mye bedre enn Intel Extreme Graphics 2. Ville aldri kjøpt bærbar med integrert skjermkort. Men det skal visst komme en versjon med bedre skjermkort snart. ;)

PC-en vil funke helt fint til surfing, film o.l men holder ikke til nyere spill.

Widescreen er bare tull, synes jeg. Men hvis du skal se film hele tiden, så for all del, kjøp widescreen.. :whistle:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Widescreen er nyttig til en ting: Å se på DVD.

Alt annet man gjør på en datamaskin er somregel høyere i det vertikale enn det er lenger horisontalt. F.eks stående A4 ark i word, surfing på internett, blogger, aviser der osv, alle må scrolles nedover vertikalt.

De fleste spill er laget for 4:3 format, ikke 16:10/16:9.

1557-GLS er langt bedre enn Dell 6000, både på ytelse generellt og GPU'en. Intel sin Extreme Graphics 900 for Sonoma er utdatert allerede når den slippes. På Sonoma, som på Centrino-1, må du ha et eget skjermkort med dedikert minne hvis du skal ha et "rått" skjermkort som kan kjøre de nyeste spillene som f.eks HL2 / Doom III osv i full oppløsning med akseptabel FPS ( antall bilder i sekundet ).

Forøvrig burde du styre unna Whitebox etter min mening, de har lang historie med mye tull, feilbehandling og problemer.

Gå heller for en 1557-ALS eller 1557-GLS fra psdatsa eller netshop.

som f.eks denne:

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=5178

Den har dedikert minne på skjermkortet, ATI RM 9600-64MB, og er det imo neste "beste" kortet til Centrino-1 plattformen i dag, og langt raskere enn Intel 900 Integrerte GPU'en.

Sonoma på Dell 6000 er en "spøk", dvs en tidlig modell av Sonoma plattformen som ikke utnytter arkitekturen fullt ut slik den burde hvis du er ute etter kraftige saker. 1.6 P-M de leverer med kjører også på 400FSB, ikke 533FSB som Sonoma er laget for.

Lenke til kommentar

som f.eks denne:

Den ser ju riktig bra ut, jeg er kansje litt dum men finner ikke bygge mål etc. på maskinen. :blush: Er det en slim maskin eller?

64mB skjerm minne er det nok?

Hva med WLAN? Har sett at det finnes noe som heter A, B og G hva er forskjellen?

Jan

PS! Helt utrolig bra forum, meget raske tilbakemeldinger. Supert...... :thumbup:

Endret av furydigger
Lenke til kommentar

som f.eks denne:

Den ser ju riktig bra ut, jeg er kansje litt dum men finner ikke bygge mål etc. på maskinen. :blush: Er det en slim maskin eller?

Hva med WLAN? Har sett at det finnes noe som heter A, B og G hva er forskjellen?

Jan

PS! Helt utrolig bra forum, meget raske tilbakemeldinger. Supert...... :thumbup:

Den er nøyaktig 2.6KG og 2.45cm høy. Målet på den ellers i bredde / lengde er som alle andre 15" barebook bærbare, dvs mindre enn HP/DELL maskinene, og mye slimere.

Jeg har en sånn selv, og den virker ultrasmal og ultralett, trodde ikke mine egne øyne når jeg la den på vekta, den føles absolutt ikke som 2.6kg.

Den "ser" ut som den er bare 2cm høy pga sidelinene og designen som ikke er helt blokk-firkantet som mange bærbare er.

Designen er råbra imo, og dekselet er også bra imo og føles robust ut imo.

64MB holder lenge, AGP 4X er ikke raskt nok til å utnytte/fylle opp 128MB eller mer raskt nok uansett.

Du kan ikke sammenligne 128MB delt minne med 64MB dedikert minne. Delt minne går via hovedkort-bussen, og er langt tregere enn dedikert minne som ligger på selve GPU/skjermkortet. I min verden er 128MB delt minne det samme som ikke noe minne i det hele tatt når vi snakker ytelse.

Standard WLAN som følger med på de modellene er B/G, som er 11 og 54Mbs, og holder i massevis. A er en standard for annet frekvensområde og andre sikkerhetsprotokoller, ikke annen hastighet ettersom både A og G er åpne for andre hastigheter. B=801.11 og G=802.11, "A" er jeg ikke helt sikker på.

Jeg vet ikke hva slags prisområde du har lagt deg på, men du finner ikke bedre Centrino-maskin til samme prisen.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

som f.eks denne:

Den ser ju riktig bra ut, jeg er kansje litt dum men finner ikke bygge mål etc. på maskinen. blush.gif Er det en slim maskin eller?

Jan

PS! Helt utrolig bra forum, meget raske tilbakemeldinger. Supert...... thumbup.gif

Den er nøyaktig 2.6KG og 2.45cm høy. Målet på den ellers i bredde / lengde er som alle andre 15" barebook bærbare, dvs mindre enn HP/DELL maskinene, og mye slimere.

Jeg har en sånn selv, og den virker ultrasmal og ultralett, trodde ikke mine egne øyne når jeg la den på vekta, den føles absolutt ikke som 2.6kg.

Den "ser" ut som den er bare 2cm høy pga sidelinene og designen som ikke er helt blokk-firkantet som mange bærbare er.

64MB holder lenge, AGP 4X er ikke raskt nok til å utnytte/fylle opp 128MB eller mer raskt nok uansett.

Du kan ikke sammenligne 128MB delt minne med 64MB dedikert minne. Delt minne går via hovedkort-bussen, og er langt tregere enn dedikert minne som ligger på selve GPU/skjermkortet. I min verden er 128MB delt minne det samme som ikke noe minne i det hele tatt når vi snakker ytelse.

Standard WLAN som følger med på de modellene er B/G, som er 11 og 54Mbs, og holder i massevis. A er en standard for annet frekvensområde og andre sikkerhetsprotokoller, ikke annen hastighet ettersom både A og G er åpne for andre hastigheter. B=801.11 og G=802.11, "A" er jeg ikke helt sikker på.

Blir mer og mer overbevist om denne modellen.

Er det mulig å få TV-inn (tv tuner) på denne? Fruen maser om det ikke er mulig å ta opp fra TV... Puh.

Jan

Lenke til kommentar

som f.eks denne:

Den ser ju riktig bra ut, jeg er kansje litt dum men finner ikke bygge mål etc. på maskinen. blush.gif Er det en slim maskin eller?

Jan

PS! Helt utrolig bra forum, meget raske tilbakemeldinger. Supert...... thumbup.gif

Er det mulig å få TV-inn (tv tuner) på denne? Fruen maser om det ikke er mulig å ta opp fra TV... Puh.

Jan

Ja , men ikke internt, du kan kjøpe en liten USB2.0 TV-tuner som er like stor som en fyrstikk-eske som du da plugger inn i USB-porten bak på maskina.

PS: Mange TV-tunere både til bærbare internt og USB/FW er av dårlig kvalitet, så du burde teste i evt butikk eller lese nøye tester av slike før du kjøper en.

La meg si det sånn, hvis du hadde kjøpt en Dell 6000, og fått låne en splitter ny 1557-GLS/ALS, og brukt begge rett ved siden av hverandre i 2 uker, så kan jeg garantere deg 100% sikkert at du ville angret på at du kjøpte en Dell 6000.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
QUOTE (furydigger @ 29/01/2005 : 13:35)

som f.eks denne:

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx1557ALS?plid=5178

Jan

Jan

Ja , men ikke internt, du kan kjøpe en liten USB2.0 TV-tuner som er like stor som en fyrstikk-eske som du da plugger inn i USB-porten bak på maskina.

PS: Mange TV-tunere både til bærbare internt og USB/FW er av dårlig kvalitet, så du burde teste i evt butikk eller lese nøye tester av slike før du kjøper en.

La meg si det sånn, hvis du hadde kjøpt en Dell 6000, og fått låne en splitter ny 1557-GLS/ALS, og brukt begge rett ved siden av hverandre i 2 uker, så kan jeg garantere deg 100% sikkert at du ville angret på at du kjøpte en Dell 6000.

Ser ut som jeg kommer gå for en 1557-ALS så får jeg heller se på ekstern tv-tuner senere.

Jan

Lenke til kommentar

(Karmacom  Skrevet 29/01/2005 : 11:39)

Alt annet man gjør på en datamaskin er somregel høyere i det vertikale enn det er lenger horisontalt. F.eks stående A4 ark i word, surfing på internett, blogger, aviser der osv, alle må scrolles nedover vertikalt.

