Gå til innhold

spørsmål om ntfs filsystemet

Anbefalte innlegg

Har hele tiden brukt fat32 filsystem inntil jeg for en uke siden la om til ntfs. Det er en ting jeg ikke skjønner, og det er at når jeg laster ned ei fil på f.eks 4 Gb, så står det hele tiden i windows utforsker at fila er 4 Gb, til tross for at den er bare halvferdig nedlastet. Er dette riktig?

Endret av tommy18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter NTFS, ikke NTSF. Men men...

Grunnen til at fila viser seg som 4GB er at programmet som du bruker til å laste ned har sagt ifra til windows hvor stor fila kommer til å bli og bedt om at det preallokeres plass til den så windows ikke fyller opp harddisken med andre tinger mens din download pågår.

Lenke til kommentar

Enkelte programmer allokerer plass på disken, slik at diskplassen blir holdt av til den filen. Dette for å forhindre at diskplassen skal bli brukt opp, slik at du ikke får lastet ned filmen. Dette gjør at diskplassen oppfattes som "i bruk" og dermed er den tilsynelatende 4GB.

Lenke til kommentar

ser du ikke har rettet starten av tråden og vil gjerne gjenta det som ble sagt tidligere, det heter ntfs ikke ntsf. det står for new technology file system mener jeg å huske.. er hvertfall fint om du skriver det riktig så folk som søker på ntfs finner tråden din :)

Lenke til kommentar

Vel, fila tar ikke opp mer plass en halvveis om kun logisk size er satt...

Men vil uansett fraråde deg å gamble på å bruke "restplassen" til noe underveis, for det vil før eller siden skjere seg... Har vært borti at windows xp har gått totalt bananas når ledig diskplass ble 0 bytes på systemdisken f.eks....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...