TBJ Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Disse spørsmålene er garantert blitt svar på før.. Jeg har søkt litt på nett (i dette forumet) og ikke funnet så mye interressant, så ikke heng meg for å spørre de samme spørsmålene enda en gang.... Jeg skal snart kjøpe meg en bærbar mp3 spiller. og har derfor tenkt å kjøre over hele CD samlingen min til HD. Og det hadde vært fint om jeg kunne klart meg med å kun gjøre det én gang. Derfor vil jeg gjøre det "perfekt" med en gang. Derfor har jeg noen spørsmål: 1. Stor forskjell på bitrate? 192, 256 og 320kbps Vil jeg høre forskjell med kvalitets utstyr? Jeg har veldig dårlige høytalere her, så jeg dropper en lytte test nå. Men jeg holder muligheten åpen for å kjøpe en MP3 spiler og headphones av kvalitet, så derfor vil jeg ikke ha dårlig kvalitet. Hvis 320 er merkbart bedre enn 256, så skal ikke HD plass være min begrensning. 2. Er det stor forskjell på encodere? 3. Er det mye å hente på avanserte instillinger ala VBR / CBR? 4. Er Windows Media Player (10) greit nok, eller finnes det sterke argumenter som tilsier at den bør droppes ? (personlig har jeg sannsen for den) 5. Er det mulig å la et prog. hente opp ID3 tag på enkelt filer (musikk selvfølgelig) som ligger rundt på HD, eller MÅ man ha komplett CD for det? Jeg innser at jeg må gjøre rippejobben enda en gang i fremtiden, da når HD plass på MP3 spillere (og/eller andre spillere) ikke lenger er av noen betydning (begrensning). Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 1, stor forskjell på bitrates? ja, absolutt. jeg kjører aldri lavere en 224, og helst 320kbps. det er selvsagt når jeg ripper selv. det skal ikke store oppgraderingen av utstyret til før du merker veldig godt hvor rævva 128kbps egentlig er. 2, encodere? ikke som jeg har lagt merke til, eller gått nærmere inn på. 3, VBR\CBR? vet ikke. 4, mediaplayer? stort sett sugen til det meste. jeg bruker cdex, og er meget fornøyd med det. beste ripperen jeg har brukt. 5, tviler sterkt gitt.. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Fant denne; http://www.bestmp3guide.com./ Håper den har noe for seg.... Har noen andre kommentarer, så lytter jeg mer enn gjerne. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Tester EAC (Exact Audio Copy), men synes jeg manger noe; Må jeg selv navne katalogen musikken skal i?` Hadde håpet at den selv gjorde det etter mønster ala dette; Katalog <Artist> - katalog <CD tittel) - filer med min oppbygde ID3 tag. Trist hvis det må gjøres manuelt. Det fungerte så enkelt med Windows Media Player. Satt inn CDen, den lastet inn ID3 tag, og startet ripping automatisk. Spyttet den ut når den var ferdig,.. klar til å ta i mot ny CD. Denne muligheten finnes vel også på EAC? (det må det vel, siden folk skryter så mye av det prog., så forventer jeg det nesten) Håpe, håpe Endret 29. januar 2005 av TBJ Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Med audiograbber så lager den mapper på \artist\album med hjelp av cddb. Den lager også ID3 tag vha cddb. Filnavnet bestemmer du hvordan du vil ha det opppbygd. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Det er kun mappenavn jeg ikke får til med EAC. Resten virker greit. Har Audiograbber en sånn "secure mode" som EAC har som hindrer feil? (har lest så mye fint om at det er derfor folk sverger til EAC) Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Slik har jeg stilt inn EAC hos meg (navngivingen av filene da): %A\%A - %C - %N - %T (skråstreken er skille mellom mapper...) Resultatet for f.eks. et album med Teenage Fanclub blir da: Teenage Fanclub\Teenage Fanclub - Grand Prix - 02 - Sparky's Dream.mp3 Altså så har jeg en mappe pr. artist (den oppretter det hvis den ikke er laget fra før) og selve filnavnet er Artist - Album - Låtnummer - Låt-tittel. Forøvrig anbefaler jeg EAC - rippingen blir meget bra når du kjører i secure mode - har ikke oppdaget en eneste 'klikk'-lyd på noe av det jeg har rippet, noe jeg har vært plaget av med andre programmer. EAC henter selvfølgelig også info om CD'en fra nett - og legger inn ordentlige tag'er i filen som avspillere benytter seg av. Endret 31. januar 2005 av Shimano Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Takk! Akkurat den informasjonen jeg var ute etter. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 VBR og CBR er hhv variabel og constant bitrate. Dette har noe med streaming å gjøre. Lytter du på en cd har du en konstant strøm med data, altså CBR. Ser du nett-tv fra NRK.no så bruker de antakelig VBR, tilpasset etter din linjekapasitet. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 VBR har ingenting med linjekapasitet å gjøre. Lydstrømmen fra NRK kan godt være med konstant bitrate og alikevel være tilpasset linjekapasiteten din. VBR betyr at komplekse deler av en låt kodes med høyere bitrate enn mindre komplekse, lagringsplassen utnyttes mao. for å gi best mulig lyd pr. MB. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Okay, nå skjønner jeg. Jeg tenkte meg at datastrømmen varierte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå