Gå til innhold

Hvordan lage en kanon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tomat gjødsel funker fint som saltpeter... dette kan du kjøpe på hageland,osasen osv.. tenkte det kunne være til hjelp:). forsjøk et lignene prosjekt selv... ikke 100% vellykket...

Det er fordi det i hovedsak er salpeter :p

 

Kalksalpeter er et veldig vanlig kunstgjødsel og er derfor ikke vanskelig å få tak i. Det brenner nok ikke like godt som ren salpeter, men det funker kjempebra til å lage bomber med(Har jeg hørt :roll: )

 

Svovel, hvis de spør hva du skal bruke det til, så kan man si at det er et naturfag/kjemi prosjekt. Lage egne fyrstikker, kjempefyrstikk, det er masse "uskyldige" ting man kan bruke svovel til.

 

Hadde selv unlimited tilgang til salpeter og svovel da jeg var liten. Husker dagen min far fant en hel bøtte med krutt jeg hadde laget, han var ikke videre glad husker jeg :hmm:

det med at tomatgjødsel er saltpeter trodde jeg alle forstod.:p..og håper enda på at alle som leser tråden skjønte det.. hvis ikke tror jeg ikke de burde lage så mye med saltpeter, siden dette kan føre til div reiser til sykehus. hilsen flittig bruker av det norske helsevesenet:P

Lenke til kommentar
Men det er mye mer moro med en ordentlig tre-kanon :D

Aldri i verden.

 

Har potetkanon, og jeg kan vanskelig se for meg at en tung og uhåndterlig trekanon slår det.

 

Lagde min sommeren for et og et halvt år siden, og den fungerte fint, helt til jeg skulle prøve å effektivisere den litt. I sommer ble det derfor ikke noe særlig skyting. Men den skal nok fikses til våren igjen, ja ... Den er laget etter noenlunde samme prinsipp som ble beskrevet tidligere i tråden, da potetkanonen ble introdusert første gang.

 

Hehe. Husker jeg syklet til en kompis som bor kanskje tre km unna. Hadde en ryggsekk med meg, med potetkanon (løpet stakk opp, så ganske artig ut), hårspray, peislighter og en sekk med poteter. Det var tider.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om en kan si det finnes en trygg måte å blande svartkrutt på. Om jeg ikke husker helt feil, gikk en kruttfabrikk her i Norge til himmels for endel år siden, og her snakker vi om profesjonell og industriell fremstilling. Følsomheten for statisk elektrisitet må ikke undervurderes.

 

Det er nok derfor en heller bruker skytebomull nå til dags.

Lenke til kommentar

Tja, det er vel ikke så vanskelig dette? Husker jeg leste om dette i Jules Vernes bok "den hemmelighetsfulle øya", et skattkammer med snedig kjemi, fra å koke såpe til å fremstille skytebomull, og som vanlig er Wikipedia din venn. Jeg trodde Jules Verne var for pensum å regne.

 

Dersom du har gjort førstegangstjeneste, er det sannsynlig du har vært borti dette siden ammo til AG3 i likhet med det meste av ammo bruker skytebomull, også kalt røyksvakt krutt..

Lenke til kommentar
Mye enklere og sikrere å lage potetkanon... dessuten er det ingen som bryr seg. Naboen min som er politi har faktisk vært med og sett på når vi har skutt med den.

Så på en hjemme lagd film om en potetkanon.

Ganske fra laget, med 3d animert forklaring på hvordan den fungerer.

 

Den virket ganske heftig. Selv med vanlig lighter gass.

Skal se om jeg finner linken til den.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...