Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av bærbar pc

Obadele

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bærbar PC, og er veldig usikker angående et par ting..

Skal drive en del med 3D - tegning i Autodesk Inventor o.l. i tiden fremover. (Skolebruk)

Spiller aldri, så resten av bruken er standard surfing, musikk og litt film.

Etter litt kikking på nettet har jeg kommet fram itl at det blir en;

Pentium M 1,6-1,8GHz

15" 1400*1050

DVD+/-RW

Trådløst 54mb, Firewire, USB 2 osv..

Har forstått det slik at man bør ha skikkelig 3D-kort og kommer derfor mest sannsynlig til å kjøpe maskin med;

Enten ATI Radeon 9600 64mb

eller ATI Radeon 9700 128mb

Slik jeg ser det, blir maskinen fort 1000-2000kr dyrere med 9700-kortet, og trenger derfor hjelp og forklaring til hva jeg trenger i forhold til bruken min.

Orker ikke bruke masse penger på ting jeg ikke får utnyttet.

Lurer også veldig på forskjellen angående harddisker i bærebare maskiner med tanke på omdreiningshastigeheten;

Enten 5400rpm

eller 7200 rpm

Vil jeg merke mye forbedring ved å velge den kjappeste, eller vil jeg irritere meg grenseløst over mer bråk? Trenger ikke en lydløs maskin, men vil heller ikke at naboen skal klage på støy :)

- Er disse Silentseek harddiskene mye roligere enn andre mye solgte disker?

Til slutt;

Holder det greit med 512mb (400) RAM?

Noen forslag til maskin??? Gode råd eller tips?? Setter pris på alle innspill..

Max pris ca 13000

Endret av Obadele
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

512mb ram holder til vanlig bruk, men vil anbefale 1gb om det skal brukes til tunge programmer som f.eks Inventor. ;)

7200rpm disker bråker stort sett ikke mer enn 5400rpm disker. Men SilentSeek diskene skal visst være veldig støyfrie. Skal selv kjøpe en Hitachi 60gb 7200rpm. :D

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Når det gjelder 3d, så er så vidt jeg forstår det du skal drive med programmer som lager 3d. Du trenger skjermkort for å bergne når du skal se det på skjermen, men ellers hvis du skal rendre eller gjøre noe i 3D noe slikt så er det CPUen som må beregne hvordan det skal bli slik at den bør klare en del også. Nå vet jeg ikke noe om Inventor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...