Gå til innhold

MSI Geforce 6800 problemer

flaZh

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et MSI Geforce 6800 som erstattet mitt gamle MSI Geforce Ti4800.

Jeg har noen ustabiliteter etter denne installeringen. For det første fikk jeg ikke til driverene ordentlig. De nye til MSI og de nye til nVidia gjør slik at inget 3D vil kjøre det henger kun maskinen og kan gi bluescreens med nv_disp feil.

Når jeg nå har sittet på LAN i fire dager tror jeg kanskje det har med dårlig kjøling å gjøre. Fordi om jeg sitter og spiller et spill i noen timer henger det seg til slutt. Så etter 30 sek fortsetter det, og igjen henger etter en liten stund osv. Om jeg da restarter pcen, kan det være at den henger i Windows også. Eller når jeg bare starter et spill, eller kanskje til og med etter 5 minutter i spillet. Men om jeg lar pcen stå av i noen minutter kan jeg spille lenger enn disse 5 minuttene.

Så siden jeg har et Lian Li støydempet kabinett, ville jeg tro det er en del varmeutvikling som skaper disse problemene mine. CPUen har det nok fint med ca. 50 grader (med en side av kabinettet åpent og rolig i Windows), men det er etter installasjon av skjermkortet disse problemene med at skjermen kutter osv har kommet. Så det må være skjermkortet, tror jeg. Dette kabinettet har ikke særlig mange vifter da jeg ikke har investert i noe, for alt har vært "feilfritt" hittil. Kabinettet har 2*80mm vifter foran og én 80mm vifte bak (orginalt medfulgt).

Spørsmålet er om det er feil på skjermkortet eller om det er pga. varmen. Jeg personlig tror det siste. Men hva passer som ekstra kjøler til dette kortet? Jeg har tittet litt på http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80DHP og med http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMOP1

Det står jo som Note nummer 2 at: "This product is not installable on an nVidia GeForce 6800 GT, 6800 Ultra because they do not have 3mm holes around the GPU." Saken er at jeg har pure 6800. Noen som vet om denne passer til mitt kort?

Håper på flere meninger i denne saken og anbefalinger, da jeg holder på å bli smågal av alle restartingene.

Endret av flaZh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som det er varmeproblemer i pcen din ja... Skaff deg kjølingen MED vifte. Den virker endel bedre ;)

Er du sikekr på at du også har slettet de gamle driverne til skjermkortet ditt? Det beste er nok å formatere hele pcen din... Da finner du hvertfall ut om det er feil på kortet ditt. Så laster du ned helt nye drivere enda en gang.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

hvis duh ar den med justerbar vifte..? Og kobberkjøler..?

Det stemmer bra, den står naturligvis på fullt hele tiden. Men jeg synes nå det alikevel er rart at det varigerer så på når det klikker. Jeg lot den være på en hel natt og håpet på at den ikke hadde hengt seg når jeg kom tilbake. Og det hadde den ikke gjort.

Komplett.no skal vel ha penger for å sjekke hardware om det ikke er feil på det, derfor har jeg lyst til å vite det helt sikkert. Skjermkortet viser i Windows (når det er nummeret før det henger seg) typiske tegn på overklokking, det kommer slike tynne flate horisontale små streker, i en annen farge fra en annen del av skjermbildet. Vinduer får innholdet "visklet" bort om jeg flytter rundt på dem. Jeg har ikke gjort noe overklokking, men overklokking har jo også mye med varme å gjøre.

Jeg har bare fått til at ting kjører i spill og slikt med MSI driverene som fulgte med og MSI 61.77. De nyeste driverene til MSI og nVidia gir som sagt samme utfall, noe eldre enn dette har jeg ikke forsøkt.

Når jeg fikk det nye kortet forsøkte jeg å bare bytte det ut med det gamle og installerte de nye driverene over. Dette gav ikke noe særlig bedre resultat i spill og når disse problemene begynte så smått etter hvert, formaterte jeg. Så la jeg inn WindowsXP på nytt, og de nye MSI driverene som jeg fant. Mener å huske at dette ikke funket og måtte tilbake ett hakk hos MSI, og det har funket tålig bra helt til nå.

Og jeg har jo utallige ganger prøvd å installere alle mulige versjoner for å få det til å funke, og har forsøkt å avinstallert hver driver før neste, eller så har installeringen gjort det selv. Noen flere ideer eller forslag?

Vurderer å kontakte Komplett for å høre om de vil ta det inn for en sjekk.

Edit: Når det gjelder den viften du anbefalte så var jo tanken min å ikke bytte ut MSI sin vifte, men å smelle inn noe ekstra. Er det noen flere alternativer enn Zalman?

Endret av flaZh
Lenke til kommentar

Har dette kortet, og nVidia silenceren... Jeg gikk tilbake til orginalkjøleren fordi jeg synest at silenceren ikke gjor noe forskjell.. Ble til og med litt mer lyd av den(?) Jeg har aldri hatt problem med dette kortet, og jeg kjøpte det så og si med en gang det kom :thumbup:

Lenke til kommentar

OK, en "great discovery" her.

Det ser ut til at en vifte ikke går rundt på hovedkortet. Mitt hovedkort er MSI KT4Ultra. Den viften som det står MSI AGP 8x på. Jeg har forsøkt å koble fra strøm fra disker og slikt for å se om jeg har for liten powersupply (360W), men den nekter bare å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med det kortet, funker helt fint til jeg skal spille (CS: Source, 1.6 osv) da skjermen slår seg av.

Har installert nye drivere og avinstallert gamle, justert oppdateringsfrekvensen osv.

Noen som har noen peil på hva som er galt?

Lenke til kommentar

Jeg har nå fiksa systemvifta på hovedkortet, og det er klart i følge PC Alert4 at gradene nå er mindre enn de var på både CPU og systemtemp.

Men problemene er der fortsatt, jeg snakker med Komplett om ingen har noen gode råd. Og mine problemer er ikke bare i spill, men når jeg skal f.eks. kjøre en filmsnutt.

Endret av flaZh
Lenke til kommentar

Hadde lignende problem med et annet msi hovedkort,og løsningen

var å sette Time setting mode under Advanced chipset features til Normal.

Vet ikke om det er samme bios og oppsett på disse hovedkortene,men

hvertfall på mitt kort viste det seg at innstillingen skrudde av agp fastwrite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...