Gå til innhold

fujitsu siemens amilo 1425

raym123

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har jeg endelig tatt en avgjørelse og jeg kjøpte en fujitsu siemens amilo 1425 på elkjøp..... Jeg bare lurer litt info om den for det står ikke noe om den i butikken

Har denne 2000 chace på prossessoren?

hvor mye rpm har harrdisken?

er dette en bra pc?

ser at den ikke ligger på elkjøp og det er ikke mange butikker som har den inne

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt denne Pc'en siden midten av desember, og jeg vil si det er en meget god maskin

MEN, den har 1 meget alvorlig skavank (etter min mening):

Batteriet tappes kontinuerlig for strøm, selv om maskinen er slått av. På undersiden av hovedkortet står det en spole som tapper batteriet hele tiden. I løpet av 1 døgn mister jeg 20-25% av batteriet. Diverse forum sier også at det interne batteriet tappes dersom du tar ut batteriet, så dette anbefales heller ikke.

Du kan finne ut om du har dette problemet (99.99% sikker på at du har det) ved å slå av maskinen og ha batteriet i, ta ut powerledning og legg øret til undersiden av maskinen (rett ved subwooferen). Dersom du hører en summelyd der under så har du samme feilen. alle jeg har testet har denne feilen. Mange tror lyden kommer fra suben, men dette stemmer ikke. Det er en spole, og det virker som den går i "selvsving" og lager mekanisk summelyd.

Jeg har vært i kontakt med Infocare (som har service på min maskin) om denne feilen , men de hadde ikke hørt om lignende feil før (selvføglelig ;) ).

Ifølge endel forum (spesielt de tyske) har denne feilen vært på alle M1425 maskiner. I tyskland har Fujitsu byttet ut hovedkortene på maskinene med denne feilen, da det er eneste måte å fikse denne feilen på (infocare sa også at hovedkort måtte byttes, kunne ikke bytte bare en spole?????) MEN, endel tilbakemeldinger tilsier at samme feilen også fremtrer på de nye kortene, hvor mye hold det er i dette vet jeg ikke.

Dersom du finner ut at du har denne feilen, anbefaler jeg deg å ta kontakt direkte med Fujitsu Siemens i Norge, da endel av nellikene på Elkjips rep.verksteder ikke akkurat er rakettforskere (av personlig erfaring) :D

Jo flere vi er med samme feil, jo større sjanse er det for at vi får en ordentlig fiks på dette..........

Jeg kommer til å avvente hele situasjonen noen mnd, og heller skifte maskin/hovedkort når barnesykdommene er borte. Dette er uansett uten tvil en reklamasjonssak, så du trenger ikke stresse og få nerver nå :p

Angående dine tekniske spm:

Disken er en fujitsu siemens 80gb 4200 RPM disk.

Ja den har 2mb cache

Jeg synes maskinen er knall, fint design og rå kraft.

Eneste ulempen (utenom strømfeilen da) er at viften går for ofte og bråker for mye. Dette kan ud få litt bedre kontroll over ved å innstallere SpeedswitchXP, et program som regulerer hastighet på CPU og dermed vifte). Men til å være en centrino maskin synes jeg den bråker for mye :(

Ja forresten kom på en ting til, tastaturet er litt "plastikk" og virker litt for løst, men jeg bruker eksternt tast uansett.

Jeg bruker denne maskinen til ganske heftig jobbing (3D studio Max og photoshop CS) og dette går uten problemer. Vil anbefale deg 1gb ram om du skal jobbe med slike programmer :)

I tillegg er maskinen genial å spille på (til å være bærbar), spiller Doom3, Half life 2, Men of Valour osv osv uten problemer (takket være et rått skjermkort ATI 9700 128mb). Eneste spillet jeg har slitt litt med (måtte gå ned på minimum kvalitet) var Far Cry :thumbdown:

Om du lurer på noe mer er det bare å komme med det :thumbup:

PS: langt (og kanskje kjedelig) innlegg, men nå fikk jeg jo sagt endel da:)

Lenke til kommentar

Forresten, glemte å si følgende:

Dersom du har kjøpt PCpå elkjøp regner jeg med at du har betalt 15-16.000,- for denne maskinen, stemmer det???

Hvilken CPU fikk du til den prisen???

Ville bare si at dersom du får problemer med maskinen er ikke elkjip det beste å ty til, så hadde jeg vært deg ville jeg evt brukt returretten (30 dager) hos elkjip og vurdert å kjøpe maskinen hos en av de store webshoppene som garantert er billigere.

KOMPLETT

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302932&cks=PRL

PS: var bare en tanke, er ikke mening å hate elkjip, men 2000,- er jo penger spart :)

Lenke til kommentar

takk for svarene gadus :p

jeg kjøpte den på elkjøp til 14000kr

er det med batteriet skadelig?

vil batteriet bli fortere slitt da?

jeg har nesten alltid strøm kabelen i pcen :p

men hvis batteriet blir helt utslitt så funker ikke strøm kabelen heller?

kan være enig med at den bråker litt, den blir ekstra varm der hvor di klistremerka sitter rett under pilene

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er direkte skadelig for batteriet.

