Gå til innhold

PC tilkoblet TV - ræva bilde

Anbefalte innlegg

Vet det finnes en "guide" med mulige feilkilder, men finner den ikke... noen som har link til den?

Får svært lite farger på TVen..... utenom lilla (som egentlig burde være hvit)

I tillegg en "sølv farge" som er litt plagsom

Blått og rødt savnes!

Skjermkort: R9600pro

Kabel: Billig S-video/S-VHS - overgang til SCART.

TV: Billig phillips 28" (vet ikke om den er tilkoblet RGB, har det noe å si)

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme problemet. Har hørt at gamle tver har et annet scart format eller noe slik at fargene blir herpa. Prøvde å koble over scart til en litt nyere tv (6år gammel?) og da var det farger men humbug bildekvalitet. Prøv å fikse så du kan koble over S-vid. Funker sikkert bedre

Lenke til kommentar

Prøv en av de andre scart-kontaktene. Det er ikke alle (om noen) som støtter s-videosignalet. Men generellt blir bildet litt drit på yven.

Ett spørsmål: Hvordan gjør dere som har htpc dette her? Får man bedre bildekvalitet om man bruker tv-ut på et tv-kort enn på et skjermkort.

Jeg har nå 9800pro og kobler til en sony 28" som støtter s-video. Bildet er forsovidt helt greit, men med noen svake diagonale streker.

Tven er 50hz. Blir det mye bedre på en 100hz-tv?

Lenke til kommentar

Jeg fant heller ikke den linken.. Her er mitt problem.. Jeg har kjøpt meg denne S-VHS kabelen og tilkoblet den i S-VHS inngangen på tv'n min.. Dette går greit. Men så er S-VHS inngangen plassert så klønete at det blir stygt. Heldigvis kom det med en scart overgang slik at jeg kunne koble s-vhs kabelen på scart'n bak tv.. Da fikk jeg bare sort/hvitt bilde. Noen som vet feilen?

Edit: Skjermkortet er et MSI 6800NU

Endret av Prebo
Lenke til kommentar

Prebo:

Når du bruker S-VHS kabel og får gråt bilde.

Bruker du også vanlig analog kabel for å få farger lagt oppe på det grå bilde.

Når du bruker S-VHS blir bilde skarpere.

Har en LG tv fra 98. Den funker helt perfekt med tanke på PC.

Har ikke hatt noe problemer der.

Kn være pga. at jeg bruker BR kabler mellom dem da. Behøver ikke å bruker Monster kabel men faktisk kablene på Clas Ohlson er i bruk idag.

Du merker fort om det er kvalitets kabel...

Lenke til kommentar
Prebo:

Når du bruker S-VHS kabel og får gråt bilde.

Bruker du også vanlig analog kabel for å få farger lagt oppe på det grå bilde.

Når du bruker S-VHS blir bilde skarpere.

Har en LG tv fra 98. Den funker helt perfekt med tanke på PC.

Har ikke hatt noe problemer der.

Kn være pga. at jeg bruker BR kabler mellom dem da. Behøver ikke å bruker Monster kabel men faktisk kablene på Clas Ohlson er i bruk idag.

Du merker fort om det er kvalitets kabel...

Hmm.. Nå er ikke jeg helt med.. Jeg får bra bilde med farger når jeg kobler s-vhs kabelen direkte inn på s-vhs inngangen. Men når jeg kobler s-vhs kabelen via en overgang til scart, da får jeg bare sort/hvitt...

Lenke til kommentar
Jeg fant heller ikke den linken.. Her er mitt problem.. Jeg har kjøpt meg denne S-VHS kabelen og tilkoblet den i S-VHS inngangen på tv'n min.. Dette går greit. Men så er S-VHS inngangen plassert så klønete at det blir stygt. Heldigvis kom det med en scart overgang slik at jeg kunne koble s-vhs kabelen på scart'n bak tv.. Da fikk jeg bare sort/hvitt bilde. Noen som vet feilen?

Feilen er vel egentlig at du ikke har lest bruksanvisningen til TV-en (side 10)... :tease:

Bruk inngang EXT2 og trykk 3 ganger på EXT-knappen (indikerer S-VHS2 på skjermen).

Lenke til kommentar
Jeg fant heller ikke den linken.. Her er mitt problem.. Jeg har kjøpt meg denne  S-VHS kabelen og tilkoblet den i S-VHS inngangen på tv'n min.. Dette går greit. Men så er S-VHS inngangen plassert så klønete at det blir stygt. Heldigvis kom det med en scart overgang slik at jeg kunne koble s-vhs kabelen på scart'n bak tv.. Da fikk jeg bare sort/hvitt bilde. Noen som vet feilen?

Feilen er vel egentlig at du ikke har lest bruksanvisningen til TV-en (side 10)... :tease:

Bruk inngang EXT2 og trykk 3 ganger på EXT-knappen (indikerer S-VHS2 på skjermen).

Jammen var det ikke rett Mr D!! Takker for hjelpen! Hehe, nei, jeg har ikke lest i bruksanvisningen. Bruker ikke å gjør det, men har lært av mine feil :whistle:

Lenke til kommentar

øhh jeg har samme problemet som over her med at jeg kobler til med til og med samme kabel som han over også.

jeg kobler inn i scart inngangen på tven men jeg får kun svart hvitt. jeg har bare en scart inngang og det er en ganske ny tv. bare en måned gammel.

hva kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
jeg kobler inn i scart inngangen på tven men jeg får kun svart hvitt. jeg har bare en scart inngang og det er en ganske ny tv. bare en måned gammel.

De fleste nye billige TV-er med bare en scart støtter ikke s-video. Hva slags TV har du? Har du tittet i bruksanvisningen...?

Lenke til kommentar
hare n tandberg 21 tommer og har klikket i bruks anvisninga.

men jeg får jo veldig fint bilde + at jeg spilte av en film på den hvor lyden funka bra og alt var perfekt utenom at det var svart hvitt.....

hva kan det være??

Kjenner ikke de Tandbergmodellene som selges nå... Men når du sier 21" og bare en scart, så vil jeg av erfaring si at det er ca 95% sjanse for at problemet skyldes at TV ikke støtter s-video. Hvis du har lest i bruksanvisningen (skrives i ett ord :p ) om tilkoblinger av annet utsyr og det ikke står noe om s-video eller S-VHS, så er det også et sikkert tegn på at den ikke støtter s-video.

Løsning hvis andre innstillinger (PAL-B) er riktige: Colorfix eller en annen tilsvarende "s-video til kompositt"-adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...