Gå til innhold

Mitt Canon IXUS 400 tar helt lyse bilder, ødelagt?

Anbefalte innlegg

Mitt Canon Digital IXUS 400 har fungert bra helt til nå. Denne uka var jeg på ferie i Åre i Sverige. Nesten alle bildene som ble tatt utendørs blir helt lyse, eller helt feil farger. Skjønner ikke hvorfor. Har ofte tatt bilder i lignende forhold før. Og nei, innstillingene er som de alltid har vært!

Nesten alle bildene innendørs (festbilder) er sylskarpe. Skjønner ikke hva som er galt. Funker ikke Canon-kamera i Sverige eller er kameraet mitt ødelagt?

Dette bildet ble fucka..;

img_4798.jpg

Så kunne jeg av og til snu meg og ta et slikt bilde. Fikk vel bare to bilder som var så skarpe..;

img_4831.jpg

Ikke mange, men enkelte innendørsbilder ble også dårlige. Disse fikk dog et merkelig rødskjær som jeg ikke har sett før..;

img_4925.jpg

Enda et rart bilde fra bakken..;

img_5152.jpg

Sett noe lignende? Tips? Skal prøve å ta noen bilder utendørs her i Trondheim, men det er egentlig uholdbart uansett. Kjøpte kameraet på XD.no for rett over et år siden tror jeg.. *trist*

Edit: det viser seg at jeg kjøpte kameraet i oktober 2003. Det er i alle fall over et år siden..

Endret av vegge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte bilder :)

Har du kameraet i automatisk, eller manuell modus?

Hvis du har det i manuell så kan du ved et uhell har satt ISO på maks (men tviler på at det er roten til problemet)

Eller kanskje du har skrudd på lang lukkertid i menyen siden bildene ute blir så lyse og det inne også ble rart?

Hvis du har sjekket det som står ovenfor så tror jeg rett og slett at kameraet ditt har tatt kvelden dessverre.

Lenke til kommentar

Har sett noe lignende på DELER av bilder, tatt med mitt Canon S45-kamera. Har også sett områder på andre bilder med samme type "defekt" som jeg har fått etpar ganger. Det som var til felles i disse bildene, var at det var en sterk lyskilde (solen) i bildet. -Eller kanskje like uttenfor bildet.

Men dine bilder får jo dette over hele.. Kan du ha tatt bilder mot solen, og fått brendt brikken din?

Et eksempel

Tror jeg har 1-2 slike lignende bilder.

Kanskje du kan ta en test.. Ta bilde i bekmørke, og av et hvitt papir f.eks.. Se om du får frem et "mønster", en "sol" eller noe?

Bare noen rare ideer.. Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Har sett lignende da jeg fotograferte med mitt ixus v3 ute i kulden. Fant ut at det var dugg/kondens som gjorde dette. Dette skjer dersom man har kameraet ute i kulden for så å ta det i innerlomma hvor det er fuktig... Hold kameraet kaldt så lenge du er ute å fotograferer.

Med en gang du tar det i varmen vil det dannes dugg... vent da med å bruke kameraet til det har aklimatisert seg...

Men det kan jo være andre ting som feiler...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde både auto og manuell. ISO eller lang lukkertid er ikke problemet.. jeg sjekket at alt stod som normalt.

Jeg hadde kameraet i innerlomma på jakka, men det kan da umulig være kondens e.l. Husker jeg stod på toppen av heisen. Tok et bilde, men det ble ALTFOR lyst. Snudde meg og tok bilde av ei søppelbøtte som stod utenfor en kafe. Det bildet ble normalt. Gjorde lignende flere ganger..

Jeg har nok tatt bilder i mot sola noen ganger, men det er en stund siden. Jeg skal prøve å ta noen bilder i mørke, på papir osv. I tillegg skal jeg teste kameraet her i Trondheim. Ta noen snøbilder og sånn. Har dere flere teorier eller tips er jeg takknemlig for det. Ellers så skal jeg poste her så fort jeg har testet ut litt!

Endret av vegge
Lenke til kommentar

Eneste jeg kommer på mer, kan det være noe "løst" i kameraet? Kontaktfeil osv? Siden du kan ta et bilde som blir dårlig, og så like etterpå et som blir bra?

Kanskje du kan prøve å f.eks ta 10 bilder imens du holder kameraet i ro. Så snur du det eller noe og tar 10 nye? Lete etter sammenhenger?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Er ikkje det 3 års garanti? Send det i retur til XD :-)

Nope... det er kun ett års garanti. Men du har fem års reklamasjonsrett. Så hvis kameraet ikke har vært utsatt for fuktighet/vann eller støt, så vil jeg anbefale deg å sende kameraet inn som en reklamasjonssak.

Virker som det er signalbehandlingen som ikke er helt som den skal være. Regner med at bildebrikken er i orden ettersom noen bilder blir ok.

Lenke til kommentar

Hmm.. tok rundt 50 bilder på vei mot skolen i dag. Mer enn halvparten av dem blir lyse eller så har de et merkelig "rutenett" over hele seg. Virker som bildene blir lettest lyse hvis det er snø/lys himmel.

Her er to bilder tatt på samme sted, på samme tid og med samme instillinger. Ingen av dem er slik de burde være, men det første har jo heeelt feil farger..;

Ekstremt lyst bilde..;

img_5232.jpg

I ZoomBrowser EX ser jeg et rutenett på bildet. I Windows XPs integrerte bildeprogram så ser det nesten helt fint ut..;

img_5234.jpg

Får kanskje ta kontakt med XD og høre hva de har å si.. Har ikke mistet kameraet i sjøen eller kastet det hardt i bakken, men det gjennomgår jo litt når man alltid har det med seg i hånda, lomma, sekken osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var det på tide med en liten oppdatering. XD.no ba meg sende inn kameraet til Camera & Videoteknikk AS i Bergen for at ting skulle skje litt fort. Jeg gjorde selvsagt akkurat det og ei uke etterpå fikk jeg det tilbake..

Arbeidsrapport

Demontert og feilsøkt.

Skiftet defekt main pcb og optical unit, oppjustert.

Testet, ingen feil fremkommet.

GARANTI

Beløpet belastes ikke Deres konto

Helt sjef!! Deilig å ha tilbake kameraet. Men hva er egentlig Main PCB assy og hva var egentlig galt? Er dette noe som ofte skjer med digitalkamera? Eller kan jeg nå forvente at det skal fungere smertefritt i et par år++ i alle fall?

Tusen takk til alle som kom med forslag her i tråden! Og takk til XD.no og Camera & Videoteknikk som behandlet saken veldig kjapt!

*løpe ut og ta masse bilder, jeeej* :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...