Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med "2 pces lan"(Igjen!)

Anbefalte innlegg

har koblet sammen slik:

moden-cat5-->pc(med to nettverkskort)--krysset kabel-->pc.

hvilke innstillinger skal jeg bruke for å få dette til å virke, er litt noob på dette området.

har søkt på forumet og sett i windows hjelpefiler og prøvd selv med de veiviserne og litt sånn uten hell.

:blush: kan noen hjelpe meg ut litt ? det er ikke katastrofe om adsl ikke virker vikstigst at pcene får lanet.

Se nederste post

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags ADSL leverandør har du? Regner med at du har spurt de om du kan få dele ADSL linja de mellom to PC`er og de har svart: "Joa går fint det putt inn to nettverkskort i en PC så vips" :roll: Er en mulighet det også men fy søren til kompetanse de folka har. I så fall så må den PC`en med to nettverkskort være på hver gang du skal ut på nettet med den andre. Nei og nei, her er mitt forslag.

Lurer på om det med kryssakabler skal funke? Mitt råd er å skaffe deg ukryssa kabler fordi det er det mest vanlige når man skal koble seg opp mot internett ala ADSL. Så kjøper du en switsch som du da bruker til å koble de to PC`ene som skal ha internett tilgang og LAN-tilgang. Da trenger du ikke å ha 2 stk nettverkskort i den ene PC`en. Dette oppsettet skal funke fordi jeg har maken hjemme, pluss at du sliper å ha begge maskinene på for å surfe på nettet. Jeg legger også ved et bilde som jeg har modifisert slik at det forklarer deg litt nærmere det jeg har fortalt ovenfor. Du finner også foresten en del om ADSL her:ADSL tilkobling

post-61-1106947129_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du ser bort i fra adsl, så er det bare å plugge i krysset kabel mellom begge maskinene. Da trenger du ikke tenke på to nettverkskort.

Skal du ha internett så velger du "allow other networkusers to connect throug this computer's Internet connection" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Jeg kjører trådløs ruter>pc>pc og jeg bruker ukrysset kabel mellom pc'ne. skal bare være å kjøre wizarden"Installer hjemmenettverk eller et lite kontornetverk" som dukker opp til venstre når du går på "Mine nettverkssteder" på begge maskinene. Slå også av evt. firewalls for å ungå unødvendig plunder, men da bør man ikke være på internett.

Lenke til kommentar

har nå tologmed tatt ut ekstra nettverkskort og bare konsentrert meg om de integrerte nettverksortene koblet sammen med en krysset kabel.

har kjørt den dere "lite kontornettverks wizarden" x-antall ganger, med firewall på og av fildeling på og av.

har valgt: annet-->nettverk uten internett osv.. til slutt står det at jeg må kjøre den på de andre datamaskinene for å få det til å virke på begge datane.

hva er galt? er det noen settings under "LAN-høyhastighets tilkobling" jeg skal fikse?

kan jeg sette det opp manuelt eller noe?

Lenke til kommentar

Skru av brannmur på for de netverkskortene som benyttes mellom maskinene. (Kun det ene kortet på maskina som har to.)

Kjør wizarden for å sette opp hjemmenetverk, først på maskina med to netkort. (Control-panel -> Network -> Network Setup Wizzard (har et hus som ikon))

Lenke til kommentar

Hadde faktisk det samme problemet for noen uker siden, men jeg husker søren meg ikke hva jeg gjorde for å fikse det. Skal si ifra når jeg kommer på det. ;)

Edit: Har du prøvd det første valget i nettverksveiviseren? Det valget ser jo mest riktig ut. Og forresten, hvis du ikke blir bedt om det, restart pcen når du er ferdig med veiviseren.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

windows liker bedre et subnet som ikke har verdien 0.

sett 192.168.1.2 og 192.168.1.3 som IP, og sett samme workgroup, så skal du se at det virker :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

da var problemet her igjen.

det står "lokal tilkobling 1.00MBits" og jeg kan se hans pc i "mine nettverksteder"

jeg kan ikke pinge han i "cmd" og prøver jeg å gå inn i han får jeg meldingen "//nettverksbane ikke funnet"

:nei:

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...