Gå til innhold

Ustabil pc: blåskjerm og kræsj i WindowsXP

twinsen

Anbefalte innlegg

Først en beskrivelse av min PC: AthlonXP 2000+ på et MSI RU2Pro (eller noe slikt...med VIA266A chipset i hvert fall), 512MB DDR266 ram, Sapphire Radeon 9500 128MB, NEC 16x +/- DL RW, Pioneer 16x DVD-rom, Chieftech 360W power, WD 80GB 7200rpm HD, Soundblaster Audigy 2 Platinium og ett 3COM 10/100MBit nettverkskort.

Så til problemet: I en lengere periode, uten noen åpenbar grunn, har pcen min vært særedeles ustabil. Med en gang jeg har kjørt spill, cpuintensive operasjoner, alt som har belastet pcen min litt mer enn vanlig bruk (tekst, web ++), har fått den til å fryse eller restarte. Har prøvd nær sagt alt; testet uten noen kort i pcen, byttet skjermkort, byttet CPU. Til slutt fant jeg en (dårlig) løsning: Ved å sette ned bushastigheten på CPUen til 100mhz (kontra 133) startet pcen helt fint. Jeg greide å sette den på 108mhz og få den til å virke.

Som dere sikkert skjønner er dette en lite tilfredsstillende løsning. Pcen er veldig treg og bruker lang tid på det meste. Synes faktisk den er tregere enn det cpuen (som nå har "blitt" en XP1600+) skulle tilsi.

Har noen der ute noen idè om hva som kan være galt? Evnt hva jeg kan gjøre for å få mer ut av pcen slik den er nå? (skal bytte en del komponenter, men ikke før til sommeren).

EDIT: Har sjekket varmen på cpuen, og den skulle ligge innenfor normale verdier. Har også prøvd å flytte om på pcikortene, uten hell.

Endret av twinsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg ville jeg sjekka minnet ditt først, enklest og er ofte grunnen til blåskjermer. Kjør en memtest og sjekk, har selv hatt lignende problem der minnet var problemet. Er forørig ikke mye du kan gjøre for å få mer ut av pc'en.... Fjern filer som hemmer hastigheten, kjør spyware, defrag, virussjekk osv... Er velkjent at pc'en funker da man setter ned bushastigheten, da jeg hadde defekt minne i maskina så satte pc'en automatisk ned bushastigheten til 100mhz... Så jeg vil tippe at det er grunnen til ditt problem.... Men det kan være en rekke andre saker som forårsaker dette... Men alltid greit å sjekke minnet først...

Lenke til kommentar

Hvor varm er din CPU ?

Siden du klokket den ned, så utvikler den jo mindre varme, men den er stabil.

Prøv og bytt kjøler eller sleng inn noen ekstra vifter.

Temp program (Software) kan du laste ned. F.eks SpeedFAN, MotherBoard Monitor, Everest etc.

Kjenn også på kjøleribba om den er VARM :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med et SB live 5.1 kort og hvis jeg la et bein på kabinettet så kom det ekko lyder og kom blåskjerm men bytta pci slots så fungerte alt fint. Senere kjøpte jeg mer minne Twinmos 2x512mb hadde også en Apacer 512 men den passet ikke sammen med twinmos brikkene så hvis du har 2 forskjellige rambrikker kan det ha noe å si og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...