Akkurat det synes jeg var ganske teit å si.. har du prøvd en bærbar med Widescreen noen gang?

Jeg spiller aldri så angående spilling så kan jeg ikke uttale meg, men ved jobbing i windows er widescreen topp :) først blitt vant til det så kan man ikke leve uten.. samme som oppsett med 2 skjermer..

Jeg jobber selv på en inspirion 8600 med 1920*1200 oppløsning og det er rett og slett herlig å få plass til MYE mer på skrivebordet enn vanlig :)

Lenke til kommentar

(Karmacom   Skrevet 29/01/2005 : 11:39)

Akkurat det synes jeg var ganske teit å si.. har du prøvd en bærbar med Widescreen noen gang?

Jeg spiller aldri så angående spilling så kan jeg ikke uttale meg, men ved jobbing i windows er widescreen topp :) først blitt vant til det så kan man ikke leve uten.. samme som oppsett med 2 skjermer..

Jeg jobber selv på en inspirion 8600 med 1920*1200 oppløsning og det er rett og slett herlig å få plass til MYE mer på skrivebordet enn vanlig :)

Vel, jeg har hatt 2 Widescreen bærbare selv, en egen og en via jobb, synes ikke noe særlig om det, men det kommer litt ann på hva en jobber med. Imo synes jeg det er bedre med 4:3 frem til 16:10 format på alt mulig av software, film-redigering og spill blir vanlig for mannen i gata.

Somregel betyr også Widescreen ekstra pixler som GPU må bruke da mer GPU-kraft på å oppdatere. f.eks krever det mer GPU å holde et spill gående i 1900x1200 enn f.eks 1600x1200.

Glemte å legge til "Imo" foran "Widescreen er nyttig til en ting:"

Dvs. i stort format 32" og oppover synes jeg Widescreen er definert best. Men i så smått som 15" / 15,4" så synes jeg hele konseptet med Widescreen som "forlengende i bredden" forsvinner/ mister sin mening, og blir bare heller "forkortende i høyden". Man kunne likesågodt bare tatt en svart teip å sette over de 3 første cm'ene på en 15" 4:3 skjerm og få samme "behageligheten", dvs. du får ikke noe "bredere", da må du opp i 17" for å være bredere enn en 15" 4:3 som gir utbytte for synsfeltet.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
er det noen spesielle tv-tuner du anbefaler, kamacom, og hvor å få kjøpt?

må ellers si at du er stor resurs for dette forumet :thumbup:

Egentlig ikke, bare vet at man må styre unna Gainward TV2GO USB 2.0, den er horribel, MPEG2-kodeken de bruker er en vits, og selve tuneren er hyperfølsom, dvs den klarer ikke å vise rene signaler tilogmed hvis kilden er kraftig.

Noe jeg brant meg på siden Gainward somregel leverer kvalitet på skjermkort.

Skulle jeg kjøpt meg noe i dag, ville jeg gått for Hauppage TV tror jeg eller Pinnacle(selvom de har dårlig rykte på seg, så er TV-bildet og kodeken god kvalitet hvis man først får installert softwaren problemfritt).

Tror man må opp i 1000kr + for å få et godt USB2.0 TV-kort, de billige til 5-600 duger rett og slett ikke for kresne øyne.

Lenke til kommentar
Karmacom

Hvordan er kvaliteten på høytalerne på 1557-ALS?

Jan

Vel, jeg har hørt ALS kun en gang raskt. Hvis du ser på noen andre tråder, har ArticOC hatt både ALS og GLS, og han sier ALS har utrolig mye bedre lyd enn GLS og at GLS har dårlig lyd.

Jeg har GLS selv, og lyden er ikke verdens høyeste, men langt høyere enn enkelte andre bærbare som jeg virkelig anser som dårlig, så stort sett er jeg fornøyd med GLS til bærbar bruk.

ALS har langt bedre og kraftigere lyd enn GLS, så den vil nok være ganske god, men ikke topp bass subwoofer lyd, det kan du ikke vente deg.

(PS: mange som ikke har funnet volumhjulet på siden på ALS/GLS i begynnelsen, og dermed trodd at lyden er skikkelig lav, noe som ikke er sant, man må bare skru opp lydvolumet på siden av maskinen.)

