Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble 4 switcher sammen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Beste her er å koble giga-switchene sammen så du får utnytta gbit mellom alle brukerne på gbit switchene. og så en uplink til 24portern...

så det vill si at jeg får bare 100 mb på gigan...

mister så mange porter på og koble vidre

Lenke til kommentar
Så å si alle nye switcher er auto-sense, så du trenger med stor sannsynlighet ikke kryssa kabler. Husk at når du kobler gigaswitcher opp mot en 100mbit switch så vil du aldri få mer enn 100mbit.

ikke på gigan eller?

Alle maskiner som er koblet til den samme gigaswitchen får giga, men mellom gigaswitchene blir det ikke giga, fordi disse signalene går mellom en 100mbit switch.

Det vanligste er jo å koble opp hovedpunktet med giga og resten av switchene med 100, (hvis ikke alle giga seff), helt motsatt av hva du har tegnet.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det slik som på tegningen jeg legger ved her.

Da får du en Gigabit-switch som "backbone" i steden for en 100Mb-switch som backbone. Da får alle med gigabit nettverkskort på switch1 gigabit tilknytning til alle med gigabit nettverkskort på switch2. Det vil de jo ikke klare på din tegning.

Ellers vil jo alle på din 100Mb-switch bare få 100Mb mot alle andre, uansett om de andre har gigabit-kort eller 100Mb kort, men sånn må det jo bli. Uansett vil den løsningen jeg tegnet opp gi bedre ytelse for alle som sitter på gigabit-switchene og har gigabit-kort

Håper du skjønner tegningen.

post-61-1107696683_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Så å si alle nye switcher er auto-sense, så du trenger med stor sannsynlighet ikke kryssa kabler. Husk at når du kobler gigaswitcher opp mot en 100mbit switch så vil du aldri få mer enn 100mbit.

ikke på gigan eller?

Alle maskiner som er koblet til den samme gigaswitchen får giga, men mellom gigaswitchene blir det ikke giga, fordi disse signalene går mellom en 100mbit switch.

Det vanligste er jo å koble opp hovedpunktet med giga og resten av switchene med 100, (hvis ikke alle giga seff), helt motsatt av hva du har tegnet.

de som er på 24 porteren får ikke....det er greit så lenge vi andre får :yes:

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort det slik som på tegningen jeg legger ved her.

Da får du en Gigabit-switch som "backbone" i steden for en 100Mb-switch som backbone. Da får alle med gigabit nettverkskort på switch1 gigabit tilknytning til alle med gigabit nettverkskort på switch2. Det vil de jo ikke klare på din tegning.

Ellers vil jo alle på din 100Mb-switch bare få 100Mb mot alle andre, uansett om de andre har gigabit-kort eller 100Mb kort, men sånn må det jo bli. Uansett vil den løsningen jeg tegnet opp gi bedre ytelse for alle som sitter på gigabit-switchene og har gigabit-kort

Håper du skjønner tegningen.

ja men da mister jeg så mage porter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...