shebban Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Jeg har en maxi-jet mj500, som har virket helt fint i over 1 år. Men igår så svikta den uten forvarsel, merka plutseligt at windows ble ustabilt så åpner jeg opp maskinen og ser 0 gjennom strømning! Ville bare advare folk om at pumpen svikter helt å ikke bare pumper dårligere med tiden:) Hadde jeg hatt amd hadde nok ikke pcen overlevd. slangene som sto inn på kjøle blokken var meget varme å ta på å myke. Så nå må jeg over på luft kjøling før jeg får vann kjølings settet jeg bestilte på jule kalenderen Lenke til kommentar
hemsedal Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Da er vi 2 Startet maskinen og rakk å starte outlook før den skrudde seg av. Mist sett med eheim pumpe. Pumpa helt død :/ Noen som har noen tips jeg kan prøve for å få pumpa igang igjen? Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Min Hydor L20 pumpe sluttet tvert over natten for noen uker siden også. Den hadde da pumpet kontinuerlig i over 1 og ett halvt år. Greit å ha ett system som slår seg av automatisk når maskinen når en angitt max-temperatur. Hadde en ekstra pumpe liggende, så maskinen var oppe og gikk igjen kjapt. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Jeg har en maxi-jet mj500, som har virket helt fint i over 1 år. Men igår så svikta den uten forvarsel, merka plutseligt at windows ble ustabilt så åpner jeg opp maskinen og ser 0 gjennom strømning! Ville bare advare folk om at pumpen svikter helt å ikke bare pumper dårligere med tiden:) MaxiJet-pumpene har en innebygget termosikring som stopper pumpa om den blir for varm, noe som egentlig inntreffer ganske sjeldent. Hensikten med denne er rett og slett å unngå overoppheting og i verste fall brann. Jeg har opplevd det samme sjøl med en MJ1200, som stoppet og startet igjen etter en stund, for deretter å stoppe igjen. Årsaken til at den blir for varm er i de fleste tilfelle at noen av viklingene i statoren kortslutter. Dermed stiger strømforbruket, og som en konsekvens; Også temperaturen. I sin tid tok jeg kontakt med webzoo.net for å reklamere på pumpa, men fikk aldri noe svar..... Men det er vel kanskje "betalingen" for at de selger pumpa svært billig, i forhold til ordinære akvarieforretninger, som tar omtrent dobbel pris for samme pumpe. Antakelig / (forhåpentligvis) er også andre pumper utstyrt med en termosikring, ettersom det vitnes om flere stopp her, både hos hemsedal og Kennet_S Lenke til kommentar
shebban Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 skrue... Det var lyd i pumpa mi, men det var en høy skrangle lyd på en måte.. vanskeligt å forklare! Jeg har prøvd pumpa igjen idag uten noe forskjell! Ser på slangene at vannet rikker seg ikke 1 mm en gang når jeh plugger pumpen inn.. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hvis man har pumpa neddykket i vann så får man vel eliminert det problemet, eller? Ellers synes jeg det er rart at det plutselig skal bli kortslutninger eller noe i pumpa, må være forferdelig dårlig kvalitet Lenke til kommentar
shebban Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Pumpen var ned senket i tanken.. Lå i ca 0,6 liter vann.. Bare cpu blokk og swiftec radiator.. 240x120 ca.. Høyde forskjell på ca 30 cm fra høyeste punkt i system til laveste! Jaja nå står det orginal p4 kjøler på.. WOOT!! Tror jeg må stille ned litt for den ble fort varm:( Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hvis man har pumpa neddykket i vann så får man vel eliminert det problemet, eller? Ellers synes jeg det er rart at det plutselig skal bli kortslutninger eller noe i pumpa, må være forferdelig dårlig kvalitet Ikke nødvendigvis. Men derimot vil det ta noe lengre tid før temperaturen innne i pumpa / motoren blir så høy at termosikringen slår ut. Kvalitet eller ei, slikt forekommer nok også i de "beste familier". Husk på at alle slike motorer er bygd ganske likt, ved at det er brukt tynn lakk-isolert kobbertåd i statorviklingene. Lakken har en nær sagt mikroskopisk tykkelse, så i et uheldig tilfelle kan det altså gå hull, med kortslutning som resultat. Shebban: Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Lyden oppstår gjerne når rotoren oscillerer / står og svinger frem og tilbake i pumpa, en slags klapring. Dette er en ganske typisk konsekvens om statorviklingene delvis kortsluttes. Startmomentet i slike pumper er fra før av ganske beskjedent, og vil bli ytterligere redusert om en delvis kortslutning oppstår. Det lave startmomentet er årsaken til at bl.a. Eheim´s impellere er løst montert på selve rotoren, slik at rotoren kan få litt fart før den trekker med seg impelleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå