Gå til innhold

Hvor mye strøm tar en CPU?

mlrs84

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer litt på hvor mye og av hvilken spenning (5V eller 12V) en prosessor tar? Hvor mange watt og ampere er det snakk om? Må regne litt på hvor kraftig PSU jeg trenger nemlig.

Hvis det er greit å poste dette her også: vet noen hvor mye strøm et Sapphire Radeon X800XT tar? Begynner å lure på om jeg kanskje har kjøpt meg for svak PSU til det jeg trenger (Thermaltake Silent Power 560W)

Takk på forhånd

Endret av mlrs84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husker ikke helt, men tror ikke en cpu tar mer enn 40w(ta dette med en pose salt)

X800 tar vel noe av det samme.

når det gjelder volt på cpu så går vel garantien i dass, når vcore er over 2.0V så tror ikke den bruker mer volt en dette.

litt utydelig kansje men er litt trøtt og lat ;)

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Strømtrekket" (morsomt ord forresten)... i denne forbindelse.. tas dette kun fra 12V rail?

Dvs... når man skal beregne kraftig nok PSU iht. CPU.. er det da 12V'n man må passe på?

Kjører selv en [email protected] (dvs. 100W++) sammen med 9800Pro@XT++ helt greit med ett Sweeex PSU som kun har 15A på 12V..

Merkelig egentlig.. når enkelte her sier at minstekrav på 12V er 24A.. Min erfaring støtter definitivt ikke slike bombastiske utsagn..

Lenke til kommentar

Tallene stemmer jo, men jeg har av en eller annen grunn vanskelig for å tro at det går vanvittige 80A på et pinglete hovedkort :-D

Kopperbanene må jo bli svinvarm, effekttapet øker jo med kvadratet av strømmen; P = r * I^2.

Til sammenligning så blir en 1.5 mm^2 PN ledning ganske varm går det 16A igjennom den. Pinnene på en CPU er jo tynne som nåler.

Lenke til kommentar

Det er CPUer som trekker over 100A ... Det er en grunn til at dages CPUer har psyko-mange pinner. Langt over halvparten av pinnene er strøm inn og jording.

Mange bekker små de er ...

EDIT : Hvis vi ser på LGA775 sokkelen. Socket 775 er jo den samma kjerna som socket 478. Ergo må det være like mange data-pinner på de to sokkelene (sånn røfflig). Hvis vi sier at halvparten av de 478 pinnene er til strøm og halvparten av disse igjen er jording får vi (det er sikkert mer) : ca 240 datapinner. På Socket 755 blir det da ca 500 pinner til strøm+jord (775 - 240 / 2 ~ 250 pinner til jord)

Den råeste P4 har et oppgitt maks strømforbruk på 115W ved 1,4Vcore. Dette blir ca 82A. Legger vi 82A over 250 pinner får vi ca 0.3A per pinne. Med den raskeste socket 478 (3,4 GHz) blir tallet ca 103W/1,4Vcore / ca 120 pinner = ca. 0,6A / pinne.

Greit at CPUene bruker mye strøm, men med så mange pinner, blir det ikke såå stor belastning på hver enkelt leder.

*Ja, jeg veit at dette er svært unøyaktig matematikk, men noe mer nøyaktig regning krever nøyaktig pin-out og det gidder jeg ikke finne :p

Endret av ufo
Lenke til kommentar

AMD Athlon64 "Newcastle" og "Clawhammer" har oppgitt effekt på 89 W.

AMD Athlon64 "Winchester" har oppgitt effekt på 67 W.

AMD Athlon64 FX-51 til 53 har oppgitt effekt på 89 W.

AMD Athlon64 FX-55 har oppgitt effekt på 104 W.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/30430.pdf

Legg merke til at dette er effekt ved load.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...