Gå til innhold

Ustabil pc.. Den driver bare å restarter seg...

ilDuce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat samme problem som deg. Pcen min restarter seg plutselig den også, særlig visst jeg driver med litt tyngere oppgaver. Jeg får ingen feilmelding eller noe...Det

bare kom etter at jeg kjøpte meg nytt hovedkort og CPU(Abit AS8, P4 3.2GHz LGA75) Kjører også med Chiftec 360watt strømforsyning!

Trenger hjelp jeg også.. :hmm:

Lenke til kommentar
Kommer ikke opp noenting.... Den bare rebooter liksom... Men da jeg skal spille noen spill.. så henger bare skjermbildet seg.. Mens lyden fortsetter... Vet ikke om dette har noe med rebooten å gjøre men...

Men hva om du slår av restart ved bluescreen? Kommer det opp en bluescreen da?

AtW

Lenke til kommentar

Holder en knapp på din strømforsyning. Amd 64 plattformen er veldig sære på +12v, som minst bør levere 24amp. Pass på at du sjekker dette, ikke se deg blind på watt, kan få takk i en 500w som ikke leverer som den skal, og du kan få tak i som meg en 350(enermax) som leverer 26amp på +12v. Hvis du kikker litt rundt på forumet så ser du en del andre som slitter med det samme, har selv vært borti dette, 2 venner av meg som har ødelagt tilsammen 4 hovedkort pga dette, når de fikk bytta strømforsyning ordnet alt seg.

Men det kan være annet også selvfølgelig. Stikk på msi sitt forum og snus litt rundt der.

http://forum.msi.com.tw/

Lenke til kommentar

Focus245T

15A på 12V kan kanskje holde, men er det ei forsyning som "detter ned" på 5V og 3.3V når 12V "tar alt" kommer problema, "nye" skjermkort er også "sultne" på strøm, opp mot 100W for nVidia 6800 kort. Er forsyninga ustabil når maskina trenger 300W "rein" strøm kommer problema...har sett omtaler av forsyninger på over 500W som ikke klarer mer enn halvparten stabilt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Focus245T

15A på 12V kan kanskje holde, men er det ei forsyning som "detter ned" på 5V og 3.3V når 12V "tar alt" kommer problema, "nye" skjermkort er også "sultne" på strøm, opp mot 100W for nVidia 6800 kort. Er forsyninga ustabil når maskina trenger 300W "rein" strøm kommer problema...har sett omtaler av forsyninger på over 500W som ikke klarer mer enn halvparten stabilt :thumbdown:

Jeg forstår! Og jeg begynte å få problemet med at PCen ikke ville starte, etter at jeg byttet et 9600 kort med en 9800XT, som trengte en ekstra 4-pins ledning fra PSUen. Selv om jeg byttet tilbake til 9600 kortet, vil den ikke starte.

Så det at PSUen min leverer 15A på +12V kan være grunnen tror du?

EDIT: Har forresten en Sweex 450 Watts PSU.

Endret av Focus245th
Lenke til kommentar

Fant ut at minne gamle rambrikker kunne brukes på det nye hovedkortet okså... Så har satt i dem.. Og har ikke opplevd noen restart enda... Men maskina har fryst seg 2 ganger... Da jeg skulle kjøre full scan med norton...

Lenke til kommentar

Da jeg satt sammen min pc for 2 og et halv år siden, resarta pcen min også dersom noen programmer ol. ble starta. Kom meldinger om "dumper fysisk minne" osv. Prøvde det meste, og det viste seg at å flashe biosen var den rette løsningen. Etter det fungerte alt som normalt.

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt memtest 2 ganger...

Og får en del errors :(

På test 5: Block move, 64 moves ... så får den 254155 errors.... Er bare der den får noe... Så det jeg da lurer på er... Hva må jeg gjøre da? Må jeg ha nye ram? Og evnt hvilken type ram?

Nå får jeg frysninger på ryggen, av de som bare sier "ikke stol på memtest, det er psuen"...

Memtest fungerer slik at den fyller/tømmer minnet gjentatte ganger i spesielle sekvenser, og hvis noe data "henger igjen", gir den feil.

Gir memtest feil, BØR du bytte minne, for da har du en ustabil maskin. Det hjelper ikke at minne er av "anerkjent" merke (for minnet i seg selv er nok i orden), problemet er at minnet og hovedkort ikke samarbeider.

Det skal sies at maskinen kan virke tilsynelatende bra i lange perioder, men før eller siden vil du oppleve "krash".

Det beste vil være å bytte til et annet merke minne, normalt en kurant sak hos de fleste leverandører, alternativt kan du prøve å endre innstillinger i bios vedrørende minne.

Jeg snakker av (grøss) bitter erfaring her :cry:

Lenke til kommentar

Som du sa så er det noe feil med minnet.. Det har jeg jo funnet ut.... Jeg puttet i minne gamle ram brikker.. Og da ble som sagt pcen stabil igjen... Har ikke hatt en restart enda... Og byttet for 24 timer siden ca... Og de rambrikkene som står i nå er fra en annen produsent også..

Lenke til kommentar
Som du sa så er det noe feil med minnet.. Det har jeg jo funnet ut.... Jeg puttet i minne gamle ram brikker.. Og da ble som sagt pcen stabil igjen... Har ikke hatt en restart enda... Og byttet for 24 timer siden ca... Og de rambrikkene som står i nå er fra en annen produsent også..

Og du fikk ikke en bluescreen om du slo av restart ved bluscreen? (system failure under startup and recovery). Dette kan vise deg hva som er feil ganske tidlig. (men nå vet du at det er minne da). Grunnen til at jeg maser er at folk maser om skifte av PSU, uten at vi engang vet om det er bluescreen (som automatisk fører til restart i XP som default).

AtW

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på den nye socket939 systemet mitt. Har ganske "dårlig" ram.. (Twinmos dualchannel 3200 brikker) og fikk random restarts.. noe jeg ikke hadde på den gamle pcen når brikkene kjørte som 2700 brikker. så etter mye feiling og testing kom jeg endelig til at jeg kunne prøve å øke vcore på rammen for å se hva som skjedde.. og nå.. er alt gull:) +0.1v var det som skulle til for min del.

Lenke til kommentar
AtW .... Hvor får jeg slått på slik at det evnt kommer en bluescreen før den restarter seg da? Må jeg gjøre det i bios el går det å endre på i windows ?

Høyreklokk på my computer - properties - advanced -startup and recovery , under system failure, så tar du av "automatically restart"

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...