Gå til innhold

Hvordan universet ble til !


Anbefalte innlegg

Hm... hvor ble d av temaet her...?

Noen som fortsatt vil diskutere seriøst?

 

Vi vil uansett aldri kunne "bevise" hvordan universet ble til.

Vi kan per idag forklare ganske så detaljert om hvordan det utviklet seg, men aldri hvordan det startet.

 

Og det er jo her troen kommer inn! Og for min del også logikken!

Jeg tror at Gud skapte universet.

Hvordan han gjorde det er for oss umulig å vite.

Forklaringen i Bibelen er 100% sikkert bare bilder på hva som skjedde, så vi skulle kunne forstå noe som helst.

Men poenget er uansett ikke hvordan Han gjorde det, men AT Han gjorde det.

 

For meg er det HELT ulogisk at ingen står bak universets opprinnelse.

Også vitenskapelig sett er dette faktisk ulogisk, jamfør loven om energi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

tunefish sa:

Men poenget er uansett ikke hvordan Han gjorde det, men AT Han gjorde det.

 

Helt enig! Jeg blir derimot provosert av kristne som ikke forstår at fortellingene i Mosebøkene er bilder og ikke beskriver hva som faktisk skjedde. Derfor kan kristne tro på "The Big Bang" eller evolusjon for den slags skyld siden det er Gud som står bak...

 

tunefish sa:

For meg er det HELT ulogisk at ingen står bak universets opprinnelse.  

 

Denne påstanden er i seg selv ulogisk! "The Big Bang" blir ikke mer sannsynlig av at en "guddommelig kraft" er med i bildet.

Lenke til kommentar

tunefish sa:

For meg er det HELT ulogisk at ingen står bak universets opprinnelse.

Denne påstanden er i seg selv ulogisk! "The Big Bang" blir ikke mer sannsynlig av at en "guddommelig kraft" er med i bildet.

 

Ok... for det første så vil vi aldri komme til bunnen av denne saken med bare logikk. Men sålangt som logikken rekker i dette spørsmålet så mener jeg personlig at det er lite logisk/umulig at noe kan skape seg selv i det hele tatt.

Og HVIS dette var mulig, så er tilfeldighetene for at at du og jeg sitter og diskuterer her idag så vanvittig uendelige og usannsynlige at det ville nærmest virke enda mer ulogisk enn at universet i utgangspunktet oppstad av seg selv.

Lenke til kommentar

tunefish sa:

Men sålangt som logikken rekker i dette spørsmålet så mener jeg personlig at det er lite logisk/umulig at noe kan skape seg selv i det hele tatt.

 

Jeg forstår at denne problematikken er vanskelig å begripe, men den gir mer "håndfaste" bevis for skapelsen enn en religion kan. En religion er tross alt en tro og ikke en vitenskap.

 

tunefish sa:

Og HVIS dette var mulig, så er tilfeldighetene for at at du og jeg sitter og diskuterer her idag så vanvittig uendelige og usannsynlige at det ville nærmest virke enda mer ulogisk enn at universet i utgangspunktet oppstad av seg selv.

 

Selvsagt er muligheten for at evolusjonen skulle frembringe oss svært liten, men hvis det ikke skjedde i utgangspunktet kunne vi heller ikke fundere på nettopp dette.

 

Edit: 15 myter kreaksjonister har:

http://www.sciam.com/article.cfm?articleID...umber=1&catID=2

Lenke til kommentar

Trode i det miste at noen her viste at universet ble skapt i en rusisk plutoniums box. Alt du trenger å gjøre er og tøme i ca. 19L H-melk (helst en slik spansk type som holder seg fesk i romtemperatur i 10 år) og la det stå og modne i noen miliarder. Så kan man åpne og se. Volla et helt nytt univers der du kan kalle deg GUD eller hva F43n du vil. Bon apetit. :o

Lenke til kommentar

Vil bare nevne en veldig viktig og egentlig ganske skremmende ting når det gjelder dette med hvordan universet ble til. Det er ganske enkelt at:

 

Enten har noe eksistert evig, eller så har noe oppstått av seg selv.

 

Svært logisk at så må være tilfellet, selvsagt... Men spør du meg er begge deler ufattelig og umulig, hvilket betyr at minst en ufattelig og umulig ting må være sann! (Det var dette som var den skremmende delen :) )

 

Dette er noe alle bør tenke gjennom når de diskuterer livets mening og opprinnelse!

 

Forskjellen på kristne og ikke-kristne blir da egentlig at kristne mener at gud har eksistert evig og laget universet (også ufattelig), mens vi andre enten mener at alt ble til under BB eller at universet selv har eksistert evig.

 

(Min personlige mening er at det er nok med en ufattelig og umulig ting, så jeg velger å holde gud utenfor...)

Lenke til kommentar

Tror nok det tar litt tid, men en dag vil folk/biologiske enheter (hvem vet hva evolusjonen vil frembringe...) som vet mer om hvordan ting funker se tilbake på diskusjoner som denne og le overbærende.

-Akkurat som når vi ler av folk som trodde jorda var flat...

Lenke til kommentar

Enten har noe eksistert evig, eller så har noe oppstått av seg selv.

Bingo.

Dog ville jeg heller brukt ordet "noen". :)

 

Men spør du meg er begge deler ufattelig og umulig, hvilket betyr at minst en ufattelig og umulig ting må være sann! (Det var dette som var den skremmende delen :) )

Ufattelig for et menneske? Helt klart.

Umulig for Gud? Helt klart ikke.

 

Forskjellen på kristne og ikke-kristne blir da egentlig at kristne mener at gud har eksistert evig og laget universet (også ufattelig), mens vi andre enten mener at alt ble til under BB eller at universet selv har eksistert evig.

