Gå til innhold

Hvordan lage en kanon?


Anbefalte innlegg

Tips:

Ha en solid peislighter

Ha et løp på litt over en meter

Ikke bruk for mye startgass, da tenner det ikke

Husk å lufte for å få frisk luft mellom hvert skudd

det er en teit måte å gjøre det på.

 

sånn som jeg ville gjort det, er å ta et støpsel som du lager hull for i lokket på kanone, som du tetter igjen med smeltet plast eller noe, så skrur du inn 2 skruer på hver av "pinnene", så surrer du stålull imellomm, og setter på en skjøteledning, eller su kan bruke blitzen på et engangskamerasom du lader opp og anntenner med, hvis du skal ha den en plass uten tilgang til lysnett!

når du setter på strøm da, vil stålullen gniste, og antenne drivgassen (hårspray)

Funker Fint!

Hårspray er for pinglekanoner... vi er vel ikke pingler er vi vel? Vi brukte startgass, men hadde vanskelig for å antenne den med gnist.

 

Målte 450 meter med golfball, fett nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg prøver med krutt først, da det er mer håndterlig, til tross for større eksplosjonsfare....

 

Tenker jeg lager en liten prøvemodell med en 1-2 m lang trestokk, og 20 cm ++ i diameter - så huler jeg ut et lite hull på 4-5 cm i diameter, og fyller på _litt_ krutt...

 

Noen som vet hvor mye krutt jeg trenger for dette, og kanskje kan sette opp et lite regnestykke for det???

 

Vet at krutt skal blandes i forholdet 15:3:2 (salpeter:svovel:kull) - ang. salpeter og svovel - i hvilken form får jeg det på f.eks apotek???

 

Edit: Noen som har et eller flere (trygge) forslag til blanding/tilbereding av kruttet?

Post så detaljert som mulig...

 

- Når kruttet skal i kanonen, skal jeg da bare ta å helle oppi, eller bør jeg legge oppi et slags plastkrus og tette igjen med teip (så de gjorde dette på mythbusters)

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
Vet at krutt skal blandes i forholdet 15:3:2 (salpeter:svovel:kull) - ang. salpeter og svovel - i hvilken form får jeg det på f.eks apotek???

Bestiller du disse tingene på samme apoteket (eller prøver å kjøpe "litt" svartkrutt), tror jeg den snille damen bak disken vil ringe onkel politi...

 

Hvis du planlegger å beholde alle kroppsdelene intakt, bør du være nøye med det antistatiske.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke mye krutt som trengs for å ha nok til å skyte en kule med 5 cm i diameter, og ingrediensene for krutt kommer ikke til å koste så veldig mye, og tre er det bare å gå ut i skogen og finne....

 

Dessuten så er nok ikke en miniatyr kanon så farlig når vi i tillegg til å ha 20 cm tre til å beskytte skal ha et slags metallrør inni der, og være laaaaaangt unna når den avfyres...

Lenke til kommentar

@ZLatzman

@SGE7000:

 

Jeg er usikker på lovligheten i dette, men vet at det er noe som heter sprengstoffsertifikat (det finnes et eget for militæret). En jeg kjenner fikk to hevede øyenbryn til svar da han hadde tenkt å kjøpe slike ingredienser, og dette var før folk begynte å sprenge bygninger i USA.

 

Litt diskresjon kan spare deg for noen timers oppklarende forhør hos politiet etterfulgt av en samtale med foreldrene deres.

Lenke til kommentar

Lagde en kanon som skjøt tomme gasspatroner(slike man bruker i gassdrevne luftgevær/pistoler) Brukte et stålrør og egenlaget svartkrutt. Hadde skikkelig dynamittlunte, så sikkerheten var bra.

 

Den ble temmelig bra, veldig morro, skjøt en gasspatron halveis inn i en telefonstolpe.

 

Løpsprengning er som sagt det farligste med å lage kanoner. I gamle dager måtte kanonstøperen sitte på kanonen da "kunden" fyrte av det første skuddet. Dette vil jeg mene er temmelig motiverende for kvalitetskontroll.

 

Bare husk at hvis man ikke tar sikkerheten på alvor mister man fort noen fingre eller øyne når man leker med krutt.

Lenke til kommentar
tomat gjødsel funker fint som saltpeter... dette kan du kjøpe på hageland,osasen osv.. tenkte det kunne være til hjelp:). forsjøk et lignene prosjekt selv... ikke 100% vellykket...

Det er fordi det i hovedsak er salpeter :p

 

Kalksalpeter er et veldig vanlig kunstgjødsel og er derfor ikke vanskelig å få tak i. Det brenner nok ikke like godt som ren salpeter, men det funker kjempebra til å lage bomber med(Har jeg hørt :roll: )

 

Svovel, hvis de spør hva du skal bruke det til, så kan man si at det er et naturfag/kjemi prosjekt. Lage egne fyrstikker, kjempefyrstikk, det er masse "uskyldige" ting man kan bruke svovel til.

 

Hadde selv unlimited tilgang til salpeter og svovel da jeg var liten. Husker dagen min far fant en hel bøtte med krutt jeg hadde laget, han var ikke videre glad husker jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Det har så vidt jeg kan huske vært dårlige erfaringer med kalksalpeter i enten rakett-tråden eller røykbombe-tråden så vidt jeg husker. Vi har ikke hatt noen problemer med å skaffe salpeter på apoteket. Kanskje det er lettere for dere som ikke får det til hvis dere får med dere noen voksne på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...