Gå til innhold

kommer jeg til å kjenne forskjell?

Dingy

Anbefalte innlegg

Kommer jeg egentlig til å kjenne noen veldig merkbar forskjell fra:

AMD Sempron 2600+ til en AMD Athlon 64 3200+ ?

Eller kommer jeg til å tjene mer på å bytte skjermkort isteden?

(har ett geforce 3 64 mb Asus 8200 deluxe) ....

Har nå ett MSI KT6 Delta HK (AGP8x, Sata, osv.)

eller blir jeg pent nødt til å bytte begge deler for å få no særlig "guff" ut av det hele?

og, taper man mye på å kjøpe "Newcastle" kjernen istedenfor Winchester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller kommer jeg til å tjene mer på  å bytte skjermkort isteden?

I spill så vil du få en formidabel økning ved bytte av skjermkort.

Jeg vil ikke si at CPU'en du har idag holder tilbake spill i særlig grad, og ved å bytte den vil du dermed heller ikke få noen markant økning i spillytelsen med det eksisterende skjermkortet.

Mitt råd: Bruk CPU-pengene (rundt 1500 eller noe?) på et nytt skjermkort istedet - det vil bli en veldig synlig forbedring.

Du kan jo ta en titt her - og ha i bakhodet at GeForce 3 yter en del dårligere enn den GeForce 4'en som står nesten nederst på listen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Takker! Den ytelses testen der er egentlig akkurat det jeg har letet etter :) fortsatt endel kort som ikke er der da. (f.eks. 6600 GT..)

Med alle dagens skjermkort og forskjellige navn er det jo nesten umulig å vite hva som er hva :/

Så hvis jeg beholder min Sempron 2600+ cpu (klarer å klokke denne til ca. 180mhz FSB) og 2x512mb ram (dessverre 3 i CAS latency (btw: hvor mye merker man egentlig forskjellen fra 2 , 2.5 og 3 i CAS latency?)) og kjøper for eksempel ett :

Geforce 6600GT (koster 199 dollar):

Chipset/Core Speed: nVIDIA GeForce 6600GT/500MHz

Memory/Effective Speed: 128MB GDDR3/1000MHz

burde ikke det faktisk være raskere enn:

Geforce 6800

Chipset/Core Speed: nVIDIA GeForce 6800/325MHz

Memory/Effective Speed: 128MB DDR/700MHz

med tanke på at core speed og memory speed er såpass mye raskere? 6800 har jo fordelen med å ha dobbelt så mange pipelines da...

Men hva med ett 9800 pro (read XT) , ville det ha vært bedre enn 6600GT?

(er litt :mobo: innen dette området for tiden, ikke klart å holde følge..)

Takker for all hjelp!!

(btw: jeg bor i usa og bruker www.newegg.com ..)

edit: Sempron CPU'en min har faktisk 512 kb L2 Cache... vil ikke det da si at den har samme ytelse som en Athlon XP? (slik jeg har forstått det av tester jeg har lest så er hovedforskjellen mindre L2 cache (256) men det står at min har 512...)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å gå for ett ATI Radeon 9800 Pro 128 mb 256 bit(som "moddes" til XT hvis jeg er heldig å får riktig kjerne)

hvis det ikke er noen som har noen formeninger om at jeg burde gjøre noe annet?

Tar veldig gjerne imot enda flere tips!

Lenke til kommentar
Kommer jeg egentlig til å kjenne noen veldig merkbar forskjell fra:

AMD Sempron 2600+ til en AMD Athlon 64 3200+ ?

Eller kommer jeg til å tjene mer på  å bytte skjermkort isteden?

(har ett geforce 3 64 mb Asus 8200 deluxe) ....

Har nå ett MSI KT6 Delta HK (AGP8x, Sata, osv.)

eller blir jeg pent nødt til å bytte begge deler for å få no særlig "guff" ut av det hele?

og, taper man mye på å kjøpe "Newcastle" kjernen istedenfor Winchester?

Jeg ville faktisk gått for skifte av hovedkort og cpu + overgang til PCIe og vurdert å kjøpe meg ett 6600GT, iallefall hvis maskina var/er tiltenkt spilling.

Ja, jeg vet at dette kanskje blir litt i meste laget (prismessig), men, skal du uansett oppgradere, så er det nesten den løypa man burde gå (i mine øyne) nå som PCIe ser ut til å fase ut AGP mer og mer.

Forskjellen mellom newcaste og winchester, vel, skal du klokka, winchester, hvis du ikke skal klokke, så er det ikke nøye. Ut av eska, så yter de likt. :thumbup:

Du får fine ferdigsystemer (hovedkort, ram, skjermkort, cpu og kjøler) for 7000.-

Asus A8N-SLi

AMD 64 3200+ (winchester)

Kingston dual kit (hyperX) m. 2-2-2-5 timing.

POW 6600GT skjermkort

Artic Cooling Freezer64 prosessorvifte.

Men, dette var kanskje litt i meste laget av det du hadde tenkt deg prismessig av oppgradering.... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...