Lyden ut, dvs line-out er den samme uansett, hvis du kopler til høretelefoner/stereoanlegg osv på de aller fleste bærbare.

Hvor mye har du tenkt til å bruke på bærbar forresten?

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
QUOTE (furydigger @ 29/01/2005 : 15:12)

Karmacom

Hvordan er kvaliteten på høytalerne på 1557-ALS?

Jan

Vel, jeg har hørt ALS kun en gang raskt. Hvis du ser på noen andre tråder, har ArticOC hatt både ALS og GLS, og han sier ALS har utrolig mye bedre lyd enn GLS og at GLS har dårlig lyd.

Jeg har GLS selv, og lyden er ikke verdens høyeste, men langt høyere enn enkelte andre bærbare som jeg virkelig anser som dårlig, så stort sett er jeg fornøyd med GLS til bærbar bruk.

ALS har langt bedre og kraftigere lyd enn GLS, så den vil nok være ganske god, men ikke topp bass subwoofer lyd, det kan du ikke vente deg.

(PS: mange som ikke har funnet volumhjulet på siden på ALS/GLS i begynnelsen, og dermed trodd at lyden er skikkelig lav, noe som ikke er sant, man må bare skru opp lydvolumet på siden av maskinen.)

Lyden ut, dvs line-out er den samme uansett, hvis du kopler til høretelefoner/stereoanlegg osv på de aller fleste bærbare.

Hvor mye har du tenkt til å bruke på bærbar forresten?

Har tenkt å bruke ca. 10.000.- og vet at en får det man betaler for....

Problemet er ju at det er et hav av pc'er i den prisklassen og det er ju nesten umulig å besteme seg for en.

Jan

Lenke til kommentar

etter min mening er 15"4 1200x1200 skjerm fantastisk å jobbe imot..

mye bedre enn 4:3 skjerm. og nevne spill er igrunnen et ikke tema, siden de fleste nye spill kommer med 16:10 mulighet.

så å sammenligne 16:10 maskiner mot 4:3 maskiner er feil...

men dell 6000 kommer med integrert skjermkort, men et tar en liten stund til det kommer med Radeon X300

uansett, hvis du kan vente så bør du kanskje det til de nye "centrino" kommer

Lenke til kommentar
etter min mening er 15"4 1200x1200 skjerm fantastisk å jobbe imot..

mye bedre enn 4:3 skjerm. og nevne spill er igrunnen et ikke tema, siden de fleste nye spill kommer med 16:10 mulighet.

men dell 6000 kommer med integrert skjermkort, men et tar en liten stund til det kommer med Radeon X300

uansett, hvis du kan vente så bør du kanskje det til de nye "centrino" kommer

Blir ikke 1920x1200 litt lite på en 15.4"? :dontgetit:

Lenke til kommentar
etter min mening er 15"4  1200x1200 skjerm fantastisk å jobbe imot..

mye bedre enn 4:3 skjerm.  og nevne spill er igrunnen et ikke tema, siden de fleste nye spill kommer med 16:10 mulighet.

En skjerm på 15,4" (16:10) er fysisk så og si like stor som en 15" (4:3) arealmessig, men førstnevnte er lavere og bredere.

1920x1200 vil si at hver piksel blir svært liten på skjermen, noe som gjør at tekst etc. kan bli vanskelig å se klart. Sånn sett har oppløsningen på Dell-maskinen nevnt i første post en fornuftig oppløsning, selv om også med den oppløsningen vil en piksel på skjermen bli mindre enn på en 4:3-skjerm med 1400x1050. Hvilken oppløsning som er best blir uansett et subjektivt spørsmål.

Edit: Oppløsning på Dell-maskinen er 1680x1050.

Endret av ohn
Lenke til kommentar

Hmm, hva med acers 4001lmi da?? den er jo grei i forhold til pris og kvalitet...

Acer 4001

Synest denne ser grei ut på pris mot ytelse for å være en maskin fra Acer, vet at skjermen ikke har alverdens høyeste oppløsning, men den er akkurat lagelig for hun jeg skal bestille den til siden hun synest at 1400x1050 var litt høyt, men hver sin smak

RScue

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...