Hadde jeg ikke hatt troen, så tror jeg at jeg kunne sagt noe ganske identisk som dette her. Bra og enkelt formulert.

 

Men etter at jeg fikk troen, så måtte jeg bare innse (som jeg skrev over) at det er mye jeg faktisk ikke kan fatte, og at Gud er så uendelig mye større enn hva jeg kan forstå. Og det er derfor jeg kan stole så blindt på Ham, fordi jeg vet Han er så mye større enn meg, og at Han vet hva som er best for meg.

 

Men om man velger å tro at mennesket i seg selv er sentrum for tilværelsen, så forsvinner Gud ut av bildet, som du selv sier, og dermed setter man ikke lenger lit til Gud, men til seg selv.

Lenke til kommentar

bihelland wrote: "Enten har noe eksistert evig, eller så har noe oppstått av seg selv"

 

Hmm.. interessant. Jeg tror ikke noe har eksistert evig. Da må noe ha oppstått av ingenting. Dvs ting kan oppstå fra ingenting. Skremmende tanke, er nok mer mellom himmel og jord enn hva vi tror..

 

Fra ingenting kom det altså en stor energimengde og gitte fysiske lover.

 

Det er igrunn alt som trengs, for energimengen vil forme seg etter de fysieks lovene som er gitt. Akkurat som fraktaler, så har ting utformet seg etter denne energimengden.

 

Det er rart ting oppfører seg som fraktaler i naturen. Det er nesten kontrollert kaos.. kommer vel av en fysisk regel/lov som vi enda ikke har funnet?

 

Det letteste er jo å si at det står noe guddommelig bak alt, men... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
bihelland wrote: "Enten har noe eksistert evig, eller så har noe oppstått av seg selv"

 

Hmm.. interessant. Jeg tror ikke noe har eksistert evig. Da må noe ha oppstått av ingenting. Dvs ting kan oppstå fra ingenting. Skremmende tanke, er nok mer mellom himmel og jord enn hva vi tror..

Om noe har eksistert evig kan det vel ikke ha oppstått av ingenting. Isåfall har det jo ikke eksistert evig.

Ordet evig er igrunnen et meningsløst ord. Istedet for evig ville det vel være bedre å si at tiden ikke eksisterer. Altså: Evig = Ikketid

Lenke til kommentar

ingen som har sitert HGttG ennå? :D

 

"I begynnelsen ble universet skapt. Dette gjorde mange svært sinte og blir i vide kretser betraktet som et dårlig trekk."

 

Det er ikke direkte svar på spørsmålet, og den er ikke så utdypende, men jeg synes selve utsagnet holder vann, hehe...:)

Lenke til kommentar

Og HVIS dette var mulig, så er tilfeldighetene for at at du og jeg sitter og diskuterer her idag så vanvittig uendelige og usannsynlige at det ville nærmest virke enda mer ulogisk enn at universet i utgangspunktet oppstad av seg selv.

 

Men dersom det er en mikroskopisk mulighet for det så vil det vel i et evig univers til slutt skje uansett hvor lav sannsynligheten er for det? Det må skje. Altså var det uungåelig at vi kom til å sitte her og diskutere dette. Tilslutt måtte det bare skje.

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Den 2002-06-17 18:26, Kjetil Lura skrev:

 

Vitenskapen kan ikke bevise at bibelens innhold stemmer derfor er de kritisk til bibelen.

 

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

 

Tvert imot. Store deler av innholdet i Bibelen har i den moderne tid vist seg å ikke være riktig. Så ingen med vettet/kritisk sans i behold vil lenger tro ordrett på innholdet i denne boken.

 

LeD

 

Hva er det du sikter til? Moderne arkeologi har funnet ut at mange av Bibelens hendelser og personer FAKTISK har funnet sted. Her er noen eksempler:

 

Antal håndskrifter av Cæsar sin Galler-krig: 10, den tidligste håndskrift ble skrivet ned 950 år etter hendelsen.

Antal håndskrifter av NT: 5000 (gresk) + 10 000 (latin) + 9300 (andre), den tidligste håndskrift ble skrivet ned 300 år etter.

 

Bevis for Jesu eksistens finnes bl.a. hos to romerske historikere, Tacitus og Suetonius. (I tillegg til NT og en del jødiske historikere)

 

Arkeologiske funn ved Tigris og Eufrat viser at ur-bosettningene ikke dyrket flere guder, men bare en, ikke slik som tidligere anntatt. Videre viser denne arkeologien at den primitive monoteismen snarlig gikk tapt og endte med at bosetningene snart hadde oppmot 5000 guder.

 

Bymurene til Jeriko er blitt grundig undersøkt av John Garstang som sier at de falne bymurene er som "falt utover" (noe som er helt utenkelig når man skal erobre en by) Dette er omtalt i Bibelen.

 

Mer enn 40 konger som er nevnt i Bibelen er funnet i gamle arkeologiske opptegnelser. Både jødiske konger og "utenlandske" bl.a. egyptiske, assyriske og babyloniske.

 

Dette var bare en liten smakebit på Bibelens troverdighet.

 

KILDE: Norsk Studie Bibel, av Bibelforlaget Norge

Lenke til kommentar

For meg er det HELT ulogisk at ingen står bak universets opprinnelse.

Også vitenskapelig sett er dette faktisk ulogisk, jamfør loven om energi.

 

Nåja. Her er det meget å ta fatt i.

 

Ingen kan bevise Big Bang med 100% sikkerhet. Man vet ikke hva som skjedde i det øyeblikket Big Bang oppstod. Det man vet er hva som skjedde i et trillionsdel av et sekund etter Big Bang oppstod.

En liten oppsummering

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...