Jeg har nesten alltid kabelen i jeg også, men det er jo ikke det som er poenget. Vil jo påstå at det er særdeles irriterende de gangene du f.eks skal på tur eller er og reiser hvor du ikke alltid har tilgang til strøm. Etter to dager har du mistet 50% av batteriet uten å ha hatt maskinen på :thumbdown:

Har du sjekket om du har summelyden på din maskin også????? Er nysgjerrig på om du har den eller ikke. Dersom du er så heldig at du ikke har denne feilen, er du isåfall den første jeg vet om

Lenke til kommentar

Angående dine tekniske spm:

Disken er en fujitsu siemens 80gb 4200 RPM disk.

Det er IKKE en Fujitsu Siemens harddisk, men en Fujitsu harddisk. Har ikke noen god erfaring med disse med tanke på ytelse og varme. Min ble ekstremt varm. Lagde merke i oversiden op laptopen pga varmen,

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er direkte skadelig for batteriet.

Jeg har nesten alltid kabelen i jeg også, men det er jo ikke det som er poenget. Vil jo påstå at det er særdeles irriterende de gangene du f.eks skal på tur eller er og reiser hvor du ikke alltid har tilgang til strøm. Etter to dager har du mistet 50% av batteriet uten å ha hatt maskinen på :thumbdown:

Har du sjekket om du har summelyden på din maskin også????? Er nysgjerrig på om du har den eller ikke. Dersom du er så heldig at du ikke har denne feilen, er du isåfall den første jeg vet om

jeg har den summelyden hehe

den spolen som gjør det må vel bli utslitt en gang siden den står og går hele tiden selvom den er skrudd av?

spør kansje domt her nå ja :p men er ikke innterisert og og bytte en spole inni pcen om noen år

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei

Nå har jeg endelig tatt en avgjørelse og jeg kjøpte en fujitsu siemens amilo 1425 på elkjøp..... Jeg bare lurer litt info om den for det står ikke noe om den i butikken

Har denne 2000 chace på prossessoren?

hvor mye rpm har harrdisken?

er dette en bra pc?

ser at den ikke ligger på elkjøp og det er ikke mange butikker som har den inne

Takker for svar

du får jo akkurat samme PC for 2000 kroner mindre på nettet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg stilte samme spørsmål som er diskutert her til leverandøren. Her er svaret:

Når det gjelder denne modellen, så har det vært enkelte tilfeller på noen eldre

modeller. Ved å oppgradere BIOS til versjon 1.05c så blir strømsparefunksjonen

til hovedkortet betydelig forbedret. Det har blitt byttet noen hovedkort til en annen

modell, men sannsynligheten for at dette gjelder maskinene som blir sendt ut i

denne casen er liten.

Stemmer dette, eller hjelper ikke BIOS oppdatering mot spole strømtap feilen?

Lenke til kommentar

Når det gjelder driver oppgraderinger til Fujitsu Siemens Amilo M1425, bruker

dere de offisielle på hjemmesiden til Fujitsu Siemens eller driverne fra produsent?

Lurer på om driverne er tilpasset spesielt denne pcen osv..

Feks brenneren NEC ND-6500A eller skjermkortet ATI MOBILITY RADEON 9700.

Lenke til kommentar

Da var min bærbare i hus også, men....

Fikk den ferdig installert med XP Home, som ble byttet ut til fordel for Pro. Nå har jeg oppdaget et lite problem.. Fulgte det med noe programvare for å endre mus-følsomheten? Det er jo klin umulig å skrive uten at musa blir trykt ned... Andre som har problemer med dette?

Går det ikke ann å endre følsomheten, må jeg disable hele greia...

Ellers er jeg veldig fornøyd med PC'en... Installerte driverene jeg fant på Fujitsu-Siemens sine sider, om noen lurte på det.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg veldig fornøyd med PC'en... Installerte driverene jeg fant på Fujitsu-Siemens sine sider, om noen lurte på det.

Kan sjekk mine musfølsomhet innstillinger ikveld..

Men problemet jeg mente med grafikk drivere, var at de offisielle ATI

driverne er jo mye nyere, enn de ref driverene til Fujitsu Siemens har

på sine sider. De er jo fra juni 2004 :thumbdown:

Lenke til kommentar

hehe... tror jeg skal sjekke litt bedre på hjemmesidene til Fujitsu neste gang... downloadet mus-drivere og vips... Nå ble det mye lettere å skrive ja.. :-)

Det er jo bare å prøve med driverene fra ATI da, skjer vel ikke så mye.. I værste fall må du starte i VGA-mode for så å installere Fujitsu sine egne drivere... Skulle gjerne har prøvd, men er litt opptatt i jobben til å kunne teste dette akkurat nå... Skal skrive her om jeg får tid en dag.. Er jo påske snart også... hehe

Gleder meg som en liten unge til påsketuren jeg nå... Ny bærbar og ny mediaspiller, så nå kan jeg se filmer både på hytta og på skituren.. :-D

Lenke til kommentar

Til dere andre som har 1425'n: hvordan oppfører "vifte"-knappen seg til dere? Jeg kan slå av vifta, men ikke på.. Kunne tenkt meg denne funksjonen... Kan fort bli varmt om jeg slår av i lengre tid...

Greit å samle all info om denne bærbaren under denne tråden, så er alt liksom samlet på samme plass.. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...