Gå til innhold

Er ikke Mac en PC ?!


Anbefalte innlegg

Hallo hallo

 

jeg har i det siste diskutert forskjellene mellom en Mac og andre computere. Motparten insisterer på at vi da diskuterer Mac vs. PC. Jeg er klar over at man vanligvis reffererer til Mac som Mac, og PC som en maskin basert på Intel eller AMD, ofte med et windows basert OS. Poenget mitt er at dette på en måte blir feil da jeg mener at også Mac er en PC. (personal computer). Er det jeg som er helt på bærtur eller har jeg et poeng?

 

hadebra :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC = Personal Computer.

 

Personal Computer = personlig datamaskin.

 

Mac = personlig datamaskin.

 

Ergo Mac = PC.

 

Men det som man egentlig mener når man omtaler den standard PCen som PC er IBM kompatibel PC. Da dette er noe langt og tungvindt til daglig bruk har det blitt forkortet til PC.

 

Mac =/= IBM kompatibel PC.

 

Så begge deler er på en måte rett, selv om at Mac i bunn og grunn er like mye PC som IBM kompatible PCer er det. :)

 

Man kan bruke standard disker og minne i Mac maskiner, da med forbehold om at Macen er noe kresen på minne.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Fattern min mente at Mac var en PC, mens jeg er litt uenig, basert på det dere sa. dessverre måtte jeg gi meg:/

 

Hva er en Mac? Det er en datamaskin produsert av apple.

 

Hva er en PC? Det er en datamaskin til personlig bruk.

 

kjøper du en Mac som er beregnet til personlig bruk så har du kjøpt en datamaskin.

 

Enig?

Lenke til kommentar

IBM Personal Computer

Model: 5150

Released: September 1981

Price: US $3000

CPU: Intel 8088, 4.77MHz

RAM: 16K, 640K max

Display: 80 X 24 text

Storage: optional 160KB 5.25-inch disk drives

Ports: cassette & keyboard only

internal expansion slots

OS: IBM PC-DOS Version 1.0

 

Kilde: http://oldcomputers.net/index.html

 

Dette var vel starten på det vi idag kaller en windows basert Sukssen til dette system var at mange begynte å lage kort/ deler/ kopi av PC med

utskiftbare deler etter en standar som gjorde det lett for de fleste og bytte ut deler underveis. Mac er vel i seg selv ett begrep. "Varemerke"

Lenke til kommentar

Begge er personlige datamaskiner, men når vi snakker om ibm-kompatibel PC mener vi maskiner med amd/intel/andre-prosessorer, såkalte x86-baserte maskiner(eller de som emulerer x86).

 

De aller fleste datamaskinnyheter som dekkes på hw.no er pc-relaterte. amac.no (hw.nos søsterside) dekker mac-nyheter (selv om det har forekommet at hw.no har kalt en mac for en pc).

 

Mac og PC har forskjellige forum, forskjellige internettsider og man blander sjelden uttrykkene i fag-, proff- og entusiastmiljøer.

 

Og si at uttrykket "PC" kun skal bety personlig datamaskin og ikke x86-basert maskin, mener jeg blir for teit i de nevnte miljøene, da "PC" har betydd "ibm kompatibel PC" helt siden de to maskinene kom på 80-tallet.

 

Poenget er at vi trenger et samlende uttrykk for x86, x86-emulerende og x86-64-baserte maskiner og ikke blande dette med andre typer!

 

Fattern min mente at Mac var en PC

Fattern min lærte meg det nøyaktig motsatte da jeg var 6 år :p

Lenke til kommentar

begge to er like mye pc. bare at de to bruker forskjellig operativsystem i tillegg til arktitekturiske forskjeller.

 

selv om vi som sitter her, i allefall brorparten, bruker intels prosessorarkitektur(x86), betyr ikke det at en Mac, som jeg sitter med, er en mindre personlig datamaskin enn en som har intel eller amd prosessor...

Lenke til kommentar

pc i folketalen er et kallenavn på et ibm-kompatibelt system

mac blir bare omtalt som mac

 

begge er en pc hvis en kun ser på betydningen av ordet pc

 

datamaskin er mer en bare pc og mac hvis en bare ser på betydingen av ordet. En datamaskin er en maskin som prosseserer data. Det kan være alt i fra en pc til en kalkulator og kuleramme.

 

pc er etter min menig slik jeg beskrev øverst en ibm-kompatibel x86 system og en mac er en mac

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har havnet i diskusjoner i forhold til om Mac er en PC, er nok at jeg har opplevd motparten som litt "jålete", når de argumenterer for Mac. (Stort sett grafiske designere, som er gode til å bruke maskinene, men ikke særlig interesert i å forstå hvordan maskinene virker. Når jeg foreslår at de kan skaffe seg andre maskiner enn Mac å jobbe på, ( for å spare noen kroner), får jeg oppgitte tilbakemeldinger om at det kun er Mac som gjelder i forhold til grafisk design i jobbsammenheng. Er dette riktig eller kan det være utslag av "jåleri" ?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har havnet i diskusjoner i forhold til om Mac er en PC, er nok at jeg har opplevd motparten som litt "jålete", når de argumenterer for Mac. (Stort sett grafiske designere, som er gode til å bruke maskinene, men ikke særlig interesert i å forstå hvordan maskinene virker. Når jeg foreslår at de kan skaffe seg andre maskiner enn Mac å jobbe på, ( for å spare noen kroner), får jeg oppgitte tilbakemeldinger om at det kun er Mac som gjelder i forhold til grafisk design i jobbsammenheng. Er dette riktig eller kan det være utslag av "jåleri" ?

Satt veldig på spissen:

Du meiner altså at unix/linux-folka også er jålete og ikkje opptatt av korleis maskina virker, sidan Mac OS X er unix-kjerne med eit visuelt grensesnitt oppå?

 

Høres litt ut som du ikkje har kikka på OS X, men baserer dine meinagar på dei gamle MAC OS-systema. (som nettopp hadde slike svakheiter)

 

Over til topic:

 

Arktitekturen i CPUen er anderledes i ein Mac enn den IBM-kompaptible PCen,f.eks mengda operajonskommandoar som er tilgjengenleg. Dermed er det også hardwareforskjeller mellom det "almuen" kallar PC og kva ein MAC er.

 

 

Mvh

JanEirik

(Skap-Macer)

Lenke til kommentar

Det var veldig på spissen også...

 

Jeg er enig i at den generelle MAC-bruker ikke nødvendigvis er så veldig interessert i "the inner workings", men det finnes jo mange unntak. Jeg kjenner mange MAC-brukere som er veldig avanserte softwaremessig (altså, de har veldig god kjennskap til OSX og hvordan det fungerer).

 

Det finnes jo også de som sluker alt Apple sier og siterer diverse ting som står på Apple sine hjemmesider (samt andre pro-Apple sider), uten å egentlig vite hva de snakker om. For å si det rett ut; mye av det Apple kommer med er ren propaganda....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...