Dingy Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Jeg skal "del" oppgradere PC'en. Jeg trenger nytt HK, CPU og Skjermkort. Jeg har 2x512 mb PC3200 ram Jeg har 2x120GB SATA, 1x120GB IDE, 2x80GB IDE (Raid0) Jeg har ett Geforce 3 (Asus 8200 Deluxe AGP4x) Trenger IKKE DVD brenner osv. Kun HK, CPU og ev. skjermkort. Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal gå for socket 754 eller 939? Kanskje vurdere Intel? Ev. hvor rask CPU? Om jeg skal gå for PCI-E eller AGP? Om jeg virkelig trenger nytt skjermkort hvis jeg går for AGP? Og isåfall, om det er noen med litt mer oppdaterte kunnskaper enn meg innen dette feltet som kunne gitt meg noen anbefalinger? Jeg bor i USA og bruker hovedsaklig www.newegg.com for mine bestillinger. (om noen vil/gidder å titte litt rundt?) Ville vært veldig fint om noen kunne gitt meg noen tips, for jeg har falt av lasset litt innen alt nytt som er kommet da skolen tar endel tid.. blir nok litt forsøk på O/C også, da jeg har en grei kjøler allerede pluss bra PSU. men ikke noe stort krav. edit: kom på at jeg ikke nevnte noe om pris... den skal være rimelig. dvs. ikke high-end, men samtidig skal den klare å kjøre H-L2, doom3, osv. ganske greit. (ikke nødvendigvis max) så noe rundt 300 dollar hadde vært bra.. Endret 28. januar 2005 av Dingy Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Ingen som har noen formening om jeg burde gå for 939 eller 754 og PCI-E og AGP? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Socket 939 med PCI-EXPRESS er mest fremtidsrettet. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 socket 939 selvfølgelig, socket 754 har et gammel chipset. 939 har og støtte for doble minnekanaler. Nyere og bedre rett og slett Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 S939+PCI-e er det beste. Du bør oppgradere skjermkortet ditt ja. Det er en flaskehals i et S939-system. Anbefaler 3500+ eller raskere på CPU (har denne selv). Anbefaler 6800GT som skjermkort. Hovedkort vil jeg ikke anbefale, men kan si at PCI-e og AGP har omtrent samme ytelse. 4x agp til 8xagp = null forskjell. Det samme sier folk om agp 8x og pci-e 16 x. Hvis du er en person som oppgraderer hoveddelene i hele PCen, ville jeg gått for AGP fordi det er på høyde med dagens PCI-e grunnet at PCI-e er i startgropa. Jeg har mye av det jeg anbefaler selv, klikk nicket mitt så ser du totaliteten i mitt system. Det er optimalt med unntak av prosessoren. Har 3500+ men det finnes bedre....hehehe. Men den er god nok. Intel vs AMD skal jeg ikke begi meg innpå, annet enn at A64 blir ca. 20% raskere med det nye 64 bits operativsystemet fra microsoft når det slippes. Sveinl. Lenke til kommentar
Co0O Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Kanskje på tynn is her, men forslag (S939): HK: http://www.newegg.com/app/viewProductDesc....-128-268&depa=1 CPU: http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc....-103-502&depa=1 Skjermkort: http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc....-127-147&depa=1 Edit: ser nå at du skrev $300, jeg er jo langt over her, ja Endret 29. januar 2005 av cosmo03X Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Takker meget for svar! problemet med 939 er jo rett og slett at det fortsatt er ganske dyrt, spessielt for prosessoren... Med cosmo03X satt sammen så ender jeg på rundt 600 dollar... ca. 2-300 dollar mer enn egentlig beregnet.. For samme specs. (hastigheter på cpu) så ender man på rundt 300 med 754 (men da har man jo ikke fordelen av doble minne kanaler). Er doble minnekanaler og 64-bit teknologien virkelig verdt så mye? Regner med å måtte oppgradere om 1 til 2 år, og ettersom HK nå er såpass billig har jeg vurdert om ikke jeg skulle gått for ett 754 med 3200+ og ett geforce 6600, mens neste oppgradering blir da med nytt HK, CPU, skjermkort og minne (regner med at det er kommet endel grom saker om 2 år som ikke finnes engang idag.. PCI-E ant. litt mer utbredt også...) Eller er dette absolutt ikke å anbefale? Setter virkelig pris på all hjelp! Er veldig kjekt når man ikke lenger klarer å holde seg helt oppdatert selv. (har lagt merke til at endel av tingene faktisk er vel så rimelig i norge som i usa....) Endret 29. januar 2005 av Dingy Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Mitt råd er; vent med å kjøpe til litt senere på året, og kjøpt et Socket 939-system da. Som du sier, Socket 939 er mye dyrere enn 754. Endret 29. januar 2005 av @kd Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Hvis du regner med å oppgradere om 1 år som du sier så ville jeg valgt ett godt 754-system. Men hvis du velger 939 så varer det nok ca. 3 år. Da må du selvsagt velge 3500+(eller høyere), GF6800GT/ultra og 2GB RAM med stramme timings nå. Har du tenkt på hva du kan spare om 1 år på å velge 939 til du må oppgradere neste gang? Det betinger selvsagt at du har 939-systemet til det ikke takler kravene lenger selvsagt. 939 takler også dobbeltkjerne prosessorer når det kommer + at du får dual channel RAM som er raskere. Sveinl. Endret 29. januar 2005 av Sveinl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå