Grom Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hei. Jeg driver og prøver meg litt fram blandt forskjellige Linux- distroer nå og lurte på om jeg skulle tatt meg en titt på Sun Solaris (vet dette ikke er Linux). Har kikket en del i forumet her og har ikke funnet veldig mye om Solaris, virker som om det stort sett er Linux- distroer som nevnes. Noen som har vært borti Solaris og kan gi litt tilbakemeldinger om det? Passer det best som server osv. osv... Takker for svar. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Det eneste jeg vet om det er at GUI'et ser ut som KDE 1.0 Endret 28. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det eneste jeg vet om det er at GUI'et ser ut som KDE 1.0 Tenkte du kanskje på de gamle OpenLook-baserte applikasjonene? Isåfall ser de mye verre ut enn KDE 1.0 Men alvorlig talt, man velger jo selv hva slags WM man ønsker å kjøre, akkurat som i linux. KDE maintaines også til Solaris. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Sun Solaris er IKKE linux, men vaskeekte UNIX basert på UNIX System V. Solaris 10 som snart kommer ut, vil bruke X.Org, akkurat som linux, og man kan bruke både Gnome og KDE i Solaris. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Og det heter faktisk Linux/Unix forum - så solaris er velkommen Når opensolaris (10) kommer til sommeren, har jeg vel tenkt å teste det. Bruker ikke solaris i dag som standard Gnome? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Og det heter faktisk Linux/Unix forum - så solaris er velkommen Når opensolaris (10) kommer til sommeren, har jeg vel tenkt å teste det. Bruker ikke solaris i dag som standard Gnome? Både Gnome, KDE og CDE brukes av Solaris i dag. Man kan velge det som passer hver enkelt. Har lyst til å teste solaris, men først når de får Janus-interfacet på plass (full støtte for linux-applikasjoner uten modifikasjoner). Lenke til kommentar
ways Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 linus sa vel noe sånn som "om du tror linux har dårlig hardware-støtte får du litt av en overraskelse her" eller lignede. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Selvfølgelig liker ikke Linus Thorvalds Solaris. Han kalte Solaris for en vits. Men nå som Solaris blir Open-Source, kan det fort bli en forandring på det. Vi får vente og se hva som skjer. Endret 29. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Selvfølgelig liker ikke Linus Thorvalds Solaris. Han kalte Solaris for en vits. Men nå som Solaris blir Open-Source, kan det fort bli en forandring på det. Vi får vente og se hva som skjer. Den Linus kommentaren ble jo blåst opp og ut av alle proporsjoner. Det han faktisk sa var: Solaris/x86 is a joke, last I heard. (It has) very little support for any kind of strange hardware. If you thought Linux had issues with driver availability for some things, let's see you try Solaris/x86. Var dette egentlig så veldig ille? Jeg vil faktisk tro det er ganske så sant for eldre versjoner av x86Sol - kan vel ikke se for meg at HWstøtten var enorm. Linus er faktisk ingen FSF/OSS zealot på den måten du fremmhever det - og jeg tror nok ikke han sier dette fordi x86Sol ikke var open source. (Det er ting en heller forventer seg av RMS fløyen). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Selvfølgelig stemmer det at driverstøtten i Solaris ikke akkurat har vært bra. Men så har Solaris heller ikke vært noe særlig tilgjengelig for folk flest heller. Men det kan fort bli en forandring på det nå. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Bare synd at GPL og lisensen til Solaris ikke er kompatible. Hadde de vært det, kunne kode vært utvekslet direkte. Nå må de vel basere seg på kodelesning og re-implementering fra linux ang. drivere. Men så er vel hovedmålet for solaris/x86 sun's egne amd-64 servere, så det har vel egentlig ikke så mye å si. JA prosessorene/hw'en er vel stort-sett "off-the-shelf", men i den sammensettningen og med solaris er alt beregnet til å passe sammen. Den trenger ikke å støtte alt mulig HW. Blir som mac. Hvis du tenker deg om, har neppe OSX så veldig god HW support heller. Tror ikke du f.eks. kan kjøre osx på ikke-mac PPC maskinvare. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Nå hadde det ikke vært så galt med litt bedre hw-støtte. Solaris 10 kommer til å ha en del elementer som mildt sagt er interessante. Det vil nok bli enklere for frittstående å utvikle drivere, nå som Solaris snart blir open-source. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Selvfølgelig stemmer det at driverstøtten i Solaris ikke akkurat har vært bra. Men så har Solaris heller ikke vært noe særlig tilgjengelig for folk flest heller. Men det kan fort bli en forandring på det nå. Det var da heller ikke poenget - poenget var at du påstod at Linus hadde sagt at Solaris er en vits og at du langt på vei hintet til at han skulle ha sagt dette pga. at solaris ikke er OSS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå